Instant Dreams (2017)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Willem Baptist

Wanneer Polaroid in 2008 zijn deuren sloot, betekende dit voor velen het naderende einde van hun dromen. De gepensioneerde chemicus Stephen Herchen verliet zijn gezin om te proberen het geheim van de verloren chemische formule te ontrafelen; de Duitse kunstenares Stefanie Schneider schiet in de Californische woestijn een van haar laatste fotosessies op originele Polaroidfoto’s; New York Magazine-redacteur Christopher Bonanos probeert met de laatste instant film de relatie met zijn zoontje te verbeteren; en een Japans meisje in Tokio ontdekt juist opnieuw de magie van Polaroid. Instant Dreams is een epische poëtische vertelling over vier mensen, wiens leven is verbonden door de fascinatie en liefde voor de ‘instant film’ van polaroid.

Vanaf 14 december in de bioscoop (Cinema Delicatessen)

avatar van jakkodebruin
Wauw, wil ik zien!

Vrij niksige verhaaltjes die met een overdosis aan audiovisuele bombast worden vertelt. Alleen het verhaal van de wetenschapper was nog enigszins boeiend.

avatar van jakkodebruin
Fantastische film die mijn hoge verwachtingen (fotografie en Polaroid fan) meer dan waar gemaakt heeft. Een ongelooflijk gave trip en zeker geen droge documentaire.

avatar van wibro
Alleen om die schitterende poster zou ik deze documentaire willen zien en dat ga ik ook doen ook.

avatar van wibro
Gezien en ik werd niet teleurgesteld. De verhaaltjes deden mij niet zoveel maar op visueel vlak vond ik dit zonder meer een zeer mooie documentaire. Vooral de beelden in de woestijn waaronder de dame(s) in de badkuip vond ik schitterend en dat kan ook gezegd worden van de beelden van Tokyo bij nacht.

avatar van Mads Smikkelsen
Beetje achterhaald, met de huidige kwaliteit tablets en mobi’s, geeft ook minder chemicalieen!
Ivm het milieu

avatar van Mr. Chiel
cholopotter schreef:

Precies dit. Kon me helaas niet boeien.

avatar van Wallie82
Prachtige beelden en vond de verhalen van de mensen juist erg diepgaand; verschillende mensen die ieder op zijn eigen manier verbonden zijn aan die imperfecte, maar daarom zo bijzondere droomachtige, oude manier van fotograferen die je 'in het moment' brengt. Me prima vermaakt en daarna gelijk mijn oude fotorolletjes camera afgestoft.

avatar van film_girly
Bijzonder fascinerende film, erg spectaculair ook voor een Nederlandse film. Enige minpunt vond ik de muziek, die is op sommige momenten net iets te aanwezig.

avatar van Joopiejoop
film_girly schreef:

Vond het echt een pareltje van een film, dat kunstzinnige randje en momenten waarbij je soms mag wegdromen. Op sommige momenten deed het me een beetje denken aan Koyaanisqatsi. Niet helemaal maar een beetje. De muziek vond ik trouwens een van de sterke punten.

avatar van Aristocraat
Magistrale film die je, naar mijn mening, niet als een documentaire moet bekijken maar als een arthouse film en eerbetoon aan cinema klassiekers. Het kwartje viel toen ik Blade Runner 2029 laatst zag dat zich van een zelfde soort visuele nostalgie bedient. Bizar dat dit in Nederland is gemaakt, een land met mondjesmaat gedurfde hoogvliegers. (Warmerdam etc). Fijne ontdekking. 4*

avatar van technotron
Aristocraat schreef:
Het kwartje viel toen ik Blade Runner 2029 laatst zag

Ik denk dat je Blade Runner 2049 bedoel.