The 5th Wave (2016)

Alternatieve titel: The Fifth Wave

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door J Blakeson
met Chloë Grace Moretz, Alex Roe en Nick Robinson

Na een vierde golf van buitenaardse aanvallen op de Aarde gaat de 16-jarige Cassie op zoek naar haar broer. De aanvallen hebben stroomuitval, tsunami's en plagen met zich meegebracht. De bevolking is gedecimeerd en de mensheid is teruggeworpen naar het stenen tijdperk. Tijdens de zoektocht ontmoet ze Evan Walker, een vreemde maar aantrekkelijke jongen die een geheim met zich meedraagt.

avatar van Poebie
Slecht acteerwerk, totaal geen chemie en het verhaal.. tja, 13 in een dozijn

vrezelijk!

avatar van dvdfreak123
Pff toch tegengevallen deze the 5th wave. Begin was goed en ik dacht dit kan wel iets worden. Maar hoe verder de film liep hoe belachelijker het werd. Verhaal begint goed maar is verder slecht uitgewerkt. Effecten zagen er op sommige momenten ook niet echt goed uit. Acteerprestaties waren van sommige wel ok maar dan an andere echt slecht. Krijgt van mij een 5/10 omdat ik mij wel niet zo erg verveelt heb.

Matige SF-film waar ik veel meer van verwachtte.
Evenwel goede vertolkingen, maar matige speciale effecten.
Het is eerder een jeugdfilm geworden dan een volwassen SF thriller.

avatar van TornadoEF5
Hoe groot is de rol van Maika Monroe?

wat een slechte film zeg , en dit zeg ik echt niet snel

Met zo'n slechte score toch maar eens bekeken.
Mij viel deze film ontzettend mee.
Precies wat ik ervan verwacht had met hier en daar toch bijzondere plot wendingen.
Open eind. Zo gemaakt dat er een vervolg op gemaakt kan worden.
Je houd van deze film of niet. Is en blijft persoonlijk.

avatar van horizons
Typische young adult verfilming in de lijn van the Hunger Games, Maze Runner, Mortal Instruments & Divergent. Geen geweldige film gelukkig wel beter dan een ellende als Mortal Instruments. Voordeel en pluspunt is dat de 5th Wave (net als the Hunger Games) een goede actice (Moretz) als hoofdrolspeelster heeft.

avatar van Hereistom
Tja, niet echt een slechte film, maar bijzonder goed nu ook weer niet en we hebben 'm uitgekeken!

avatar van Alathir
Ik snap al de haat niet op deze film. De protagonist Cassie speelt zeker goed. De film kijkt lekker weg. Ik dacht in het begin even van dit is identiek aan Independence Day, maar daarna evolueert het een beetje naar een aflevering van The Walking Dead (in de winkel op zoek naar water/eten/onderdak en de de autosnelweg vol met kapotte auto's). Wat daarna gebeurd kan ik niet direct linken aan iets. Ik vond het niet direct lijken op Divergent of The Hunger Games of the Maze Runner.

Ik dacht meteen in het begin van de film, Cassie is echt een rol voor Maika Monroe van The Guest, een klein uur later blijkt ze daadwerkelijk mee te spelen als Ringer. Wel een enorme metamorfose amai, toch maar terugkeren naar blond zou ik zeggen. Dat zwarte haar staat haar niet.

Beetje jammer dat deze film zo slecht gerated wordt, verdiend meer naar mijn bescheiden mening. Maar ja wie ben ik?

avatar van mjk87
Film begint sterk (al ziet sommige cgi er niet uit) en ook later als er wat actie inkomt is dat allemaal best te pruimen. Maar tussendoor zit ook een hoop rotzooi waarbij er geen enkele chemie tussen acteurs is, dus elke poging tot romance slaat volledig dood.En laat daar net een halve film om draaien. Ook jammer dat de dreiging in dat stuk nergens echt voelbaar is en echte sfeer wordt gemist. Moretz is wel een fijne actrice en een snoepje om naar te kijken. Net als dat de film an sich best uit te zitten is. Daarom nog 2,5*.

