Wit Is Ook een Kleur (2016)

2,07

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sunny Bergman

Vooralsnog worden in het racismedebat de problemen gemakshalve neergelegd bij immigranten. Omdat ze niet goed zouden integreren. Of bij lager opgeleide PVV-stemmers. Omdat zij racistische denkbeelden hebben. Maar wat kleurt de blik van witte hoger opgeleiden, die het morele gelijk aan hun zijde denken te hebben en menen dat kleur er niet toe doet? Slagen zij erin om hun kinderen 'kleurenblind' op te voeden?

51 BERICHTEN 6 MENINGEN
geplaatst: 22 december 2016, 16:35 uur [permalink]
Documentaires zijn niet objectief, dat is een misvatting. Of je moet het over hele specifieke onderwijskundige onderwerpen gaan hebben. De journalistiek heeft ook wezenlijke veranderingen doorgemaakt sinds de Gonzo-journalistiek en 'objectiviteit' is godzijdank ook lang niet altijd meer de norm. Ik geef toe dat Sunny Bergman inderdaad niet een ster is in het maken van genuanceerde documentaires waarin meerdere geluiden zijn vervat. Ze kan een beetje drammerig overkomen, veroorzaakt wrevel bij de grote groep die zich aangesproken voelt. Misschien ga ik zelfs met Onderhond mee dat het soms symptoombestrijding is en dat de problemen bij haar nooit gekoppeld worden aan de geopolitieke best wel enge wereld waar we in zijn gegaan.

Tegelijkertijd vind ik dat zij een prima aanzet geeft waarmee voor- en tegenstanders zich kunnen positioneren in een onderwerp dat breder gedragen wordt in de samenleving. Eerlijk gezegd is wat 'Wit Is Ook een Kleur' (2016) uiteenzet maar een topje van de ijsberg van breder gedragen punten in de universitaire wereld (met name in de geesteswetenschappen, maar met invloeden die verder gaan). De mogelijke politieke correctheid aan de universiteiten is een aparte discussie op zich waard, maar mensen lijken niet helemaal te zien dat de discussies wel ergens vandaan komen. Het is niet een gek vrouwtje met een camera dat zich journalist noemt en gefrustreerde witte mannen gaat trollen omdat zij daar zin in heeft. Zij komt voort uit en geeft vorm aan ingewikkelde debatten in een tak van de academische wereld.

Daarnaast is er ook een opkomst van hogeropgeleiden 'van niet-westerse afkomst' die zich meer en meer mengen in het publieke debat. Zo kan een partij als DENK een stuk groter worden dan verwacht, omdat een grote groep Nederlanders zich - naar mijn mening terecht - buitengesloten voelt in de maatschappij. Als je die gevoelens serieus wil nemen, moet je ook bereid zijn om de meer radicale uitersten een toegang te geven tot het publieke debat. Aan rechterzijde gebeurt dat net zo goed als aan linkerzijde, maar bij een Sunny Bergman lijkt het wel of zij de godsonmogelijke taak krijgt toebedeeld om zich boven álle gevoelens en sentimenten te verheffen, terwijl zij ook maar 50 minuten voorhanden heeft waarmee zij haar verhaal neerzet. Daarbij denk ik dat als altijd maar van één kant water bij de wijn moet worden gedaan - als in: nuances en grijstinten aanbrengen om de positie van niet-witten te verdedigen- dat het dingen kapot nuanceert. Een drammer als Bergman dwingt tot het innemen van een positie, op het irritante af.

geplaatst: 22 december 2016, 16:48 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:

👍 👍

avatar van mikey
geplaatst: 22 december 2016, 17:03 uur [permalink]
De pijn die sunny veroorzaakt is ondraaglijk!

geplaatst: 22 december 2016, 17:07 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:

Je zegt het bijna alsof het iets positiefs in. Vele mensen zijn gewoon neutraal middenveld en zullen als ze gedwongen worden positie in te nemen de natuurlijk neiging hebben zich af te zetten tegen de drammer.

Als je kijkt naar wat er in Amerika gebeurd is, zie je dat veel mensen anti-PC gestemd hebben en niet pro-Trump, ondanks dat ze het ook helemaal niet eens zijn met wat die kerel uit z'n nek slaat. Een politiek middenveld zorgt net voor enige stabiliteit, iedereen steeds maar weer dwingen een standpunt in te nemen over zaken (die vaak niet eens hun probleem zijn) wekt gewoon irritatie op, wat leidt tot polarisatie. Doe mij maar wat meer gematigheid en nuance in plaats van dat "als je niet voor ons bent, ben je tegen ons" gedoe.

