Delen
Wit Is Ook een Kleur (2016)
Genre: Documentaire
Speelduur: 50 minuten
Oorsprong:
Nederland
Geregisseerd door: Sunny Bergman
IMDb beoordeling: 6,4 (102)
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Wit Is Ook een Kleur
Vooralsnog worden in het racismedebat de problemen gemakshalve neergelegd bij immigranten. Omdat ze niet goed zouden integreren. Of bij lager opgeleide PVV-stemmers. Omdat zij racistische denkbeelden hebben. Maar wat kleurt de blik van witte hoger opgeleiden, die het morele gelijk aan hun zijde denken te hebben en menen dat kleur er niet toe doet? Slagen zij erin om hun kinderen 'kleurenblind' op te voeden?
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Sylvana moet weer lekker naar radio 6 gaan. Praten over Soul & Jazz dat deed ze met verve. Tafeldame zijn, columns schrijven, debatteren of een partij stuwen zou ik aan anderen over laten.
Niet mee eens, ze is de eerste 'zwarte vrouw' in Europa die een politieke partij heeft opgericht. Kun je dan heel hard een negatieve mening over hebben, maar voor iemand zoals ik - die een heleboel hoogopgeleide mensen kent met verschillende achtergronden- is dat best wel een ding. Het maakt niet dat haar partij per se op elk punt gelijk heeft, maar ze is trendsettend omdat ze een niet-populaire positie inneemt en daarin volhardend is. Voor de duidelijkheid: mijn stem gaat naar een andere partij. Dat neemt alleen niet weg dat ik deze houding jammer vind, ook Sylvana Simons mag er zijn.
misterfool
-
- 338 berichten
- 728 stemmen
Niet mee eens, ze is de eerste 'zwarte vrouw' in Europa die een politieke partij heeft opgericht. .
*naastgetekende mompelt iets over de soft bigotry of low expectations *
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Volledig mee eens, want mijn stem gaat dus ook niet die kant op. Voor mij betekent het wel iets omdat het zo is.
otherfool
-
- 18487 berichten
- 3397 stemmen
Niet mee eens, ze is de eerste 'zwarte vrouw' in Europa die een politieke partij heeft opgericht.
Je weet dat het oprichten van een politieke partij in NL ongeveer net zo moeilijk is als het kopen van een pak melk? Daar hoef je niks voor te weten óf te kunnen. Vandaar dat we er 81 ofzo hebben zeker...
Ze past wel mooi in een rijtje met Johan Vlemmix en Joop van Ooijen, dat dan weer wel.
de grunt
-
- 4310 berichten
- 1566 stemmen
ook Sylvana Simons mag er zijn.
Iedereen mag er zijn. Enkel mijn devies: 'schoenmaker blijf bij je leest'
Vandaar mijn radio 6 voorbeeld
Sylvana ontleent haar (politieke) identiteit volledig aan het racisme-debat. Daar haak ik al af.
Wat is tot nu toe haar positieve inspirerende boodschap? Voor welke verbindende vergezichten in NL staat zij? Misschien moeten we het Maxima vragen of (gekke) Ella Vogelaar. De joods-christelijke-islamitische traditie. Nou... die heeft zoden aan de dijk gezet...
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Je weet dat het oprichten van een politieke partij in NL ongeveer net zo moeilijk is als het kopen van een pak melk? Daar hoef je niks voor te weten óf te kunnen. Vandaar dat we er 81 ofzo hebben zeker...
Ze past wel mooi in een rijtje met Johan Vlemmix en Joop van Ooijen, dat dan weer wel.
Dat was ook mijn uitgangspunt, maar na gesproken te hebben met de spin doctor Ian van der Kooye ben ik enigszins milder gestemd: het partijprogramma deugt namelijk, en het is allerminst zo heftig of controversieel als in de media wordt beweerd. Dit gezegd hebbende, ik ga er alsnog niet op stemmen, maar ik vind oprecht dat Artikel1 enorm tekort gedaan wordt door mensen die niet eens de moeite genomen hebben om (delen van) hun partijprogramma te lezen. De partij is best oké, en in tegenstelling tot DENK ook op het gebied van LBGT (lesbian, gay, bisexual, transgender)
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Iedereen mag er zijn. Enkel mijn devies: 'schoenmaker blijf bij je leest'
Vandaar mijn radio 6 voorbeeld
Sylvana ontleent haar (politieke) identiteit volledig aan het racisme-debat. Daar haak ik al af.
Wat is tot nu toe haar positieve inspirerende boodschap? Voor welke verbindende vergezichten in NL staat zij? Misschien moeten we het Maxima vragen of (gekke) Ella Vogelaar. De joods-christelijke-islamitische traditie. Nou... die heeft zoden aan de dijk gezet...
