Fortunata (2017)

Alternatieve titel: Lucky

Italië

geregisseerd door Sergio Castellitto
met Jasmine Trinca, Hanna Schygulla en Stefano Accorsi

Fortunata is een jonge moeder die een mislukt huwelijk achter de rug heeft. Ze doet haar best om een goede moeder te zijn en te strijden tegen haar ex-man. Daarnaast vecht ze dagelijks voor haar droom om een eigen kapsalon te openen in een poging om zichzelf te bevrijden en onafhankelijkheid en geluk te vinden.

Met haar meestentijds uitbundige decolleté weet Jasmine Trinca (La Meglio Gioventù) je wel bij de les te houden, maar wat haar titelpersonage Fortunata nou eigenlijk bezielde of wilde, is mij niet erg duidelijk geworden. Gehinderd door een gewelddadige ex en door een rebellerend dochtertje struikelt ze van de ene krampachtige situatie in de andere. Al met al een nogal onevenwichtige film vind ik, die meer profiteert van de uitdagende en energieke vertolking van Trinca dan van het (rommelige) verhaal.