'A' Gai Wak 2 (1987)

Alternatieve titels: Project A II | Project A, Part II | Project A 2 | Jackie Chan's Project A2 | Project B | A' Ji Hua Xu Ji | A計劃續集

Hongkong
Actie / Komedie

geregisseerd door Jackie Chan
met Jackie Chan, Kenny Bee en Wai-Man Chan

Commissaris Chan krijgt de opdracht een einde te maken aan de corruptie die de politie van Hongkong teistert. Ook krijgt hij te maken met enkele Chinese nationalisten die steun willen voor hun revolutionaire ideeën.

deze is echt lachen en de actie's van Jackie zijn ok weer erg goed

avatar van balosa
deze film is gelijkwaardig aan Project A, wederom grappige vechtscene's en achtervolgingen, ach je weet wel de bekende Jackie films 3*

avatar van jackie chan
goeide film!!!

dit is de beste vervolg film van Jackie allertijden.

www.jackie-chan.nl

avatar van movie acteurs
Best leuk vervolg.

Setting vond ik wel wat minder dan bij de eerste film, ook met name de stunts. Toch levert de film een paar grappige en leuke vechtscene's op. Gewoon een luchtig vermakelijk filmpje. 3,5.

avatar van Westsider13
Ik vond deze toch minder dan de eerste maar blijft een leuke film!

avatar van Metalfist
Jackie Chan en de piraten Part II

De eerste Project A film is één van de beste films van Jackie Chan maar met vervolgen weet Chan niet altijd even goed zijn weg. Fearless Hyena II bijvoorbeeld was al geen geslaagde film maar ik hoopte dat Project A II nog van eenzelfde niveau ging zijn als zijn voorganger. Toen het echter bleek dat zowel Sammo Hung als Biao Yuen hier niet meer in meespeelden, stelde ik mijn verwachtingen toch wel iets bij. Gelukkig valt het uiteindelijke resultaat nog erg goed mee.

Chan neemt opnieuw het script en de regie op zich maar slaagt er wederom niet in om de juiste mix te vinden tussen actiescènes en verhaal. Hetgeen wat er qua actie in zit is wel weer de moeite waard (Chan doet weer een paar heerlijke stunts) maar het is simpelweg te weinig om een film met een speelduur van 100 minuten te vullen. Vooral omdat de film op gebied van plot wel eens regelmatig inzakt, zeker het middenstuk is niet altijd even boeiend. Waar het eerste deel nog een amusant verhaal heeft met een bende piraten, wordt er hier meer geconcentreerd op een Serpico-achtige opzet over corruptie bij de politie. De piraten zelf komen op zich maar bitter weinig aan beurt, vond ik wel jammer want de scènes met hun waren wel leuk, en de extra verhaallijnen over revolutie en dergelijke voelen nogal geforceerd aan. Het had echter nog slechter kunnen uitdraaien want voor een vervolg blijft dit nog altijd wel een degelijke film maar dat ligt meer aan Chan zelf dan aan het verhaal.

Ik heb het al vaak gezegd maar Jackie Chan blijft toch echt wel een enorm coole acteur. Als je ziet wat voor stunts hij allemaal heeft uitgevoerd (soms op het dodelijke af), dan begin je echt met verbazing te kijken naar wat hij allemaal uit zijn mouw schudt. Hij lijkt zich ook continu te willen verbeteren en dit resulteert vaak in toch wel vernieuwende scènes. Ook hier heeft wel weer leuke momenten zoals het gevecht met de pepers. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het prop departement met valse pepers af kwam maar ze hadden die niet op tijd afgekregen waardoor Chan dus echte pepers in zijn mond steekt, zijn reactie is dan ook navenant. Waar hij trouwens in het eerste deel nog een ode bracht aan Harold Lloyd's Safety Last met de klokkenscène, doet hij hier hetzelfde voor Buster Keaton's Steamboat Bill Jr. Leuk om Maggie Cheung ook nog te zien opdraven, was toch alweer van Police Story geleden. Een actrice die hier precies nog wat in haar kinderschoenen staat maar al wel een degelijke rol weet af te leveren.

