The Romantic Englishwoman (1975)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk

geregisseerd door Joseph Losey
met Michael Caine, Glenda Jackson en Helmut Berger

Als schrijver Lewis Fieldings een writersblock krijgt begint hij een filmscript over een vrouw die zichzelf vindt nadat zijn eigen vrouw is teruggekeerd uit Baden Baden. Hoewel zij zichzelf niet heeft gevonden heeft zij daar wel een Duitse dichter ontmoet. Eenmaal thuis komt de dichter naar Engeland en beweert een grote fan van Lewis te zijn. De schrijver is zo geamuseerd over de verwarring van de dichter dat hij en de vrouw getrouwd zijn, dat zijn writersblock verdwijnt en hij de dichter in zijn plot verwerkt.

avatar van Dogie_Hogan
Blu-ray release: 21 juni a.s.

Aan de (nogal rammelende) synopsis hier op MM kun je al zien dat het een behoorlijk geconstrueerd verhaal is. Vroeger waren we daar dol op. Ik bedoel, toen ik de film voor het eerst zag, nu zo'n veertig jaar geleden. Was toen zeer onder de indruk van de film. Cryptisch en gelaagd noemden we zo'n verhaal. Gebakken lucht, spielerei en veel gedoe, zou ik het nu omschrijven. Want waar gaat de film nu eigenlijk over? Geen idee.

Veel discussies over het ambivalente slot. Maakt ook al geen sterke indruk. Blijft over: kijken naar een nog jonge Michel Caine, die toen al fantastisch was. Naar een veel te vroeg gestopte Glenda Jackson, boyish en supersexy. Naar Helmut Berger, wiens carrière na Visconti nooit van de grond gekomen is. Dat ze graag met een gerenommeerde regisseur als Joseph Losey wilden werken, was duidelijk. Dat het verthaal, ook al was het een bestaande roman, drie keer niks was, hadden ze te laat in de gaten.