Wit Is Ook een Kleur (2016)

2,19

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Sunny Bergman

Vooralsnog worden in het racismedebat de problemen gemakshalve neergelegd bij immigranten. Omdat ze niet goed zouden integreren. Of bij lager opgeleide PVV-stemmers. Omdat zij racistische denkbeelden hebben. Maar wat kleurt de blik van witte hoger opgeleiden, die het morele gelijk aan hun zijde denken te hebben en menen dat kleur er niet toe doet? Slagen zij erin om hun kinderen 'kleurenblind' op te voeden?

75 BERICHTEN 6 MENINGEN
geplaatst: 3 maart, 22:36 uur [permalink]
de grunt schreef:
Sylvana moet weer lekker naar radio 6 gaan. Praten over Soul & Jazz dat deed ze met verve. Tafeldame zijn, columns schrijven, debatteren of een partij stuwen zou ik aan anderen over laten.

Niet mee eens, ze is de eerste 'zwarte vrouw' in Europa die een politieke partij heeft opgericht. Kun je dan heel hard een negatieve mening over hebben, maar voor iemand zoals ik - die een heleboel hoogopgeleide mensen kent met verschillende achtergronden- is dat best wel een ding. Het maakt niet dat haar partij per se op elk punt gelijk heeft, maar ze is trendsettend omdat ze een niet-populaire positie inneemt en daarin volhardend is. Voor de duidelijkheid: mijn stem gaat naar een andere partij. Dat neemt alleen niet weg dat ik deze houding jammer vind, ook Sylvana Simons mag er zijn.

avatar van misterfool

geplaatst: 3 maart, 22:38 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:
Niet mee eens, ze is de eerste 'zwarte vrouw' in Europa die een politieke partij heeft opgericht. .

*naastgetekende mompelt iets over de soft bigotry of low expectations 😉*

geplaatst: 3 maart, 22:53 uur [permalink]
misterfool schreef:

*naastgetekende mompelt iets over de soft bigotry of low expectations 😉*

Volledig mee eens, want mijn stem gaat dus ook niet die kant op. Voor mij betekent het wel iets omdat het zo is. 😉

geplaatst: 3 maart, 23:20 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:

Je weet dat het oprichten van een politieke partij in NL ongeveer net zo moeilijk is als het kopen van een pak melk? Daar hoef je niks voor te weten óf te kunnen. Vandaar dat we er 81 ofzo hebben zeker...

Ze past wel mooi in een rijtje met Johan Vlemmix en Joop van Ooijen, dat dan weer wel.

avatar van de grunt
geplaatst: 3 maart, 23:20 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:
ook Sylvana Simons mag er zijn.

Iedereen mag er zijn. Enkel mijn devies: 'schoenmaker blijf bij je leest'
Vandaar mijn radio 6 voorbeeld

Sylvana ontleent haar (politieke) identiteit volledig aan het racisme-debat. Daar haak ik al af.
Wat is tot nu toe haar positieve inspirerende boodschap? Voor welke verbindende vergezichten in NL staat zij? Misschien moeten we het Maxima vragen of (gekke) Ella Vogelaar. De joods-christelijke-islamitische traditie. Nou... die heeft zoden aan de dijk gezet...

geplaatst: 4 maart, 00:21 uur [permalink]
otherfool schreef:

Dat was ook mijn uitgangspunt, maar na gesproken te hebben met de spin doctor Ian van der Kooye ben ik enigszins milder gestemd: het partijprogramma deugt namelijk, en het is allerminst zo heftig of controversieel als in de media wordt beweerd. Dit gezegd hebbende, ik ga er alsnog niet op stemmen, maar ik vind oprecht dat Artikel1 enorm tekort gedaan wordt door mensen die niet eens de moeite genomen hebben om (delen van) hun partijprogramma te lezen. De partij is best oké, en in tegenstelling tot DENK ook op het gebied van LBGT (lesbian, gay, bisexual, transgender)

geplaatst: 4 maart, 00:29 uur [permalink]
de grunt schreef:

Iedereen mag er zijn. Enkel mijn devies: 'schoenmaker blijf bij je leest'
Vandaar mijn radio 6 voorbeeld

Mjah, en laat dat racismedebat nu net een punt zijn waarop een heleboel Nederlanders andere ervaringen hebben over hoe zij zich door Nederland bewegen dan jij en ik (zie: o.a deze documentaire 😉) Ik ben de grootste racistische eikel die er rondloopt, maar ik accepteer wel dat ik bepaalde privileges heb die anderen niet hebben. Praat eens met mensen met andere achtergronden en je hoort dingen over ons mooie land waar je werkelijk waar geen weet van had. Niet politiek, gewoon realiteit. Of je daarbij de ego's van Bergman, Simons en Samuel serieus neemt, zal me daarbij werkelijk waar een rotzorg zijn. Die maken in mijn ogen dingen tot politiek die uiteindelijk misschien op andere manieren opgelost moeten worden.