Wat bij Bergman trouwens vooral irriteert is dat wat ze vertelt wel als waarheid gepresenteerd wordt. Het gaat niet over "dit is wat Bergman er van denkt", nee, er worden halfbakken experimentjes gedaan, losse aannames gemaakt en allerlei kantjes afgereden. En dan ook nog maar een half verhaal gepresenteerd. Je zit 50 minuten lang naar een doc te kijken over racial profiling terwijl de ene na de andere kleuring "de blanken dit", "witte mensen dat" loopt te verkondigen. Ik kan zelfs geen ingang vinden om een ding als dit maar te beginnen serieus te nemen.

...

Wat erg is, want zoals je zegt, die onvrede komt wel degelijk ergens vandaan en het sociale probleem bestaat wel degelijk.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 22 december 2016, 18:57 uur [permalink]
Ben ik helemaal met je eens Onderhond.

avatar van mikey
geplaatst: 22 december 2016, 19:02 uur [permalink]
Ik totaal niet. OH staat zelf niet open voor anderen en ventileert zijn mening (die heel rationeel is en zo, heel gestudeerd) .

avatar van Basto
geplaatst: 22 december 2016, 19:43 uur [permalink]
Ajax&Litmanen1 schreef:

Zie de reactie van Onderhond hierboven.

Ik geef gewoon mijn mening over Bergman op een forumpje, probeert niemand te beeninvloeden. Zij probeert Nederland wel een mening (of zelfs schuldgevoel) door de strot te duwen met haar bagger. Daarnaast gaat mijn bericht niet over wit of zwart, maar slechts over de filmmaakster. Nogal een verschil.

Dat jij hier op een openbaar forum je mening ventileerdt, verschilt in essentie niets van Sunny die dat in een filmpje doet. Beide beinvloeden daarmee hun publiek (dat nog steeds alle vrijheid heeft, de eigen mening te bepalen). Sunny is enkel wat succesvoller in het bereiken van een groot publiek.

Maar dat staat los van het feit dat jij haar vooringenomenheid verwijt, terwijl je exact dezelfde karaktereigenschap tentoonspreid.

geplaatst: 22 december 2016, 20:14 uur [permalink]
mikey schreef:
OH staat zelf niet open voor anderen

Geen idee waar dat dan weer vandaan komt ...

geplaatst: 22 december 2016, 21:01 uur [permalink]
Wat die Sunny allemaal losmaakt bij de mensen 😄

geplaatst: 23 december 2016, 08:16 uur [permalink]
de grunt schreef:
Wat die Sunny allemaal losmaakt bij de mensen 😄

Ja, deze discussie bevestigt natuurlijk haar gelijk. Dat er een discussie ontstaat is een teken van het grote ongemak!

geplaatst: 23 december 2016, 17:09 uur [permalink]
Volgens mij had de Onderhond deze docu beter kunnen maken. Veel zinnige teksten van zijn kant

avatar van Uier
geplaatst: 24 december 2016, 10:18 uur [permalink]
nummer2 schreef:

Kolder. Dat er discussies ontstaat kan ook betrekking hebben op haar ongelijk.

avatar van mjk87
geplaatst: 24 december 2016, 14:01 uur [permalink]
Matige docu, het meeste is al wel gezegd erover, dat doe ik dan ook niet. Dit is niet zozeer onderzoeksjournalistiek, maar eerder het uitventen van een mening. Ik snap verder het punt van Bergman wel, maar wordt zo negatief gebracht. Wit zijn (blank toch?) kent geen privileges, zwart zijn is eerder dat je daarmee in het nadeel bent. Privileges kennen vooral kinderen van rijke ouders in Amerika die daarmee naar Harvard of Yale kunnen. Kortom, Wit is de maatstaf voor mij, zo zou iedereen zich moeten kunnen voelen, namelijk volledig vrij en niet beoordeeld worden op kleur. Maar dat mag je dus niet zeggen. Wel kijkt het erg lekker weg, mediterend haast, of past goed als achtergrond bij het strijken van de overhemden. 1,5*.

geplaatst: 24 december 2016, 14:50 uur [permalink]
of past goed als achtergrond bij het strijken van de overhemden.

