À Bras Ouverts (2017)

Alternatieve titel: Met Open Armen

Frankrijk

geregisseerd door Philippe de Chauveron
met Christian Clavier, Ary Abittan en Elsa Zylberstein

Jean-Etienne Fougerole is een Franse mediafiguur uit de literaire scene. Hij is getrouwd met een rijke erfgename, die alle gevoel met de realiteit verloren heeft. Tijdens een televisiedebat promoot hij z'n nieuwe roman “A bras ouverts”, waarin hij alle welgestelden oproept om armen op te vangen bij hun thuis’.  Zijn tegenstander daagt hem uit om de daad bij het woord te voegen. De zwaar gepikeerde Fougerole voelt zich in het nauw gedreven en gaat in op diens uitdaging om geen gezichtsverlies te lijden. Diezelfde avond gaat de bel in zijn poepchique villa te Marnes-la-Coquette. De overtuigingen van Fougerole zullen zwaar op proef gesteld worden…

Vanaf 18 mei in de bioscoop (Independent Films)

Wat een afgrijselijke trailer..

avatar van Walter S.
Dat was de tweede keer dat ik in mijn eentje in de zaal zat in Pathé. Niks mis mee.

Redelijke film, niet heel goed maar ook niet heel slecht. Vermakelijk zakmaarzegge.

avatar van mrklm
Jean-Etienne Fougerole is een typische aanhanger van de Linkse Kerk: mooie demagogische praatjes houden over het omarmen van vluchtelingen, zonder ooit zelf de daad bij het woord te voegen. Hij schrijft het boek 'A Bras Ouverts' [met open armen] als antwoord op een boek van Clément Barzach [Marc Arnaud] die veel kritischer is over problemen met de Roma. In een TV-debat tussen de twee vraagt Barzach aan Fougerole of hij bereid zou zijn om een Roma-familie in huis te nemen... en Fougerole komt er niet onderuit om dat toe te zeggen.

Erwan [Cyril Lecomte] is net uit huis gezet wegens een huurachterstand en heeft onderdak gekregen bij de Roma-familie met Babik [Ary Abittan] als familiehoofd. Wanneer zijn de toezegging van Fougerole zien, weet Erwan de Roma's over te halen om aan te kloppen bij Fougerole en bij hem in te trekken. Fougerole kan ze moeilijk de deur wijzen, maar probeert ze wel angstvallig buiten huis te halen. Maar uiteraard loopt het allemaal niet zoals hij had verwacht en gehoopt.

"A Bras Ouverts" is verfrissend in zijn aanval op de hypocrisie van de linkse demagogen. Het is eigenlijk vanaf het begin duidelijk dat Fougerole er niets voor voelt om zijn woorden in daden om te zetten, maar mede omdat de komst van de Roma's zorgt voor veel positieve publiciteit waardoor zijn boekverkoop stijgt, is hij bereid het allemaal te slikken. De krampachtige manier waarop Fougerole en zijn vrouw [een uitstekende Elsa Zylberstein] proberen in hun rol te blijven, levert vaak hilarische momenten op. Het is knap dat het scenario de Roma enerzijds gebruikt als onderwerp van spot, zonder ze ooit als stripachtige figuren neer te zetten. Ja, Babik heeft veel weg van Borat, maar er is geen twijfel dat zijn bedoelingen goed zijn. De 'schurk' van het verhaal is vanaf het begin namelijk de dakloze Fransman, die de Fougerole en de Roma gebruikt voor zijn eigen weinig zuivere doeleinden.

Dit is een satire met een paar scherpe observaties, maar het belangrijkste is dat er voldoende valt te lachen en dat maakt dit tot een aanrader. But first.... WE SING!!!

Het lijkt me op het eerste gezicht vooral redelijk racistisch.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Best wel een aardig comedy filmpje van Franse bodem, doet regelmatig slapstick aan en weet vooral in het eerste uur nog best goed vermakelijk te blijven en met vlagen zelfs lekker hard.
Toch vond ik het laatste half uur te langdradig en te voorspelbaar worden, als of ze nog even alles in 30 minuten wilde stoppen wat bijna allemaal wel doorzichtig en tamelijk flauw was.

À Bras Ouverts is best vermakelijk en er valt zeker wel te lachen, maar toch had ik stiekem op een beetje meer gehoopt.