• 8.484.091 stemmen

Drunk Stoned Brilliant Dead: The Story of the National Lampoon (2015)

Documentaire | 98 minuten

Genre: Documentaire

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Douglas Tirola

Met onder meer: Kevin Bacon en John Belushi

Plot Drunk Stoned Brilliant Dead: The Story of the National Lampoon

"If You Don't See This Documentary, We'll Shoot This Dog"

In de jaren zeventig kreeg humor een nieuwe invalshoek: het magazine National Lampoon. Het blad van grondleggers Douglas Kenney en Henry Beard stak de middelvinger op naar de gevestigde orde. Het duurde niet lang voordat het succes doorsloeg naar het witte doek, met als resultaat vele films waaronder de komische klassieker Animal House met John Belushi.

image

Zichzelf / Actor (archiefmateriaal)

Zichzelf / Actor (archiefmateriaal)

Zichzelf / Actor

Zichzelf / Actress (archiefmateriaal)

Zichzelf / Actress

Zichzelf / Actor / Producer

scorsese

Aardige documentaire over de geschiedenis van National Lampoon. Ik kende National Lampoon voorheen alleen van de films, en wist niet dat een populair, satirisch blad hier ten grondslag aan lag. Derhalve een toch wel interessante, maar wel erg standaard documentaire. Gelukkig valt er ook aardig wat te lachen om de vaak toch wel grove humor.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Inderdaad wel een redelijke docu. Qua stijl niet veel vernieuwends: veel 'talking heads', gecombineerd met afbeeldingen en/of videomateriaal die betrekking hebben op het dan behandelde onderwerp.
Ik kende Lampoon eigenlijk enkel maar van de films, dus de stukken over het blad vond ik persoonlijk het interessantst. Jammer genoeg blijft er daardoor weinig tijd over voor de televisieserie en de films. Deze onderwerpen blijven dan ook relatief gezien weinig belicht t.o.v. het blad.
De shots van hun covers zijn vaak wel hilarisch en dat stuk over een nep Hitler op een eiland was wel grappig.
Meer een docu voor zij die al meer van Lampoon kennen dan ik, maar al met al ook voor de 'leek' nog wel een vermakelijke en leerzame docu.

avatar van Bakshi

Bakshi

Ook over een interessant onderwerp kun je een hele slechte documentaire maken. Zie hier het bewijs!