Zhan Lang II (2017)

China
Actie / Drama

geregisseerd door Jing Wu
met Jing Wu, Frank Grillo en Celina Jade

Leng Feng is het dodelijkste lid van de special forces in China. Hij heeft besloten zich terug te trekken en een rustig leventje te leiden aan de zee. Maar wanneer sadistische huurlingen de burgers die in die omgeving wonen terrorizeren, kan hij niet anders dan zijn verplichtingen als soldaat en beschermengel weer op zich te nemen.

kappeuter (moderator)
Chinese Rambo lust Amerika rauw | AD.nl
Het is het Chinese antwoord op Rambo, deze fictieve vechtjas. In recordtempo heeft Leng Feng filmgeschiedenis geschreven. Binnen drie weken hebben bioscopen in China met zijn avonturen een recordrecette opgehaald van 620 miljoen euro.

Deze film in de cinema gezien, en ik wilde gewoon weglopen. Overdreven patriotisch gedoe, en iedere buitenlander is ofwel dom of gemeen.

Deze zit in m'n top 3 van slechtste films die ik ooit gezien heb.

Matig.

Dit vervolg behoort tot de bestscorende films van 2017. Deed het uitzonderlijk in China, daarbuiten een heel stuk minder. Maar da's tegenwoordig niet eens zo heel belangrijk meer, de markt in China is meer dan groot genoeg om met de grootste Hollywood films te kunnen concurreren.

Jammer genoeg levert dat niet meteen een goede film op. Het gedoe rond patriosme is niet eens het grootste probleem, naar Amerikaanse maatstaven is het niet eens zo grotesque of overdreven, al kan je er zeker op het einde (met het vlaggetje) niet naastkijken.

De film begint ook echt wel goed. Erg gave actiescene waar met creatief camerawerk een knaller van een opening neergezet wordt. Maar da's meteen ook het beste van de film. Eens het verhaaltje begint gaat het redelijk snel achteruit.

Het drama is sowieso ondermaats, maar het zijn toch ook vooral de actiescenes die niet meer kunnen overtuigen. Alles voelt nogal detached en random aan. De editing is echt barslecht en ook het actiegeweld zelf is niet zo indrukwekkend. Beetje schieten, wat matige tank actie en slechts zelden wat hand combat.

Ook het acteerwerk valt amper aan te zien, gelukkig is dat niet het belangrijkste in een film als deze. Maar wat mij betreft was deel 1 beter en is het een film die maar weinig toe te voegen heeft aan het Chinese actiegenre. Teveel Amerikaanse invloeden, nergens goed voor (behalve voor de bankrekening dan).

avatar van DiDa
Krijgt deze bij ons nog een release?

avatar van horizons
DiDa
Netflix sinds vandaag. Eens kijken of die bizarre 867 miljoen opbrengst in China alleen ergens op gebaseerd is.

Cool! Bedankt!

avatar van moviefreak#1
Die opbrengst in China is wel ergens op gebaseerd maar niet op de kwaliteit van de film. Deze film is door de staat gesponsord, alle Amerikaanse films werden vier weken geweerd uit de bioscopen en in veel provincies werden de kaartjes voor Wolf Warrior 2 letterlijk weggegeven omdat men graag wilde dat iedere Chinees die film ging kijken. Zo kan het dus dat de film een x aantal bezoekers heeft gehad, wat ze er niet bij vertellen is dat een heel groot gedeelte daarvan niet heeft betaald voor het kaartje. Vrij schaamteloos allemaal.

avatar van mjk87
Erg leuk dat Netflix deze aanbiedt. Niet dat het een goede film is -integendeel- maar ik was wel benieuwd naar die van film van >$800 miljoen in China.
De eerste scène is lichtjes geweldig. In lange shots en onder water, dat is enorm goed gedaan en origineel om te zien. Maar daarna zakt de film heel snel in. Matig verhaal, matige cgi (vooral ontploffingen en rook), zeer matige actie, weinig bijzonder drama, nauwelijks interessante locaties en zonder enige zeggingskracht. Acteerwerk is navenant en is niet bijzonder. Zo zeer zakt de film in dat je denkt dat die eerste scène door heel iemand anders is geschoten. En dan die laatste woorden aan het Chinese volk als stukje patriottisme, dat is lachwekkend. 1,0*.

avatar van horizons
De momenten met amazing grace, de Chinese vlag en inderdaad die teks op het einde waren wel heel erg cringy.

FIlm weet in ieder geval tempo tamelijk hoog te houden, er is meer bloed dan ik verwacht had op voorhand en hoewel niet ultiem is wat tank actie altijd leuk om te zien in een film als dit.

avatar van DiDa
Prima vermaakt met deze actiefilm. Goed tempo en lekkere actie. Meer moet je niet verwachten. Frank Grillo is een goede bad guy!