En Équilibre (2015)

Alternatieve titel: In Harmony

Frankrijk

geregisseerd door Denis Dercourt
met Cécile De France, Albert Dupontel en Marie Bäumer

Marc is een stuntman. Na een ernstig ongeval bij de opnames van een film verliest hij alle hoop op het verder uitoefenen van zijn beroep. Zijn verzekeringsmaatschappij heeft Florence aangeduid om zijn zaak te behandelen. Maar Florence is niet gewend om gevoelens te hebben voor de zaken die men haar toevertrouwt. Deze film is het verhaal van hun ontmoeting. Het verhaal van twee mensen die opnieuw evenwicht vinden...

avatar van blurp194
Mooi.

Wat als eerste opvalt natuurlijk is hoe mooi het geheel gefilmd is, van de sprookjesachtige beelden van de paarden tot het rustieke oude huis en stal. Meteen daarna het bijzonder sterke spel van de twee hoofdrollen. Pas na afloop dringt dan bij me door dat het verhaal en de moraal subtiel maar wel indringend aankomen - knap, en er zijn maar weinig films waarin dat zo mooi klopt.

Bij het pianospelen - waar Cécile De France kennelijk een deel zelf van doet, en dat is niet kinderachtig - vielen me hier en daar wel wat kleine slordigheidjes op, de handen kloppen af en toe niet met het geluid. Niet heel storend overigens, en het zou misschien deels ook bedoeld kunnen zijn. Indrukwekkender zijn de stunts met de paarden, erg knap gedaan - het lijkt me niet dat Albert Dupontel dat zelf gedaan heeft, maar het ziet er behoorlijk overtuigend uit - de beelden van Dupontel op het witte paard, en dan Cécile De France met haar haar los een rondje rijden - schitterend.

Dercourt levert hier weer een bijzondere film mee af, die in sfeer en uitwerking duidelijk zijn stempel draagt. Knap werk.

avatar van Sol1
Aantrekkelijk weergegeven en karakteristiek Frans drama met bijzondere vertolkingen van Albert Dupontel en Cécile de France.

Tegen de achtergrond van een verzekeringsclaim van een stuntman, Marc Guermont, die tijdens filmopnamen voor een Duitse producer een ongeluk heeft gekregen, wordt weergegeven hoe mensen zichzelf wederzijds (opnieuw) ontdekken en ontplooien in contacten met de ander. Die ander is hier de claimbehandelaar van de verzekeringsmaatschappij, Florence Kernel.
De mentaliteit van die maatschappijen bij grotere claims komt wel aan de orde, maar vormt niet het hoofdthema.

De verbindende factor tussen de hoofdpersonen, is de liefde voor pianomuziek.
Marc probeert Florence daarnaast te interesseren voor zijn liefhebberij paardrijden, of probeert haar in eerste instantie misschien uit te testen en te kijken hoe ver hij kan gaan.
Die muziek vormt een prima achtergrond. Het paardrijden leidt tot een aantal bijzonder mooie (natuur- en andere)scènes in de omgeving van Bretagne / Pays de la Loire.

Vreemd detail: de stuntman Marc krijgt zijn ongeluk bij de opnamen voor een (fictieve) film in de, zo te zien, Napoleontische tijd. Dat lijkt, in tegenstelling tot En Équilibre zelf, geen solide film te worden ... ... , maar dat is hier niet van belang.

Knap en sfeervol werk, inderdaad.

Verder heeft Denis Dercourt een positieve verhouding met pianomuziek, gezien La Tourneuse de Pages (2006) ook door hem is geregisseerd. Zijn moeder is pianolerares.