This Is Your Death (2017)

Alternatieve titel: The Show

geregisseerd door Giancarlo Esposito
met Josh Duhamel, Famke Janssen en Giancarlo Esposito

De film draait om een spelshow waarin de deelnemers hun levens beëindigen voor het vermaak van het publiek. Adam Rogers (Josh Duhamel) is de gastheer van het programma die er alles aan doet om de kijkcijfers te zien rijzen, omdat hij anders zijn baas Ilana Katz (Famke Janssen) op zijn nek krijgt. Mason Washington, een familieman die moeite heeft om voor zijn gezinsleden te zorgen, besluit zich aan te melden voor de show.

avatar van joolstein
De film vliegensvlug bekeken en van wat ik zag leek het meer zo'n tv-film met dezelfde eenvoudigheid. Zover ik kon beoordelen was het totaal geen interessante film. Ik ging er vrij snel doorheen en zal dan ook geen stem uitbrengen! De film krijgt zeker geen vervolg-kijkbeurt! In het plot was sprake van een spelshow waarin de deelnemers hun levens beëindigen, deze is maar sporadisch te zien. En dan ook nog heel onschuldig. Het draait dus alleen om wat er achter de schermen gebeurd en ja de dramatische kant. Het was duidelijk te zien dat het acteerwerk van de cast voorspelbaar was, Famke Janssen ten spijt! Oh en voor de liefhebbers is er een cameo van James Franco.

Goed.

Een film die duidelijk wat wil vertellen en dat op niet zo subtiele maar best vermakelijke wijze weet te doen. Moet wel zeggen dat ik uiteindelijk vooral genoten heb van de uitwerking, niet de nogal banale maatschappijkritiek. Maar die was er best makkelijk bij te nemen.

Want hoewel de kritiek op TV, de immer verloederende moraal van de samenleving en bijbehorend effectbejag redelijk uitgekauwd is (en ook al een beetje démodé, want TV is toch een medium op de terugweg), is het resulterende uitgangspunt wel een leuk staaltje wtf-plot.

Geloofwaardigheid van de film ligt niet al te hoog, daarvoor loopt het net allemaal iets té makkelijk en ligt het plot teveel in lijn met de boodschap die erachter zit (altijd makkelijk, als je materiaal kan schrijven wat je eigen boodschap dient te ondersteunen), maar gelukkig schikt de film zich redelijk snel is genre-modus (wat dikker aangezet, met een sneaky knipoog) waardoor het allemaal wat minder stoort.

Regie had beter gekund, al weet Esposito dat wel te compenseren met een sterke rol. Ook de rest van de cast is goed. Janssen als harde zakenvrouw, Duhamel als gladde host en FitzGerald als barmhartige goedzaak weten hun rollen perfect in te vullen. Neemt niet weg dat het er allemaal wel iets beter had kunnen uitzien, maar het is de film vergeven.

Redelijk originele update van een klassiek puntje gejammer over onze maatschappelijke waarden. De film kent best wat schoonheidsfoutjes (einde is ook een kleine cop-out), maar de uitwerking van het concept is spot on en dus heb ik me meer dan vermaakt met deze film.

Tegenvallende film over een nieuwe tv-show waarin mensen voor de camera zelfmoord plegen. Als kritiek op tv valt deze film in ieder geval niet serieus te nemen. Daarvoor is het te sensationeel gebracht en het hoofdpersonage te ongeloofwaardig. Het verhaal valt hier en daar wat in herhaling en ook het einde valt tegen (het hele plot omtrent de familieman is hiervoor te breed uitgemeten).

avatar van james_cameron
Geregisseerd door Gus Fring!

avatar van schnoetsz
joolstein schreef:
Totaal vooringenomen, onwetend, onwillend, onwijs en inhoudsloos, dit commentaar.

avatar van schumacher
Degelijke film, ik vond het boeiend om volgen, zeker eens het kijken waard, goeie acteurs en goed geacteerd ook.
Het einde zou ik toch anders gedaan hebben.

Inhoudelijk erg fout filmpje dit, gelukkig voor de rest(script, acteurs) in alles erg middelmatig zodat dit bedenkelijk gedoe door de grote menigte als te onbeduidend zal worden afgedaan. Tegen het eind komt er nog iets van moraal in, maar dan is het al te laat om het rare gevoel dat ik hiervan kreeg weg te nemen. Diverse malen wordt uitgebreid getoond hoe mensen in een tv show, onder luid applaus, zelfmoord plegen en omdat het allemaal zeer serieus en zonder enige ironie wordt gebracht, riekt dat toch allemaal naar sensatiezucht. Regisseur Espsito heeft zichzelf een hoofdrol gegund en had dat beter niet kunnen doen. Zowel als regisseur als acteur heeft hij het net niet, los van het feit dat zijn rol eigenlijk weinig bijdraagt aan de kern van het verhaal. Moet wel gezegd dat hij het nog altijd beter doet dan die andere hoofdrolspeler. De heer Duhamel zet een wel heel erg onechte en niet te volgen tv presentator neer. Onze Famke, ook aan de botox zo te zien, lijkt in vergelijking hiermee in haar verder onopvallende bijrol een actrice die toch een klasse hoger in de rangorde staat, maar dat zegt uiteindelijk meer over de middelmatigheid om haar heen dan over haarzelf.

avatar van Onceuponanytime
De inhoud van dit absurd verhaal teert op een laag pitje en heeft mij op geen enkel moment weten boeien...
Enig pluspunt was acteur Giancarlo Esposito.

avatar van Shadowed
Goed!

Echt totaal niet verwacht dit. Nooit gedacht dat ik zo in een film gezogen kon worden. Het is ook vrij lang geleden dat ik van een film een klap op mijn kop kreeg. Ik zal wel de enige zijn, maar zoiets als ik van deze film kreeg heb ik lang niet meer gezien.

Duhamel, Esposito, Janssen en Fitzgerald zetten stuk voor stuk sterke rollen af. Het verhaal is vrij ongeloofwaardig, en lijkt onmogelijk te kunnen, maar toch zette het me wel even aan het denken. Met al die gekke shows die je soms in Azië voorbij ziet komen vond ik dit niet eens zo heel gek.

Wat ik vooral bijzonder vond is dat de film perfect erin slaagt (althans voor mij) om je te laten denken dat het zelfmoord plegen voor de camera voor geld goed is, maar naar het einde toe dat natuurlijk compleet stompzinnig blijkt te zijn. Soms is de film wat overdreven, dat publiek is vrij ongeloofwaardig, maar het is allemaal wat overdreven gebracht als kritiek op de TV-Shows.

Film begon alles behalve sterk, maar daarna werd het snel beter. Nogmaals, ik zal vast de enige zijn die deze film zo beleefd heeft, maar ja.