• 8.610.410 stemmen

Releasedatum: 21 februari 1992

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Impromptu

"He's about to fall in love with the most scandalous woman of his time."

Toen Sand Chopins muziek hoorde, wist ze het meteen: die man moest ze hebben. Voor hem was ze zelfs bereid om met roken (van sigaren) te stoppen en om iets vrouwelijks aan te doen (ze droeg meestal mannenkleren). Chopin wist in het begin niet wat hij met haar aan moest, maar net zoals veel andere mannen kon en wilde hij toch niet om haar heen. Lapine vertelt in een eigentijds idioom over het 'wel en wee' van twee achteraf gezien nauwelijks verwante zielen: vanaf de kennismaking op het kasteel van gravin d'Antan (Emma Thompson) tot aan de misère van een gezamenlijk verblijf op Mallorca.

imageimage

chrissie

sorry maar grant is gewoon niet overtuigend

avatar van Redlop

Redlop

Nee inderdaad. Vreemde keuze. Ze hadden ook Bill Murray de rol van Chopin kunnen geven.

avatar van damon

avatar van willemmovie

willemmovie

damon schreef:

je hoeft je er niet voor te verontschuldigen hoor

Maar we kijken niet naar de Hugh Grant van Notting Hill... Dit is de Grand van Sense & Sensibility of Restoration. Dit is echter geen BBC kostuumfilm, maar een geestige ,wervelende bio-pic!

Hij speelt overtuigend Chopin als wereldvreemde kunstenaar die alleen voor zijn muziek leeft en er geen vrouw bij kan velen. Hij schmiert nu eens niet en gaat niet ten onder temidden van het andere acteursgeweld. Want wat wordt hier fantastisch geacteerd, met veel spelplezier! Voor mij wordt de show gestolen door Emma Thompson, als dom adelijk dametje met burgeois-ideeën (haar rol is veel te kort).

En ja, Hugh Grand slaagt er alsnog in om Chopin als een onhandigerd neer te zetten, wat zeer onhandig is voor een pianist!

avatar van Movsin

Movsin

Geen komedie voor de uitbundige lach maar toch best origineel om eens schalks de spot te drijven met de kleine en grote romances van enige wereldberoemde kunstenaars uit het verleden.

Hugh Grant is best goed als dromerige componist.

avatar van Black Math

Black Math

Meer een film over George Sand dan over Chopin. Zij is dan ook wel een erg interessant personage, zoals zij leefde. De Chopin van Grant is veel saaier met haar vergeleken en doet inderdaad denken aan zijn karakter in Sense & Sensibility Maar uiteindelijk voelt de film wat mager aan, zowel qua beelden als qua plot. Het leukste is inderdaad de bijrol van Thompson. Ik kan me dus wel vinden in de woorden van willemmovie, maar de waardering die ik eraan koppel is anders dan de zijne: 2*.