Yi Lu Shun Feng (2016)

Alternatieve titels: Godspeed | 一路順風

Taiwan

geregisseerd door Mong-Hong Chung
met Michael Hui, Na-Dou Lin en Leon Dai

Na Dow is een drugsdealer die door Taiwan reist om heroïne te verkopen. Hij vond de baan door simpelweg een advertentie te beantwoorden en zijn methode van het transport is even alledaags: hij begroet een taxi in de ochtend en rijdt van het noorden van het land naar het zuiden, dan levert hij een pakket en keert hij 's nachts terug in dezelfde taxi. Deze reizen en leveringen verlopen voorspoedig tot hij op een dag de taxichauffeur Old Xu ontmoet.

Iéts minder, maar nog steeds erg goed.

In vergelijking met z'n twee vorige films haalt deze film het nergens op, maar het verschil is niet groot en in vergelijking met doorsnee cinema is dit er eentje die er nog altijd metershoog bovenuit steekt. Uiteindelijk vooral blij dat er weer een nieuwe Mong-Hong Chung film is.

Iets meer genre invloeden, wat deadpan humor die doorheen de film loopt en verder scenes die hun eigen ritme mogen bepalen, eerder dan dat ze functioneel in een narratieve structuur gepropt worden. Dat maakt dat het even duurt alvorens duidelijk is waar de film net over gaat, maar da's helemaal niet erg.

Visueel nog steeds dik de moeite, de soundtrack is ook méér dan goed en acteerwerk ook gewoon erg fijn. Mong-Hong Chung is een blijvertje, zoveel is ondertussen wel duidelijk. Had er net iets meer van verwacht, maar dat kwam vooral omdat m'n verwachtingen ook torenhoog waren. Los daarvan weer een erg sterke en unieke film.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Black Math
Inderdaad wat minder dan de vorige films, maar evengoed leuk. Het is zeker geen komedie, maar de vleugjes droge humor werken erg goed (waar er genoeg drama's met wat humor zijn, waar de humor juist misplaatst voelt).

Het duurt even voordat het verhaal op de rails ligt, maar dan loopt het ook gladjes. De relatie tussen drugsdealer en taxichauffeur vormt de hoofdmoot van de film. Met name de chauffeur is een interessant personage, vrij apart, maar wel het personage dat uiteindelijk het meest van zijn ziel blootlegt. Naast de humor, en de soms harde momenten, dus ook zeker de nodige emotie, de film biedt van alles wel zonder op één van die vlakken in te zakken.

Visueel bij vlagen weer erg mooi, al staat me bij dat de voorgangers visueel net wat meer te bieden hadden. Ook muzikaal mooi, af en toe ouderwetse Chinese muziek (en ook een dito Japans nummertje), en met ouderwets bedoel ik dat het klinkt als van halverwege de vorige eeuw. Dat kan erg oubollig zijn, maar hier viel dat wel mee.

Uiteindelijk 4* net als voorganger Soul, maar in tegenstelling tot Soul een magere.