Redelijk vervolg dat naar een hoger niveau wordt getild door de actie, valt me op dat dat wel vaker gebeurd bij de films van Chan. Qua verhaal kan het soms saai zijn maar eens de actie begint, ben je dat euvel alweer vergeten. Leuk dat iedereen zijn rol terug opneemt maar de film mist toch de klasse van Sammo Hung en Biao Yuen.

Kleine 3.5*

Fijn vervolg.

Maar het haalt het zeker niet bij het eerste deel. Zonder Sammo Hung en Biao Yuen is het sowieso wat minder leuk, Chan moet het in deze film vooral zelf opknappen. Hij krijgt dan wel wat bekendere vrouwelijke tegenspeelsters in de plaats (Maggie Cheung en Rosamund Kwan), maar die zijn toch minder leuk en vooral minder fratsgevoelig.

Nog steeds wel een aantal zeer leuke scenes. De zwaar overdreven opeenstapeling van personages in het flatje is geinig, de eindscene zit ook weer erg knap in elkaar. Toch vond ik de film af en toe iets te serieus overkomen. Er zit absoluut genoeg humor in, maar nogal beperkt tot bepaalde scenes. Andere scenes missen dan weer een wat luchtigere sfeer.

Stuntwerk van Chan is goed, vechtwerk ook, maar het eerste deel was gewoon in alles wat leuker. Toch een leuk fillertje met een paar memorabele momenten, ze zijn best leuk deze wat oudere HK Chans.

Toch net wat minder dan deel 1, maar wel weer leuk. De material arts in combinatie met slapstick stunts (in deel 1 werd er verwezen naar Harold Lloyd in Safety Last, nu naar Buster Keaton in Steamboat Bill Jr.) werkt goed. Op de een of andere manier heb ik het idee dat de films die hij zelf regisseert hun potentie net niet helemaal inlossen. Toch is het niet terecht dat je zelden iemand hoort over de regisseur Jackie Chan. Want net als bij inspirator Keaton is het dus ongelooflijk knap wat hij zelf allemaal doet in zijn films. 3,5 sterren.

avatar van Duke Nukem
Opnieuw en leuke Jackie Chan film. Misschien wat minder kolderiek dan de eerste film. Dragon is nu commissaris van de politie geworden en moet een einde maken aan de corruptie binnen de politiemacht. Het verhaaltje dient natuurlijk weer als excuus voor het adembenemende stuntwerk van Jackie Chan. De setting en de decors zijn overtuigend en geven het gevoel dat je in Hong Kong aan het einde van de 19de - begin 20ste eeuw bent. In het midden gaat de film zo'n 35 minuten inzakken, om dan weer tot de actie over te gaan (de achtervolging van Chan en superintendent Chun die met handboeien aan elkaar vastzitten). Alleen jammer dat je volgens mij door de Chinese dubbing de echte stem van Chan niet hoort.

? Jackie Chan wordt toch niet gedubd door een andere Chinees

mister blonde schreef:
? Jackie Chan wordt toch niet gedubd door een andere Chinees

Het zou kunnen, in China heb je bijna altijd aparte Mandarijnse en Cantonese dubs. Hangt er maar vanaf welke je te pakken krijgt (of opzet).

Da's waar natuurlijk. Die Hong Kong Legends uitgave (In Nederland goed verkrijgbaar geweest) was volgens mij prima. Maar zeker weten doe ik het niet.

Buitenlandse releases pikken meestal wel de originele dub, maar als je de film "elders" haalt, heb je wel eens kans dat Mandarijns de default is.

avatar van Duke Nukem
Onderhond schreef:

Inderdaad, ik herkende in ieder geval de stem van Chan niet. Weet niet of hij zelf Mandarijns of Cantonees praat, maar ik zag waarschijnlijk de film in de andere taal.

neo (crew)
Zolang je een taal niet spreekt is het onderscheiden van stemmen vrijwel onmogelijk. Enkel bij talen die grote raakvlakken hebben met andere talen waar iemand wel kundig in is, is herkenning kansrijker. Of als je dusdanig vaak een stem hoort, maar dan moet je wel erg veel (films) kijken met de originele stem van de acteur. In het geval van Chan lukt dit aardig, vooral als ik voor de zoveelste keer een groot deel van zijn oeuvre in korte tijd kijk, maar enkele maanden later is dat effect alweer teruggebracht naar grote twijfel.