Kûkai (2017)

Alternatieve titels: Legend of the Demon Cat | Yaomao Chuan | Yao Mao Zhuan | 妖猫传 | 空海 Ku-kai

China / Japan
Biografie / Historisch

geregisseerd door Kaige Chen
met Shôta Sometani, Xuan Huang en Hiroshi Abe

Kukai (Shôta Sometani) is een Japanse boeddhistische monnik. Hij wordt naar de Tang-dynastie in China gestuurd om te leren over de Chinese cultuur en beschaving. Hij bevestigt zijn vastberadenheid om alles over Vajrayana te leren. Door een toevalligheid komt hij in contact met de dichter Rakuten Haku (Xuan Huang) en ze raken bevriend. Gedurende die tijd sterven continu machtige mannen in de hoofdstad. Kukai onderzoekt deze gevallen samen met Rakuten Haku. Ze worden geconfronteerd met een groot mysterie dat door de geschiedenis heen werd opgebouwd.

Kaige Chen's nieuwste.

Ooit begonnen als één van de poverty porn groten van China, maar ondertussen toch iets andere oorden opgezocht. Een tiental jaar geleden was hij nog één van de frontrunners van het vortige wangebruik van CG in China, ondertussen gaat hij netjes tegen die trend in. En gelukkig maar.

Je zou het een beetje vergeten, kijkende naar de recente Chinese blockbusters, maar ze kunnen daar serieus mooie filmpjes schieten als ze een beetje hun best doen. Chen liet 5 jaar bouwen aan de sets van deze film, na de opnamen werden ze herschapen tot themapark. Om maar te zeggen dat dit een redelijk grote productie was.

Film is een simpel moordmystery met wat fantasy toetsen, maar het is duidelijk dat het eigenlijk gewoon om de visuele pracht en praal draait. En op dat gebied weet de film ook echt vol te overtuigen. Verder leuke en interessante samenwerking tussen Japan en China, met enkele bekende Japanse gezichten, al voelt het resultaat toch nog steeds 100% Chinees aan.

Veel commentaar op de richting die Chen ingeslagen is, erg arthouse is het niet meer natuurlijk, maar wat mij betreft een stuk leuker en mooier dan z'n oude werk. Nog een dikke stap beter dan z'n vorige film, wat mij betreft mag hij nog even doorgaan op dit elan.

4.5* en een uitgebreide review

avatar van maxcomthrilla
Er was eens een Chinees sprookje.....Waanzinnig!

Ik heb nog nooit iets van deze regisseur gezien, maar de stills uit bovenstaande review maakten mij zodanig nieuwsgierig en terecht! Er wordt geput uit een oude legende die al zich al vanaf de eerste minuten op een sfeervolle manier openbaart. Net als in de Westerse wereld is een angstaanjagend zwarte kat hier de boodschapper van een hoop onheil dat komen gaat.

Het verhaal blijft interessant om te volgen, maar het zijn de uitzinnig gedetailleerde decors die je blijven prikkelen en transformeren naar de hoogtijdagen van de Tang - dynastie met al zijn keizers, keizerinnen, intriges en imponerende kleurrijke feesten. Op visueel vlak ongekend mooi, wat er voorbij komt. Ruïnes veranderen in de meest glorieuze vestigingen en vice versa.

Verder ook veel larger than life locaties die je als kitsch kunt bestempelen ''schip in de problemen op woeste zee, grote waterval, roze kersenboom'' maar die hier perfect op hun plek vallen bij de vertelling van dit heroïsche verhaal van een kracht uit het verleden die niet wenst te rusten.

Ruim 2 uur dik genoten van alle rijkelijk georchestreerde pracht en praal en visuele bombast, lees net via Onderhond dat er 5 jaar gewerkt is aan het maken van deze film, je ziet er het er goed aan af. Fenomenaal gedaan.

De maximale score voor een ongekend groots project. 5* en een Top 10 notering!

avatar van wibro
Deze film moet het voor mij eigenlijk alleen hebben van de op visueel vlak zeer mooie scènes zoals bij voorbeeld de scène van het schip op de woeste zee en de schitterende watervallen. Op de scènes in het keizerlijke paleis raakte ik echter snel uitgekeken. Veel te bombastisch allemaal. Echt een minpunt in deze film vond ik dat ik met het verhaal eigenlijk niets kon. Het hele gebeuren liet mij allemaal Siberisch koud en in de hoofdpersonages kon ik mij ook helemaal niet inleven. De kat vond ik geinig dat wel. Ook een nadeel is natuurlijk maar dat wist ik van tevoren toen ik deze film ging bekijken dat Japanse en Chinese films waarvan het verhaal zich in het verre verleden afspeelt zelden mijn interesse opwekken. De Aziatische film moet het voor mij buiten de visuele pracht toch ook vooral hebben van een verhaal dat zich in het heden afspeelt. Dan zijn het vaak pareltjes. Daar hoort deze film dus helaas niet bij.

avatar van joolstein
Dit is absoluut een prachtige film. De decors en de kostuums zijn waarschijnlijk de grootste attractie en de film is visueel prachtig. De film is gebaseerd op een Japans verhaal (Baku Yumemakura) waarin (zoals vaak) echte historische gebeurtenissen zijn opgenomen. Deze spelen zich ditmaal af in China, zodoende ideaal voor de Chinees / Japanse samenwerking. Regisseur Kaige Chen bouwt deze wereld op, in iets dat je nog nooit hebt gezien. Vol van kleur en levendig en wanneer er een flashback is, doet de regisseur er in schoonheid nog een schepje bovenop. Achter die pracht schuilt echter een vrij goed idee over de thema's liefde, opoffering en verlies, deze zijn verweven in een plot rond de achtervolging van een moordenaar. Zeg maar een soort Agatha Christie-speurder. Waarbij de monnik Kûkai het speurwerk verricht. Bijgestaan door dichter en vriend Bai Letian. De moordenaar heeft bovennatuurlijke krachten en sommige scènes zijn daardoor lekker griezelig, maar dat staat het klassieke reduceren van het bewijsmateriaal niet in de weg.'Legend of the Demon Cat' is dan ook een fantastisch epische film die zijn belofte meer dan waarmaakt, zonder binnen de grenzen van het fantasieverhaal, zijn geloofwaardigheid te verliezen.