Le Maître de Musique (1988)

Alternatieve titel: The Music Teacher

België
Drama / Muziek

geregisseerd door Gérard Corbiau
met José van Dam, Anne Roussel en Philippe Volter

Opera zanger op leeftijd Joachim Dallayrac trekt zich terug van het toneel en gaat les geven op een school op het platteland. Hij neemt twee jonge talenten onder zijn hoede, Sophie en Jean. Er bloeit iets moois op tussen de drie zowel op het muzikale als op het persoonlijke vlak. Dan worden Sophie en Jean uitgenodigd om deel te nemen aan een zangwedstrijd, georganiseerd door Prince Scotti. Scotti's beschermeling moet wraak nemen voor het feit dat Scotti jaren geleden een dergelijke wedstrijd van Dallayrac verloor.

Heel mooie film met José Van Dam, wereldberoemd in franstalig België, nauwelijks bekend in Vlaanderen.
Een lust voor het oog, decors, costumering, landschappen en...personages en vooral een lust voor het oor.
Intrige is heel simpel en brengt de eeuwige rivaliteit en naijver van twee operazangers en de ambitie van jongeren in het vak.
Prachige scène met het "onverwachts duet" en met de wedsrijd met maskers.
Begrijp niet waarom de film niet meer lof kreeg. De muziek niet populair genoeg !?