The Berlin Affair (1985)

Alternatieve titels: Interno Berlinese | Twee Vrouwen, Een Man en hun Obsessie | Leidenschaften

Italië / West-Duitsland
Drama / Erotiek

geregisseerd door Liliana Cavani
met Gudrun Landgrebe, Mio Takaki en Kevin McNally

Berlijn eind jaren 30, Louise von Hollendorf, de vrouw van een hooggeplaatste diplomaat, brengt haar dagen door met cocktail parties, tennis en teken - en schilderlessen. Haar zorgeloze leven neemt een andere wending aan als Mitsuko ontmoet, de jonge aantrekkelijke dochter van de Japanse ambassadeur. Ze begint een hartstochtelijke liefdesaffaire met haar, maar dan probeert het vriendje van Mitsuko hen te chanteren. Inmiddels raakt ook Heinz, de man van Louise, in de ban van Mitsuko. Mitsuko tracht vervolgens iedereen tegen elkaar uit te spelen zodat niemand weet van wie ze nu werkelijk houdt.

avatar van beavis
Goede update (remake) van Manji (1964)
wellicht komt het door de acteurs of de verplaatsing van de setting naar nazi berlijn (het boedhistische kruis krijgt hierdoor de dreigeing van het hakenkruis mee als extra laag), maar in deze versie was de obsessie van de karakters wat meer invoelbaar en de decadente verhoudingen iets realistischer.