Kid Glove Killer (1942)

Mystery

geregisseerd door Fred Zinnemann
met Van Heflin, Marsha Hunt en Lee Bowman

Gerald I. Ladimer is een advocaat met politieke ambities die zich voordoet als een fanatiek strijder tegen de georganiseerde misdaad, maar ondertussen nauwe contacten onderhoudt met de maffia. Zo zorgt hij ervoor dat er een officier van justitie wordt uitgeschakeld, zodat hij diens plaats in kan nemen. En zodra burgemeester Daniels wantrouwen begint te krijgen, vermoordt Ladimer hem in koelen bloede. Een jonge politielaborant blijkt de beslissende schakel te zijn in de opheldering van de moord.

avatar van Bobbejaantje
Heerlijke kleine misdaadfilm. Van Heflin is hier de grote attractie als de intelligente, in witte overjas gehulde, wetenschapper/onderzoeker in dienst van de politie die belast wordt met het uitpluizen van enkele markante moordzaken. Geen whodunit maar wel spannend om zien hoe Van Heflin zijn bewijslast opbouwt, en intussen zichzelf en de omstaanders entertaint. De running gag met de sigaretten is daar zo’n voorbeeld van. Zijn tegenspeelster Marsha Hunt is daarbij de ideale buddy in een reeks screw ball dialogen. Maar zeker ook een pluim voor Lee Bowman die zich van verschillende kanten toont.

Een B-film met een goed scenario, perfect tempo, spanning, humor, goeie acteerprestaties … Prima regie van Fred Zinnemann in nota bene zijn debuutfilm.