It! The Terror from beyond Space (1958)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door Edward L. Cahn
met Marshall Thompson, Shirley Patterson en Kim Spalding

De eerste bemande expeditie naar Mars wordt bezocht door een vijandige buitenaardse levensvorm. Tegen de tijd dat een reddingsteam aankomt, is er slechts één overlevende: de leider, kolonel Edward Carruthers. Niemand weet dat hij echter niet het enige nog levende wezen is dat onderweg terug is naar de aarde.

avatar van Redlop
Geldt als de inspiratie voor 'Alien'.

erg hoor, zo zie je hoe hollywood begon allemaal bloopers. Ruimteschip bewoog maar sterren niet. Schaduwen op de muren van de spotslights. Van het monster zie je alleen de hand of been. Haha lachen uurtje fun Blij dat we zo ver gevorderd zijn heb ook deze avond een aflevering van enterprise gezien met alians die verder dan ons waren met telephatie we zijn een hoop verder gekomen sinds deze film. Alleen de omschrijving klopt niet het monster steelt het schip niet.

Redlop schreef:
Geldt als de inspiratie voor 'Alien'.

Klopt. En deze:

lowhusky
dat monster is niks vergeleken met de alien uit '79. ontzettend lelijk en nep. verder maakt het monster een ontzettend irritant en dom geluid en is zogenaamd onoverwinnelijk, ik dood hem in 1 klap...
3* omdat toch goed verhaal is en is vermakelijk en toch cult

avatar van ToNe
Andere scifi-films (zoals Forbidden Planet) pogen tenminste nog om een geloofwaardige toekomstvisie neer te zetten. Bij It! is het (beperkte) budget waarschijnlijk gespendeerd aan de cockpit van het ruimteschip. De aankleding van de personages is nl. weinig futuristisch.

Wel grappig om te zien dat de dames er nog gewoon als '50 huisvrouwen (incl. tuttige kapsels) bijlopen. Ze verzorgen het ontbijt voor de spacecrew en één loopt met een koffiekan, paraat om als een Amerikaanse serveerster te re-fillen.
Deze observatie heeft verder totaal niks met de film te maken, maar het zegt wel voldoende over de pretenties van de filmmakers en de tijdsgeest: Zelfs al zijn de vrouwen geëmancipeerd genoeg om een ruimtevlucht te bemannen, het uitgangspunt van de futuristische vrouw blijft dat van de vlijtige huisvrouw.

avatar van Kondoro0614
It! The Terror from beyond Space

Ik kijk echt bijna nooit films die eerder gemaakt zijn dan 1970 en laat staan in zwart wit. Dit is een totaal nieuwe ervaring voor mij maar goed, eens moet de eerste keer zijn, toch ? Ik moet zeggen dat ik me helemaal niet echt heb verveeld. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat deze films vaak beter zijn dan de films van deze tijd, sommigen uiteraard wel maar niet allen. Het is toch wel wennen dat je van altijd kleuren films naar een zwart wit film gaat, alles is anders maar toch een leuke ervaring wat je er door krijgt, dat zeker.

Aangezien het mijn horror / thriller maand is moest ik toch wel even opzoek naar een gepaste film, nou goed dat was It! The Terror from beyond Space dus daar was ik snel klaar mee. Daarbij was het verhaal saai en je werd er door heen gejaagd, dit had wel wat beter gekund. Acteerwerk was prima en het concept was geinig. Van het Sci-Fi hoef je natuurlijk niet al te veel verwachten rond deze tijd en dat deed ik niet. Ook eens een film die maar 25 seconden aftiteling heeft in plaats van 5 minuten, prima! Toch een goede start om mee te beginnen, al zeg ik het zelf.

avatar van alexspyforever
Een film die de inspiratie zou kunnen zijn voor de klassieker "Alien". Het verhaal is simpel en het monster is hier zoals gewoonlijk voor die tijd een man in een monsterpak. Het monster is toch vrij dreigend zolang zijn gezicht niet wordt gefilmd. Dat zag er niet zo best uit, maar toch beter dan Creature from the Black Lagoon. Zeker de eerste aanval waarbij enkel schaduwen waren te zien vond ik knap gedaan. Wellicht wegens de korte speelduur kennen de karakters weinig diepgang, maar dit wordt wel goedgemaakt door een voortdurende strijd tussen de bemanning en het monster. Het verveelde nooit en ik heb me er goed mee vermaakt.

Ach... Best leuk. Krappe setting werkt goed en her en der zit een aardige visuele vondst. Zou Stephen Kind hier zijn IT vandaan hebben? Volgens mij staat deze titel in zijn Danse Macabre en in de film hebben ze het ook over 'it'. .