Belle Starr (1941)

Alternatieve titel: Belle Starr the Bandit Queen

Western

geregisseerd door Irving Cummings
met Gene Tierney, Randolph Scott en Dana Andrews

De Amerikaanse Burgeroorlog is afgelopen. In Missouri zet echter kapitein Sam Starr van de Zuidelijken de strijd tegen de Noordelijken voort door een guerrillaoorlog te beginnen. Door een valstrik raakt Sam gewond en de mooie rebelse aristocrate Belle verzorgt hem. Belle trouwt uiteindelijk met Sam en ze sluit zich bij zijn guerrillaleger aan om de strijd aan te binden tegen de plaatselijke Noordelijken, die onder leiding staan van majoor Thomas Crail, die verliefd op haar is.

avatar van matthijs_013
Scarlett O'Hara in het Wilde Westen! Westerns zoals ze horen te zijn, prachtig in kleur.

avatar van Dogie_Hogan
Op DVD verkrijgbaar: geen subs.

avatar van Dogie_Hogan
Ik heb de Britse DVD release van deze Western, maar helaas bijna geen doorkomen aan. Zeer onscherp beeld op VHS niveau en wat vooral irritant is, is het contrast. Zwart is groen en mengt zich geregeld met de andere kleuren, wat onnatuurlijke kleureffecten geeft. Western is uit 1941, maar toen waren er toch ook al kleurenfilms, waarvan de kleuren en contrast wel OK waren.
Dacht eerst nog ff dat de player defect was, maar ligt toch echt aan de DVD.
Het moeizame kijken naar het slechte beeld ontneemt het kijkplezier, cq. het goed volgen van het verhaal. Kan mij niet voorstellen een 2e keer deze Western te bekijken, maar zet dan de tv op zwart/wit.
De DVD (met lelijke, goedkoop aandoende cover-art) was vrij goedkoop, maar had wel iets meer willen betalen voor een goede persing/transfer.

Wat wel doorkomt is de beauty van Gene Tierney, die een Scarlett O'Hara achtige rol heeft. Evenals bij fotomodel Kim Feenstra gaat beauty niet altijd samen met mooie stem, zodra Gene praat komt er een Micky Mouse achtig geluid uit. Ze is daarom ook gaan roken om een donkerder stem te krijgen, kan me dat nu voorstellen.

Gene Tierney en Dana Andrews acteren goed. Ook de zwarte acteurs krijgen in deze jaren 40 film voldoende screentime en acteerruimte, vooral Louise Beavers, die dat goed benut.
Randolph Scott daarentegen 'acteert' op zijn John Wayne's: is zichzelf en loopt de hele film wat quasi-nonchalant, houterig en ongeinspireerd rond met veel gegrinnik. Zijn romance met Gene is dan ook zeer ongeloofwaardig, nog los van leeftijdsverschil. Mis-cast.
Verhaal is wat braaf en de enigste dreiging gaat uit van Dana Andrews als officier van de Noordelijken in 'bezet' Missouri. De zoete muziek helpt ook niet mee.

Deze Western is eigenlijk alleen interessant ivm een Gene Tierney in full-colour. Verhaal staat ver af van de werkelijke Belle Starr. 'Belle Starr': een mix van 'Jesse James' en 'Gone with the Wind'.
Verhaal een IMDb *4/10. DVD transfer (R-2UK) een score 2/10.

avatar van mr rumson
Deze western heeft op de naam na helemaal niks met de echte Belle Star te maken .
Begrijp dan ook niet goed waarom men voor deze titel gekozen heeft.
Er komen nog wel een paar namen in voor die de echte Belle Star gekend heeft of zelfs nog met getrouwd is geweest zoals Sam Star gespeeld door Scott ,maar Sam was een indiaan en dat kun je hier van Scott niet zeggen. Zo is het ook met BLue Duck.
Wat deze film zelf betreft mij kon het jammer genoeg weinig boeien .
Van dit soort romantische films moet je houden er komt dan wel wat actie in voor maar dat komt pas in de tweede helft van de film voor.
Al stelt dat ook allemaal niet zoveel voor.
Dogie_Hogan heeft het al aangegegeven de stem van Gene Tierney.
Deze stem begon mij op den duur tegen te staan ook vond ik ze er raar uitzien met een kapsel wat wel iets weg had van duivelse hoorntjes.
Voor mij kwamen de acteurs zo wie zo niet zo sterk over .
Dana Andrews komt er voor mij nog het beste vanaf.
Kortom hou je van westerns met een flinke romantische insteek dan heb je hier nog niet zo´n slechte film aan .