Peranbu (2018)

Alternatieve titel: Resurrection

India

geregisseerd door Ram, Amudhavan Karuppiah en Anjana Krishnakumar
met Anjali, Mammootty en Sadhana

Een gastarbeider keert na tien jaar terug uit Dubai, waar hij bij thuiskomst niet zijn vrouw, maar zijn spastische dochter aantreft. Door de plotselinge zorg voor zijn dochter komt hij maatschappelijk in de verdrukking: buren willen de twee niet meer naast zich hebben wonen. Na een lange zwerftocht vinden vader en dochter troost bij een transgenderprostitué.

Na de synopsis gelezen te hebben, verwachtte ik een regelrechte smartlap. Niets van dat alles. Regisseur Ram zet een weliswaar gevoelige, maar tegelijkertijd robuuste en openhartige film neer over de relatie tussen een alleenstaande vader en zijn zwaar gehandicapte dochter. Om die relatie nog ingewikkelder te maken belandt die dochter in weerwil van haar handicap volop in de puberteit met alle symptomen die daar bij horen.
Een bijzondere coming-of-age film met bijzondere acteerprestaties. Allereerst van Mammootty als de zorgzame vader. Het is evenwel Sadhana die de show steelt met een beheerste, nagenoeg vlekkeloze vertolking als de spastische dochter. Ook de keuze van Ram om de rol van een transgender prostitué toe te wijzen aan een daadwerkelijke transgender betaalt zichzelf uit.
Een bijzonder mooie, gedurfde film die niet gespeend is van maatschappijkritiek.