9/11 (2017)

Alternatieve titel: Nine Eleven

Actie / Drama

geregisseerd door Martin Guigui
met Charlie Sheen, Whoopi Goldberg en Gina Gershon

De Verenigde Staten, 11 september 2001. Een groep van vijf personen raakt in een lift opgesloten wanneer de noordelijke World Trade Center-toren door een vliegtuig getroffen wordt. Samen trachten ze, zonder de hoop op te geven, te ontsnappen voordat het ondenkbare gebeurt.

Ik hou wel van dit soort films.

avatar van Ajax&Litmanen1
De Verenigde Staten, 11 september 1999.

Wat, hebben ze 2 jaar voor de bekende aanslagen de torens ook al laten crashen? Wel vrij onopvallend dan

avatar van Pecore
Ik voel een nieuwe complottheorie aankomen.

Wat een cast ook, hahah.

avatar van Kondoro0614
Inderdaad een verschrikkelijke trailer, dat word 90 minuten naar Charlie Sheen kijken die vast een lift zit, ik had het niet beter mogen wensen!

avatar van Killerkip
Oef, die scoort wel heel beroerd, op IMDB ook maar 4/10. Ik sla m maar over

avatar van wimaroca
tis toch geen 90% van de film kijken naar een paar m2 ruimte?ik sla 'm ook over

avatar van schumacher
Sry mensen; ik heb deze film niet uitgekeken. Ik heb al films gezien van ene die heel de film lang in een kist ligt maar dat kon mij nog boeien net zoals phone booth, heel de tijd aan een telefooncel vond ik leuke film. Maar deze bbrr, neen, het pakte mij helemaal niet en het was ook saai.
Mss dat ik hem nog eens opzet terwijl ik aan het gamen ben maar nu verder kijken, ppfff.

Tijdverspilling, is maar mijn mening.
Sla deze over.

Ik heb echter wel geen probleem met Charlie Sheen als acteur: de man is een goede acteur die in veel goeie films heeft meegespeeld, maar ook hem kan deze film niet redden.

Totaal niet eens met de berichten hier boven de film was voor mijn erg spannend en zeer onderhoudend ik ben zo wie zo al gek op films in afgesloten ruimtes verder ook een prima cast naast Charlie Sheen, Whoopi Goldberg en Gina Gershon ook nog rollen van Luis Guzmán, Jacqueline Bisset en Bruce Davison een hele dikke zeven dus 3.5*

Ook totaal niet akkoord met de commentaren hier. De film is best aangenaam en de conversaties zijn interessant. Zeker naar het einde toe wordt de film spannend.

avatar van Left4Dead
Anderhalf uur 5 mensen volgen die opgesloten zitten in een lift. De gasten weten wat er gebeurt met het gebouw maar echte angst straalt de cast niet uit. En daar gaat het als eerste al mis.
Als tweede gaat het script de ruimte geven aan dom prietpraat door de 5 hoofdpersonen. Hun achtergronden, die een soort en met verplichte kost lijkt, was me waarlijk een worsteling.

De bekende cast kon maar weinig met het script, emotioneel komt het zeker te veel te kort. Het is ook een groot probleem bij zo´n verhaal, 90 minuten in een ruimte van 5 bij 5 meter, dat het script wel van zeer hoge huize moet komen wil de film slagen. Ik kon op geen enkel moment spanning voelen, of me inleven met de personages. Zwarte man, een arme Hispanic, een rijke zakenman met zijn vrouw die wil scheiden en daarnaast een golddigger. Prima setting voor een doorsnede van de Amerikaanse samenleving. Zo lekker safe allemaal.

Het gelikte Amerikaanse filmconcept is weer eens van stal gehaald, alleen die soundtrack al. Nee dit is in mijn ogen geen ode aan alle levens die verloren zijn geraakt tijdens de ramp die zich voltrokken heeft op 9-11. Het is goedkoop scoren en zakken vullen, iets waar de mens heel goed in lijkt te zijn, zonder consequenties daarvoor willen te nemen. Een klein schandaal durf ik dit mislukt projectje dan ook wel te noemen.

2** is het maximale dat ik hiervoor durf te geven. Kan best zijn dat ik me ga bedenken en later er 1,5** van ga maken.

Ondanks dat je regelmatig echte beelden ziet van de aanslagen op 11 september 2001, is dit volgens mij toch de eerste fictieve Drama film (een B-film overigens) m.b.t. deze ramp, waarbij raken vijf personen (worden allemaal tijdens de opening van het verhaal in het kort geïntroduceerd) gevangen raken in een lift tussen de 37e en 38e verdieping van de noordelijke World Trade Center-toren, als deze wordt getroffen door een vliegtuig.

Echt hoogstaand is het allemaal niet (weet wel nog net te vermaken) en misschien is deze film ook niet echt respectvol t.o.v. van de slachtoffers van deze tragische gebeurtenis. Na het einde wordt wel vermeld dat deze film is opgedragen aan de hulpverleners en slachtoffers van de terroristische aanslapen van 11 september 2001.