geplaatst: 4 maart, 08:09 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:

Ik had het nadrukkelijk niet over het partijprogramma (= politiek en niet toegestaan), maar meer over het feit dat je het 'best wel een ding' noemt dat ze überhaupt als zwarte vrouw een partij heeft opgericht. Terwijl dat totaal maar dan ook echt totaal geen verdienste is. Letterlijk elke idioot kan het, inclusief een mediageile, opportunistische kapster die in het verleden zelf racistische uitlatingen heeft gedaan.

Ik krijg het gevoel dat je wat te lang met die spindoctor hebt staan beppen eigenlijk...

geplaatst: 4 maart, 12:23 uur [permalink]
Donkerwoud schreef:
Privileges vind ik echt een doodongelukkig uitgekozen woord. Als blanke Nederlander ben je herkenbaar voor de meerderheid, ze identifieren zich met je, en staan ervoor open om begrip te tonen. Als je van een andere cultuur/huidskleur/religie bent dan ben je vreemd voor veel blanken, ze identifieren zich niet met je, en begrijpen je bij voorbaat niet en staan ook niet of veel minder open om je te begrijpen omdat je "anders" wordt ervaren. Dat zijn vooroordelen richting minderheden en niet privileges die blanken zouden hebben. Blanke Nederlanders hebben geen last van die vooroordelen, maar dat je niet gediscrimineerd wordt kan ik niet een privilege noemen. Dat wordt pas een privilege wanneer discrimineren de norm wordt, en ik hoop dat het in NL niet zo ver is en ook nooit zo ver komt.

avatar van Ajax&Litmanen1

geplaatst: 4 maart, 13:47 uur [permalink]
Bij een herziening en een Q&A achteraf met o.a. Sylvana Simons, Sunny Bergman

Ik kijk nog liever het hele oeuvre van Johan Nijenhuis achter elkaar dan dat ik bij dát aanwezig zou moeten zijn 🤐

geplaatst: 4 maart, 13:51 uur [permalink]
Trouwens ook een nare politieke strategie: eens even zeggen 'hoe het echt zit' door sarcastische, afzeikende taal in te zetten, daarmee personen en/of meningen neerzetten met zulke negatieve bewoordingen, dat anderen niet eens een andere mening mógen hebben.
De typische reactie wanneer men geen inhoudelijke of zinnige argumenten heeft. Spelen op het gevoel heet dat, wanneer er geen argumenten bestaan om ermee te spelen op het verstand.

geplaatst: 4 maart, 14:00 uur [permalink]
Sorry, ik heb die bewuste reactie weggehaald omdat ik vind dat het een bepaalde richting opgaat waar ik niet tevreden mee ben. Niet dat ik er niet meer achter sta ofzo, maar ik stuur het vanaf mijn bericht over Artikel1 te veel af op een andere politieke discussie die ik niet op de site wil voeren i.v.m. het reglement.

geplaatst: 4 maart, 14:19 uur [permalink]
Een beetje zelfcensuur is prima, maar je kunt ook doorslaan 😉. Bij een docu waarin politiek een rol speelt kun je "politiek" moeilijk buitensluiten. Zolang het maar on topic blijft. De politiek mag een maatschappelijk thema ook niet monopoliseren, het blijft een maatschappelijk thema.

geplaatst: 4 maart, 14:47 uur [permalink]
Met je eens hoor, maar in de gedragsregels staat duidelijk vermeld: 'Ook discussies over politiek en/of religie worden in principe niet toegestaan, omdat deze vaak snel uit de hand lopen.' Het wordt gelukkig niet al te rigide toegepast is mijn ervaring, maar dat neemt niet weg dat ik me er niet oké bij voel als ik mezelf hier opstel als een pleitbezorger voor een specifieke politieke partij. Dan krijg je discussies zoals die tussen mij en otherfool en eigenlijk wil ik het zelfs gezellig houden.

geplaatst: 4 maart, 16:58 uur [permalink]
Laat ik om het zuiver te houden hier ook nog maar melden dat ik niet iets tegen artikel 1 heb en nadrukkelijk niet geïnteresseerd ben in een inhoudelijk/politieke 'discussie' over het fenomeen of haar standpunten, maar dat ik het oprichten van een partij (welke partij dan ook) niet als een verdienste of prestatie kan zien. Letterlijk iedereen kan het.

Ik zou liever zien dat er eens wat partijen worden opgeheven, eigenlijk... Welke dat zijn, zeg ik niet!