Alive and Kicking (2016)

Zweden / Verenigde Staten
Documentaire / Muziek

geregisseerd door Susan Glatzer
met Mary Murphy, Norma Miller en Hilary Alexander

“Alive and Kicking” geeft de kijker een intieme blik via ingewijden in de cultuur van de huidige swing danswereld, terwijl de film ook een nieuw licht werpt op de problemen waarmee die in de moderne samenleving geconfronteerd wordt. Voor swing dansers maakt het niet uit wat voor moeilijkheden ze hebben in hun leven. Ze zijn vervuld met vreugde, opwinding en zelfs duizeligheid terwijl ze dansen. Het swing dansen streeft naar geluk. De meeste mensen beschouwen geluk als een passieve emotie: als er iets goeds gebeurt, zullen ze gelukkig zijn. Maar we hebben allemaal de mogelijkheid om vreugde te ervaren, zelfs onder de slechtste omstandigheden, zodra we beseffen dat dit geluk bestaat in ons.

avatar van BlueJudaskiss
Het is allemaal heel goed bedoeld maar ik ging van 'oh wat knap dat ze dit kunnen' naar 'ik verveel me dit wordt meer van hetzelfde' naar 'doe in godsnaam normáál!'

Ik snap absoluut de aantrekkingskracht van het wereldje en de mensen zijn sympathiek. Alleen: ik werd er als buitenstaander niet in meegenomen, het voelde heel erg als een incrowd-feestje waarbij er geen kwaad woord over elkaar gesproken mocht worden. 'We zijn allemaal lekker gek', hoor ik tegen het einde aan. Kind, als jij dat van jezelf wil zeggen: leuk, maar val mij er niet mee lastig want iedereen die zichzelf 'lekker gek' vind krijg ik jeuk. Nee, dit was niet mijn film.