😄 😄 😄

avatar van arno74
geplaatst: 24 december 2016, 16:31 uur [permalink]
mjk87 schreef:
Wit zijn (blank toch?) kent geen privileges, zwart zijn is eerder dat je daarmee in het nadeel bent. ... Wit is de maatstaf voor mij...
Ik denk dat privilege ook zo zou moeten worden bedoeld ("wit is een maatstaf" is een privilege), het is een privilege om wit geboren te zijn ("privilege" zoals in de zin dat het een privilege is om in de eerste wereld geboren te worden en niet zozeer dat wit zijn in Nederland dagelijks "extra" voordelen met zich meebrengt), maar de docu maakt niet altijd even goed helder wat het onder privilege verstaat. De film is qua woordkeuze erg ongelukkig, met termen als white privilege of white supremacy, die horen thuis in de slavernijgeschiedenis van Amerika of in de apartheidsgeschiedenis van Zuid-Afrika.

Discriminatie bestaat en is een probleem, maar dat moet je bespreken zoals dat hier en nu is, met termen uit het heden en niet uit andere werelddelen of uit het verleden, anders wordt het alleen gepolariseerd en gebagataliseerd. In Spanje was bijvoorbeeld deze dagen op het nieuws dat een Spaanse toerist, een van de slachtoffers van Berlijn over wiens benen de vrachtwagen reed, lang aan zijn lot werd overgelaten, terwijl anderen werden geholpen werd hij door passanten bespuugd en uitgescholden omdat hij nu eenmaal lichtgetint is 🙄. Dat is waar vooroordelen toe leiden en hoe discriminatie zich uit anno nu, en dat heeft niks met "white supremacy" te maken.

Neemt niet weg dat de docu bij probeert te dragen aan de discussie en de bewustwording van het ongewenste bestaan van vooroordelen, en een docu over dit thema die de goedkeuring van de hele samenleving zal krijgen lijkt me een utopie.

avatar van Ferdydurke
geplaatst: 27 december 2016, 13:30 uur [permalink]
Dit is toch wel wat beter dan Bergman’s vorige werkstuk, ‘Zwart als roet’. Maar ook hier kun je je afvragen of het objectiveren, en het als breekijzer gebruiken, van de glibberige en beladen term 'racisme' een goed idee is.

Niettemin, 'Wit is ook een kleur' reflecteert wel een issue dat leeft, en sommigen in de documentaire weten prima de vinger op de zere plek leggen, die er natuurlijk wel degelijk is. Dat er wat flauwiteiten en min of meer mank gaande redeneringen gedebiteerd worden, is inherent aan de emotionaliteit van het onderwerp, denk ik.

De persoonlijke stijl van Bergman op zichzelf kan ik altijd wel pruimen. Over de wereldverbeterende potentie ben ik echter niet optimistisch.

Als iemand ergens de wens uitspreekt dat witten zich meer bewust zouden moeten worden van hun witheid, denk ik toch: be careful what you wish for.

avatar van John Milton

geplaatst: 27 december 2016, 15:12 uur [permalink]
Kwam er dit weekend achter dat een van mijn collega's die net weg is, het zusje van Sunny is. Nooit geweten.

avatar van Basto
geplaatst: 28 december 2016, 23:45 uur [permalink]
Martin Luther King had a dream, Sunny Bergman has a grudge...

Enorm disempowering voor zowel zwart als wit dit stukje pseudo-journalistiek.

Maar dat maakt Sunny vast niks uit, want die is bovenal met zichzelf bezig. Dat haar werkjes polariserend werken, neemt ze daabij natuurlijk voor lief.

geplaatst: 29 december 2016, 01:38 uur [permalink]
John Milton schreef:

Compleet nergens aan gerelateerd, maar blij dat ik het weet. Was het wel een fijne collega? 😛

avatar van John Milton

geplaatst: 29 december 2016, 07:34 uur [permalink]
Was behoorlijk populair, maar zat niet in mijn 'kringetje'. Hoorde bij de 'nieuwelingen' en die trekken vooral naar elkaar toe. Aardige meid verder, voor zover ik het kan beoordelen.

En ja het is wat ongerelateerd, maar ik vond het tóch vermeldenswaardig 😛

avatar van missl
geplaatst: 6 januari, 21:26 uur [permalink]
Weer een draak van een docu van Sunny Bergman, maar ik stop nu met erover te praten, anders gaat ze me nog bellen ook.