Heart of Midnight (1988)

Thriller

geregisseerd door Matthew Chapman
met Jennifer Jason Leigh, Peter Coyote en Gale Mayron

Carol (Jennifer Jason Leigh) erft de nachtclub van haar oom. Ze komt daar tot de ontdekking hoe bizar haar oom was. Ook begint ze zich te herinneren wat voor speciale band ze vroeger met hem had.

Zeer matige thriller die nooit op gang komt. De eerste 60 minuten zijn ronduit saai en de laatste 30 minuten wordt het iets beter en zitten er ook een paar schrikmomenten in (daar moet je wel niet al te veel bij voorstellen). Spannend wordt het nooit en Jennifer Jason Leigh speelt zoals gewoonlijk de rol van onnozel wicht. Uiteraard wordt ze ook bijna verkracht (wat vrijwel standaard is in een film waarin zij meespeelt) en gaat ze ook heel effen uit de kleren (wat ook standaard is bij een film waarin zij meespeelt). Ze speelde overigens nog enigszins matig want de rest van de acteurs waren echt dramatisch slecht met als dieptepunt de belachelijke zingende politie agent. Dat dit een matige thriller was, kon je ook afleiden uit de muziek want die was ook dramatisch. Gelukkig duurt de film niet te lang waardoor je snel uit je lijden wordt verlost.

avatar van mrklm
Hoewel Carol [Jennifer Jason Leigh] een geschiedenis heeft van hysterie en langdurig psychiatrisch is behandeld, besluit ze toch de nachtclub Midnight van haar pas overleden oom over te nemen, vooral ook om aan haar beheerszieke moeder te ontsnappen. Ze ontdekt echter al snel dat Midnight geen gewone nachtclub was, bovendien wil voorman Richard [James Rebhorn] weinig weten van Carols aanwijzingen voor de verbouwing. Maar wanneer enkele mannen (waaronder Steve Buscemi) haar club binnen dringen, is dat het begin van een serie angstaanjagende, ogenschijnlijk onverklaarbare gebeurtenissen die doen vermoeden dat Carol haarzelf niet meer in de hand heeft.
Het warrige verhaal is allicht deels te verklaren vanuit het feit dat de gebeurtenissen worden verteld vanuit Carols perspectief. Haar geestelijke labiliteit maakt het voor ons net zo moeilijk om chocola te maken van wat ze ziet als voor haarzelf. Maar daardoor is de eerste helft, ondanks sfeervolle droombeelden en een onheilspellende score, niet erg effectief. Pas wanneer je als kijker de eerste concrete aanwijzingen krijgt over hoe de vork werkelijk in de steel zit, neemt de suspense toe en eindigt de film in een bizarre, maar verbazingwekkend intrigerende climax. Leigh is prima in de hoofdrol en Peter Coyote effectief als een man die aanzienlijk meer weet over wat er zich afspeelde in Club Midnight.