Siembamba (2018)

Zuid-Afrika
Horror

geregisseerd door Darrell Roodt
met Reine Swart, Thandi Puren en Brandon Auret

De 19-jarige Chloe keert terug naar haar geboortedorp Eden Rock met haar pasgeboren zoon. Ze ondervindt problemen met het moederschap, ondanks dat ze zich gesteund voelt door haar eigen moeder Ruby, tot in die mate dat ze in een depressie belandt. Overal waar ze gaat ziet ze gevaar en uiteindelijk gaat ze naar de psycholoog. Hij ziet niets ernstigs, maar Chloe's gedachten worden steeds gewelddadiger. Bovendien hoort ze stemmen en een wiegeliedje en ziet ze een vreemde entiteit die zich rond haar zoon begeeft.

avatar van joolstein
De film heeft te veel pretenties waardoor het helaas wel moet mislukken.
Openend met verontrustende beelden geplaatst in 1901 tijdens de tweede Boerenoorlog (Zuid-Afrika) zien we een Nederlandse priester (Brandon Auret, bijrolletjes in Elysium, District 9 en Chappie) en een vroedvrouw in een ritueel pasgeboren baby's van Nederlandse vrouwen, die werden verkracht in concentratiekampen, vermoorden door eerst hun nek te breken en daarna van een klif te gooien. Dit had op zich al een interessante invalshoek voor een horror kunnen zijn!

Echter hierna verplaatst de film zich naar ergens in de huidige tijd. En zien we Chloe van Heerden (Reine Swart, Syfy-series) samen met haar moeder naar huis toe rijden. Onderweg vraagt haar moeder wie de vader van haar kind is. Chloe antwoord niet en mama start daarna het Zuid-Afrikaanse kinderrijmpje waar de film zijn naam aan dank;

"Hush, little baby. Ring his neck and throw him in a ditch!"

Dat lugubere wiegeliedje was een tweede goede vondst om een horrorfilm op te bouwen. Echter (en daar gaat het mis) wil de schrijver van het verhaal de psychologische kant op. Bevallingstrauma, onverwerkt trauma van iets uit het verleden (wat al weg werd geven in het begin) het ontbreken van een vader of moederliefde, paranoia enz. Het liedje werd niet meer effectief gebruikt en afgezien van het soms zien van een vrouw in het zwart is er bijna geen enkele link meer met het gebeuren in 1901. Af en toe wat niet werkende jump-scares die alleen maar verwarring veroorzaakte en eindeloze reeks denkbeeldige scènes (op één scene na is het ook nooit in beeld) van wat Chloe de baby wil aan doen. Terwijl de personages minder ontwikkeld zijn dan de meeste slasher-slachtoffers. Voor de twee leuke ideeën een half puntje meer maar eigenlijk is deze film domweg onder de maat.

avatar van barcam
Zuid-Afrikaanse mislukte poging tot horror.