Mjah, en laat dat racismedebat nu net een punt zijn waarop een heleboel Nederlanders andere ervaringen hebben over hoe zij zich door Nederland bewegen dan jij en ik (zie: o.a deze documentaire ) Ik ben de grootste racistische eikel die er rondloopt, maar ik accepteer wel dat ik bepaalde privileges heb die anderen niet hebben. Praat eens met mensen met andere achtergronden en je hoort dingen over ons mooie land waar je werkelijk waar geen weet van had. Niet politiek, gewoon realiteit. Of je daarbij de ego's van Bergman, Simons en Samuel serieus neemt, zal me daarbij werkelijk waar een rotzorg zijn. Die maken in mijn ogen dingen tot politiek die uiteindelijk misschien op andere manieren opgelost moeten worden.
otherfool
-
- 18487 berichten
- 3397 stemmen
Dat was ook mijn uitgangspunt, maar na gesproken te hebben met de spin doctor Ian van der Kooye ben ik enigszins milder gestemd: het partijprogramma deugt namelijk, en het is allerminst zo heftig of controversieel als in de media wordt beweerd. Dit gezegd hebbende, ik ga er alsnog niet op stemmen, maar ik vind oprecht dat Artikel1 enorm tekort gedaan wordt door mensen die niet eens de moeite genomen hebben om (delen van) hun partijprogramma te lezen. De partij is best oké, en in tegenstelling tot DENK ook op het gebied van LBGT (lesbian, gay, bisexual, transgender)
Ik had het nadrukkelijk niet over het partijprogramma (= politiek en niet toegestaan), maar meer over het feit dat je het 'best wel een ding' noemt dat ze überhaupt als zwarte vrouw een partij heeft opgericht. Terwijl dat totaal maar dan ook echt totaal geen verdienste is. Letterlijk elke idioot kan het, inclusief een mediageile, opportunistische kapster die in het verleden zelf racistische uitlatingen heeft gedaan.
Ik krijg het gevoel dat je wat te lang met die spindoctor hebt staan beppen eigenlijk...
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
ik accepteer wel dat ik bepaalde privileges heb die anderen niet hebben. Praat eens met mensen met andere achtergronden en je hoort dingen over ons mooie land waar je werkelijk waar geen weet van had. Niet politiek, gewoon realiteit.
The Oceanic Six
-
- 59766 berichten
- 3986 stemmen
Bij een herziening en een Q&A achteraf met o.a. Sylvana Simons, Sunny Bergman
Ik kijk nog liever het hele oeuvre van Johan Nijenhuis achter elkaar dan dat ik bij dát aanwezig zou moeten zijn
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Sorry, ik heb die bewuste reactie weggehaald omdat ik vind dat het een bepaalde richting opgaat waar ik niet tevreden mee ben. Niet dat ik er niet meer achter sta ofzo, maar ik stuur het vanaf mijn bericht over Artikel1 te veel af op een andere politieke discussie die ik niet op de site wil voeren i.v.m. het reglement.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Een beetje zelfcensuur is prima, maar je kunt ook doorslaan . Bij een docu waarin politiek een rol speelt kun je "politiek" moeilijk buitensluiten. Zolang het maar on topic blijft. De politiek mag een maatschappelijk thema ook niet monopoliseren, het blijft een maatschappelijk thema.
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Met je eens hoor, maar in de gedragsregels staat duidelijk vermeld: 'Ook discussies over politiek en/of religie worden in principe niet toegestaan, omdat deze vaak snel uit de hand lopen.' Het wordt gelukkig niet al te rigide toegepast is mijn ervaring, maar dat neemt niet weg dat ik me er niet oké bij voel als ik mezelf hier opstel als een pleitbezorger voor een specifieke politieke partij. Dan krijg je discussies zoals die tussen mij en otherfool en eigenlijk wil ik het zelfs gezellig houden.
otherfool
-
- 18487 berichten
- 3397 stemmen
Laat ik om het zuiver te houden hier ook nog maar melden dat ik niet iets tegen artikel 1 heb en nadrukkelijk niet geïnteresseerd ben in een inhoudelijk/politieke 'discussie' over het fenomeen of haar standpunten, maar dat ik het oprichten van een partij (welke partij dan ook) niet als een verdienste of prestatie kan zien. Letterlijk iedereen kan het.
Ik zou liever zien dat er eens wat partijen worden opgeheven, eigenlijk... Welke dat zijn, zeg ik niet!
Capablanca
-
- 1081 berichten
- 1497 stemmen
Ik word al moe van de trailer: er is heel veel racisme en onrecht in Nederland en het is allemaal de schuld van mij, blanke autochtoon.
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik word al moe van de trailer: er is heel veel racisme en onrecht in Nederland en het is allemaal de schuld van mij, blanke autochtoon.
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Naar aanleiding van het item van De Snijtafel zou ik eerder zeggen: waar blijft de genuanceerde documentairereeks waarin onderwerpen worden behandeld als ras/etniciteit, identiteit, gender en racisme/discriminatie? Met open vizier en niet pamflettistisch of eenzijdig: niet de tegendraadse mening van één media-persoonlijkheid als een doel op zich, maar verschillende geluiden in het debat bij elkaar brengen en tonen wat ze met elkaar verbindt of met elkaar laat botsen.
Onderhond
-
- 87326 berichten
- 12206 stemmen
Eentje waarin ook racisme tegenover blanken aangekaart wordt, want dat bestaat evenzeer maar wordt steeds onder de mat geveegd.
