La Dernière Folie de Claire Darling (2018)

Alternatieve titel: Claire Darling

Frankrijk

geregisseerd door Julie Bertuccelli
met Catherine Deneuve, Chiara Mastroianni en Alice Taglioni

Op een mooie eerste zomerdag besluit Claire om al haar bezittingen te verkopen. Ze heeft al haar favoriete spullen in de voortuin gelegd voor een garageverkoop. Als een horde nieuwsgierige omstanders en buren beginnen te vechten om de belachelijk laag geprijsde antiekstukken, flitst elk object door de herinnering van Claire's tragische en flamboyante leven.

Vanaf 2 mei in de bioscoop (September Film)

avatar van Rooda
Ga zometeen de film zien. Maar alvast 3 sterren omdat ik de allereerste ben.
Na de film de echte sterren.

avatar van Rooda
Het is 3,5 geworden. Rustige film die je meeneemt in het verhaal.

avatar van henrygreenway
rommelige film van hot naar hier, jammer !! niet voor het grote publiek !!

avatar van mrklm
Heden en verleden lopen letterlijk door elkaar in dit familiedrama waarin de aan Alzheimer lijdende tachtiger Claire [Catherine Deneuve] in een schijnbare opwelling besluit haar hele inboedel te verkopen, op één klok na. Wanneer Martine [Laure Calamy], de jeugdvriendin van Claires kinderen Marie [Chiara Mastroianni] en Martin [Simon Thomas] dit ontdekt, probeert ze tevergeefs te voorkomen dat Claire de waardevolle familiebezittingen voor een appel en een ei van de hand doet. Ze besluit Marie, die haar moeder al jaren niet heeft bezocht, op de hoogte te brengen. Maries komst brengt brengt zowel bij haar als bij haar moeder oude, vaak pijnlijke herinneringen naar boven.

Het is zelden een goed teken als vier verschillende schrijvers (waaronder regisseur Bertucelli zelf) nodig zijn om het scenario voor een boekverfilming te schrijven, maar aanvankelijk is daar weinig van te merken. De vertolkingen zijn goed en Bertucelli gaat goed om met de complexe verhaalstructuur die bol staat van de flashbacks. Halverwege lijkt ze echter de weg wat kwijt en blijft het verhaal wat meanderen in een niemandsland voordat het zich naar de finale werkt.

avatar van Baboesjka
Deze film is mij niet tegengevallen. Ik vind hem wel verwarrend, doordat het heden en verleden zo erg door elkaar heen lopen. Dat maakt het soms lastig te volgen. Het acteerwerk vind ik goed en er zitten erg mooie beelden in, met name van de mooie, bijzondere spullen. Het verhaal heeft iets ontroerends, zonder dat ik het te sentimenteel vond worden. Een 7. 3,5*