• 10.519 nieuwsartikelen
  • 8.961.912 stemmen

Le Maître de Musique (1988)

Drama / Muziek | 100 minuten

Met onder meer: José van Dam, Anne Roussel en Philippe Volter

Gesproken taal: Frans

Releasedatum: 1 juni 1989

Plot Le Maître de Musique

Opera zanger op leeftijd Joachim Dallayrac trekt zich terug van het toneel en gaat les geven op een school op het platteland. Hij neemt twee jonge talenten onder zijn hoede, Sophie en Jean. Er bloeit iets moois op tussen de drie zowel op het muzikale als op het persoonlijke vlak. Dan worden Sophie en Jean uitgenodigd om deel te nemen aan een zangwedstrijd, georganiseerd door Prince Scotti. Scotti's beschermeling moet wraak nemen voor het feit dat Scotti jaren geleden een dergelijke wedstrijd van Dallayrac verloor.

logo tmdbimage

English Critic

English Critic

avatar van Movsin

Movsin

Heel mooie film met José Van Dam, wereldberoemd in franstalig België, nauwelijks bekend in Vlaanderen.

Een lust voor het oog, decors, costumering, landschappen en...personages en vooral een lust voor het oor.

Intrige is heel simpel en brengt de eeuwige rivaliteit en naijver van twee operazangers en de ambitie van jongeren in het vak.

Prachige scène met het "onverwachts duet" en met de wedsrijd met maskers.

Begrijp niet waarom de film niet meer lof kreeg. De muziek niet populair genoeg !?

avatar van Fransman

Fransman

Nogal zwaar aangezet drama over een zangleraar op leeftijd en zijn twee veelbelovende pupillen, ergens in het begin van de vorige eeuw. Zeer zorgvuldig gemaakt, met prachtige kostuums, interieurs, landschappen, etc. Maar het eerste uur vond ik nogal moeizaam met al die repetities en die ingehouden emoties die niet altijd te duiden zijn. Wat meer is, we komen eigenlijk niets te weten over de belangrijkste personages. Het blijft allemaal aan de oppervlakte. Ook de reden waarom de zangleraar zijn eigen zangcarrière heeft beëindigd wordt niet onthuld.

avatar van Fransman

Fransman

De muziek is prachtig, al vroeg ik me af of de muziek nu bij de film hoort of de film bij de muziek, de samenhang was me niet altijd duidelijk. Die zangwedstrijd was dan wel weer fenomenaal en die aria was kippenvel (Verdi?). En dat slot met die boottocht op het meer? Nogal theatraal, zoals de hele film..