Jij wil een docu waarin nog meer miezerig klagende mensen hun beklag doen. Dan eis ik dat MM zijn rating schaal aanpast met negatieve cijfers
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Jij wil een docu waarin nog meer miezerig klagende mensen hun beklag doen. Dan eis ik dat MM zijn rating schaal aanpast met negatieve cijfers
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Jij wil een docu waarin nog meer miezerig klagende mensen hun beklag doen. Dan eis ik dat MM zijn rating schaal aanpast met negatieve cijfers
Zouden we geen MM-docu kunnen maken? Zeikerds genoeg.
Onderhond
-
- 87326 berichten
- 12206 stemmen
Njah, van evenwicht om het evenwicht is ook nooit iemand gelukkiger geworden. Integendeel zou ik zeggen. Ik hoef als blanke niet zozeer empathie van mensen omdat er ook richting blanke mensen rasistische opmerkingen gemaakt worden.
Het leidt vooral af van de echte problemen die er rond ras (en andere identificaties) bestaan.
Zouden we geen MM-docu kunnen maken? Zeikerds genoeg.
MM heeft voldoende drama gekend om een hele docu-reeks mee te vullen
otherfool
-
- 18487 berichten
- 3397 stemmen
Donkerwoud
-
- 8129 berichten
- 3661 stemmen
Reactie van Kasper C. Jansen (van de Snijtafel) op kritiek van Sunny Bergman: 'Sweeping statement' - VPRO
Seam
-
- 756 berichten
- 2036 stemmen
Schitterende documentaire waarin racisme tegen blanke mensen goed wordt aangetoond.
El Duderino
-
- 120 berichten
- 884 stemmen
Schitterende documentaire waarin racisme tegen blanke mensen goed wordt aangetoond.
HAHAHAHAHAHA!
Grappigste reactie ooit.
Warp
-
- 948 berichten
- 2731 stemmen
Dit was geen goede documentaire. Het ging nergens de diepte in, enige vorm van data, onderzoek, representatieve steekproeven en argumentatie ontbrak. Er zaten ontzettend veel aannames en beweringen in. Zelfs van mensen die een status hadden op dat gebied werd er verwacht dat de kijker het daarom zou aannemen. Een paar keer werd er gezegd 'volgens onderzoek blijkt' en vervolgens wordt het onderzoek niet getoond, wat mij juist interessant leek.
De vragenstelling alleen al was een probleem. Neem bijvoorbeeld het experiment met de kinderen. Er wordt een gesloten vraag gesteld waarbij het kind MOET kiezen (ook nog eens omdat Sunny geen sociaal wenselijke antwoorden wilt krijgen, iets wat ze deze documentaire eigenlijk alleen maar krijgt). Als iemand uit een ander land deze documentaire kijkt en Nederland niet goed kent ben ik benieuwd hoe hij/zij tegen Nederland aankijkt. Er wordt een beeld geschetst waarbij de witte ontzettend veel privileges heeft (wat zoals Arno74 zegt een totaal verkeerd gekozen woord is) en alles komt aanwaaien en de zwarte het ontzettend zwaar heeft. Ook maakt deze documentaire te veel onderscheid tussen zwart en wit (als je racisme wilt tegengaan moet je dat naar mijn idee juist niet doen).
Natuurlijk hoeft een documentaire niet altijd neutraal en helemaal objectief te zijn maar het mag toch wel wat genuanceerder zijn dan dit. Conclusies zoals 'Racisme is een probleem van de witte' en 'wit is goed en zwart is fout' zijn nogal heftig en wild. Zowel de witte als de zwarte groepen hebben aan deze documentaire niets.
jipt
-
- 3433 berichten
- 3253 stemmen
Minder dan haar vorige docu. Deze is namelijk nogal belerend, hoewel haar vorige dat toontje ook wel kende. Het is vooral jammer dat de documentaire nogal eenzijdig is en witte mensen worden weggezet als boeman. De discussie kent verder weinig diepgang. Hoe werkt racisme in andere culturen? Hoe werkt het met objectieve en subjectieve ervaring tegenover bewust of onbewust racisme? Helaas ontbreekt hier alle nuance. Toch blijf ik het onderwerp boeiend en belangrijk vinden en is het op grote lijnen wel interessant.
2*, maar wie weet heb ik het als blanke witte man verkeerd begrepen.
de grunt
-
- 4310 berichten
- 1566 stemmen
Het is vooral jammer dat de documentaire nogal eenzijdig is en witte mensen worden weggezet als boeman.
jipt
-
- 3433 berichten
- 3253 stemmen
Dan wel de moderne Nederlandse witte mensen, want er zijn tijden en plekken waar deze wel als boeman kan worden aangewezen.
Het laatste nieuws
Geprezen WOII-film 'Enemy at the Gates' vanavond (10 september) te zien op televisie
Deze tien films worden op dit moment het vaakst gestreamd op Netflix
Wat is de goed beoordeelde Netflix-serie 'KAOS' met Jeff Goldblum, en komt er een vervolg?
Moderne 'Star Trek'-reeks wordt binnenkort toegevoegd aan Netflix: 'Een indrukwekkend geheel'
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.