Dat dit een B-film is, is overal aan te zien, want het oogt allemaal goedkoop en het verhaal speelt zich ook grotendeels af in de lift (dat is natuurlijk ook lekker goedkoop). Het einde is best tragisch voor één van de vijf personen, maar buiten het einde wordt het eigenlijk nergens echt ontroerend, emotioneel, aangrijpend (dat zijn eigenlijk alleen de echte beelden van de aanslagen welke te zien zijn), boeiend of spannend en dat ligt vooral aan het matige script en de vijf oninteressante personen die gevangen raken in de lift en die allemaal zo hun problemen hebben, waaronder het koppel Jeffrey Cage (Charlie Sheen), die een miljardair is, en Eve (Gina Gershon) dat verwikkeld is in een scheiding. Ze proberen overigens uit de lift te komen en dat o.a. via de liftdeur, het noodluik en middels schreeuwen.

Ondanks dat dit een Drama film is, zit er zelfs een beetje humor (eigenlijk niet gepast) in en met name als Charlie Sheen een mop gaat vertellen om de stemming wat op te krikken in de lift en hij dan zegt:

"Ik ben vanmorgen bij de dokter geweest. Hij wilde een urinemonster, een bloedmonster en een ontlastingsmonster. En ik zei: Pak mijn onderbroek maar."

De cast (vrijwel allemaal ouder dan 50 jaar) maakt deze film eigenlijk nog wel de moeite waard om te kijken (niet dat ze goed acteren), want die bestaat vooral uit acteurs en actrices die in de jaren 80 en 90 succesvol waren zoals Charlie Sheen, Gina Gershon en Whoopi Goldberg (zit overigens niet gevangen in de lift, maar is een lift operator en probeert de vijf personen te helpen en te voorzien van informatie en feiten via de lift intercom). De laatste vond ik vroeger altijd een vreselijke actrice.

Verder zien we ook nog de vrij bekende Luis Guzmán (als conciërge Eddie) en Jacqueline Bisset (weliswaar in een kleine rol als de moeder van Eve). Ze mag dan wel niet heel bekend zijn, maar Olga Fonda (eigenlijk de enige die jonger is dan 50 jaar) vond ik best een mooie vrouw om naar te kijken, maar haar personage (als Tina die vindt dat ze gebruikt wordt) was wel oninteressant en dat geldt eigenlijk ook voor Wood Harris (als fietskoerier Michael).

Al met al een matige Drama film (duurt circa 80 minuten) over een fictieve gebeurtenis tijdens de aanslagen op 11 september 2001.

avatar van italklaas
De zoveelste film over 9/11. Hoe erg ook, ik dacht dat er inmiddels wel genoeg films waren over dit stukje geschiedenis wat een ieder, die dit bewust heeft meegemaakt, nooit zal vergeten. Iedereen kan zich nog herinneren wat ze aan het doen waren op deze dag. Al die films en het grootste gedeelte van deze films vond ik allemaal bagger, veel te veel nep, veel te veel amerikaans. Dan krijg je er ook nog eens Charlie Sheen bij, waar je niet bepaald vrolijk van wordt en dan ook nog eens zo'n claustrofobische liftcabine waar de hele film zich afspeelt. Voordat ik de film ging kijken, zie ik dat IMDB een 4.1 laat zien als waardering en dat ook Luis Guzman een van de hoofdrollen speelt en dan heb ik het nog niet eens gehad over de slechte meningen die de mensen hier hebben achtergelaten.
Geef mij 1 motief om deze film te gaan bekijken... Dat motief geef ik mijzelf wel, puur en alleen om er over mee te kunnen praten en een mening achter te kunnen laten.
De film irriteerde mij helemaal niet. Sharlie Sheen irriteerde mij niet, sterker nog, ik vond hem voor het eerst goed acteren in een film. De dialogen tussen de 5 personen in de lift kwamen op mij geloofwaardig over en ook de angst die steeds verder toenam vond ik heel duidelijk. De rol van Whoopie, stelde niet veel voor en was voor mij geen toegevoegde waarde, maar ja, Whoopie is Whoopie.
Maar ja, wie ben ik? Ik ben ook maar een simpel persoon met mijn mening en velen zullen het niet met mij eens zijn, maar daar lig ik niet wakker van. Ik heb anderhalf uur lang een mooie (interessante) film gezien en ben blij dat ik niet eerst naar al mijn negatieve vooroordelen geluisterd heb.
Geef de film een kans, zou ik zeggen.

Gisteravond deze film gezien, maar was er niet van onder de indruk. Een hoop bekende acteurs die overigens niet al te best speelden en zelfs Whoopi Goldberg kon de film echt niet redden. Een gemiste kans en sluit me helemaal aan bij Left4Dead die de recensie van deze film overigens prima verwoord heeft.

avatar van Faatstra Kali
'I kill you...'
Direct door naar de 'netflix'-categorie, momenteel geen volle boekenplanken en inspiratie in de U.S, and A of elders, remake na remake. Wow, the mechanic ()met handsome Rob, paul de leeuw was nog een betere keuze geweest), chuckie, it en ga zo nog een tijdje door, slappe acteurs allemaal. Bederfelijke ontwikkelingen aldaar.

En dan deze.... Zeer emotionele gebeurtenis, land in staat van oorlog, en dan een stelletje Colossussen samen in de lift. Wat nou Rinus krijg jut nou al benauwd?
harigeppsletslet dubbelestunt drijf goochelaar bom/open?id=1KeoBME2BHlVHQUm6Qhd6jrE8yVwa0KQv