Sundown (1941)

Oorlog

geregisseerd door Henry Hathaway
met Gene Tierney, George Sanders en Bruce Cabot

Kenia, Afrika, tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Britse legermajoor A.L. Coombes heeft weinig op met de lokale bevolking. Hij heeft nog minder op met districtscommissaris Crawford, die bevriend is met de inboorlingen. Crawford is erg gesteld op de exotische Engelse Graham Fletcher, die door de inboorlingen ‘Zia’ genoemd wordt. Coombes verdenkt Zia van nazi-sympathieën. Maar wanneer de Britse troepen op weg moeten door verraderlijk en onbekend terrein vanwege het oprukken van de Duitsers, wordt Coombes gedwongen te vertrouwen op de begeleiding van de mysterieuze Zia, die het gebied goed kent.

Deze film is via publicdomaintorrents.com gratis te downloaden. Kijk maar eens op deze link:

avatar van Dogie_Hogan
waleed schreef:
Ai, ik heb deze dvd ca. 8 maanden geleden gekocht.
Helaas is de transfer niet denderend is.

Wel prima oorlogsfilm met een breaththaking Gene Tierney als spionne en met een bloedige showdown.
Ook Joseph Caleia (TOUGH OF EVIL, GILDA) is weer voortreffelijk.

Redelijke oorlogsfilm. De vele personages maken het verhaal echter nogal warrig en het einde is wel een beetje erg patriottistisch, maar gezien het bouwjaar is dat wel te begrijpen.

Leuk detail: er komt een Nederlander voor in de film.
Minder leuk detail: deze wordt gespeeld door een Oostenrijker.

avatar van Dogie_Hogan
Film is in de public domain met diverse ongerestaureerde, zg. digitally remasterd, DVD releases.
TCM zou Sundown nu wel echt gerestaureerd hebben: 20 bucks.