Peterloo (2018)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Historisch

geregisseerd door Mike Leigh
met Christopher Eccleston, David Bamber en Maxine Peake

Peterloo vertelt het waargebeurde verhaal van het beruchte Engelse bloedbad dat plaatsvond op 16 augustus 1819. Tijdens een demonstratie spreekt Henry Hunt zestigduizend mensen toe op het St. Peter's Field in Manchester. De groep probeert het stemrecht te hervormen, maar het vreedzame protest ontaardt in een tragedie als een officier een van de leiders probeert te arresteren. Vijftien mensen worden gedood en ongeveer zevenhonderd raken gewond door toedoen van een gewapende militie.

• Vanaf 28 februari 2019 in de bioscoop

kappeuter (moderator)
Bij Mike Leigh:

Mike Leigh To Make Peterloo | Movie News | Empire - empireonline.com

a first cinematic telling of Manchester's notorious Peterloo Massacre in 1819, an event writ large in the nation’s social history.

kappeuter (moderator)
Peterloo is geselecteerd voor de officiële competitie van het Filmfestival van Venetië, waar de film zijn wereldpremière zal beleven.

Aangekocht door Paradiso. Release begin 2019.

Teaser trailer geplaatst.

Leuk, nieuwe Leigh!