Ballon sur Bitume (2016)

Frankrijk
Documentaire / Sport

geregisseerd door Jesse Adang en Syrine Boulanouar
met Serge Aurier, Mehdi Benatia en Riyad Mahrez

De ontwikkeling van het wereldwijde beroepsvoetbal heeft veel te danken aan het straatvoetbal dat in Frankrijk wordt gespeeld. Van de buurtstadions tot de prestigieuze Europese gazons van de Champions League onderscheidt een subtiel detail de professionele voetballer van de estheet: het gebruik van de zool. Deze manier om de bal te strelen, te dansen tussen zijn tegenstanders om ze belachelijk te maken, wordt vergroot door Zinedine Zidane, Ronaldinho of Ben Arfa. Er zijn in deze documentaire interviews met heel wat vermaarde spelers van internationaal kaliber.

avatar van mjk87
Niet onaardig, maar wel meer van hetzelfde. Dit had makkelijk in een reportage van een kwartier gekund in een journalistiek programma. Dan had de rest van de tijd gebruikt kunnen worden voor uitdieping over die straatcultuur. Op enkele momentjes komt het naar boven, zeker tegen het einde, maar juist dat interessante deel blijft te oppervlakkig. De docu richt zich ook enkel tot het voetbalveld en veel pratende hoofden, terwijl er zoveel interessants om heen te zien is. 2,5*.