avatar van m1chel
Na de tsunami aan post-apocalyptische tienerfilms die we de laatste jaren om de oren kregen gesmeten, besloot regisseur J Blakeson om ook maar eens een duit in het zakje te doen in de vorm van The 5th Wave. De verfilming van het boek van schrijver Rick Yancey begint veelbelovend en het plot klinkt op papier prima. Als je daarbij in het achterhoofd neemt dat J Blakeson eerder het indrukwekkende The Disappearance of Alice Creed afleverde, kwam de release niet zonder verwachtingen. In de hoofdrol zien we Cloë Grace Moretz, die doorbrak met Kick-Ass maar de laatste tijd ook verzandt in wisselvalligheid. Een goed voorbeeld hiervan is de verschrikkelijke remake van Stephen King’s Carrie.

Helaas is The 5th Wave een nieuw dieptepunt in de nog jonge carrière van Moretz. De film begint nog niet eens zo beroerd, al doet de slechte CGI van de eerste ‘wave’ wel een beetje pijn aan de ogen. Als bij een overduidelijk uit de computer getrokken tsunami de kustplaatsen van de Verenigde Staten worden verwoest lijkt het er namelijk eerder op dat we naar een goedkope Asylum-film zitten te kijken. Dit waar deze film het moest stellen met het bovengemiddelde budget van 38 miljoen dollar. De vraag rijst dan ook waar het geld dan in is gaan zitten, want het gros van de film ziet er nou niet echt uit als een geldverslindend project. Toch zijn de eerste drie kwartier verder best acceptabel te noemen. Zo wordt de spanning prima opgebouwd en werkt het verhaal uiteindelijk naar een aardige climax toe. Echter, als Oliver Sullivan Cassie van de snelweg redt en haar gaat verzorgen in zijn huis gaat het mis.

De driehoeksverhouding die ontstaat tussen Cassie, Oliver en Ben Parish werkt vanaf dat moment zwaar op de zenuwen. Parish is het schoolliefje van Cassie en wordt op zeer flauwe wijze Zombie genoemd door zijn mede soldaten. Het leger traint namelijk kinderen om zo een offensief tegen de buitenaardse wezens te beginnen, daar waar Ben natuurlijk een uitblinker in is. Wat je de rest van de film krijgt te zien is zwaar ondermaats en goedkoop uitgewerkt. Waar de film in de eerste drie kwartier nog redelijke uit de verf weet te komen zakt alles daarna als een kaartenhuis in elkaar. Hierbij speelt voorspelbaarheid ook een grote factor. Zo zie je de motieven van het leger al van een kilometer afstand aankomen en is de ontknoping gewoon te triest voor woorden.

The 5th Wave is een dramatisch slechte post-apocalyptische tienerfilm geworden. Na een acceptabele opening zakt de film na drie kwartier als een kaartenhuis in elkaar, waarbij ik mij afvraag wat gerenomeerde acteurs als Liev Schrieber hier te zoeken hebben. Chloë Grace Moretz dacht met deze film vast haar eigen The Hunger Games kloon te kunnen starten, maar ze komt bedrogen uit. Het verhaal is namelijk voorspelbaar en de CGI ziet er namelijk bij tijd en wijlen verschrikkelijk slecht uit. Tel daarbij een matig verhaal, waarbij de driehoeksverhouding die niet uit de verf komt en ik kan dan spreken van een echte afrader. The 5th Wave is het aanzien absoluut niet waard en het is te hopen dat de wagenwijd opengezette deur voor het vervolg nog gesloten wordt voor men eraan kan beginnen.

avatar van Onceuponanytime
De actiescènes zijn niet hooglopend, doch wordt deze film onderschat. Benieuwd naar het vervolg.

avatar van DjFrankie
Snap ook al die negativiteit niet. Er wordt zoveel bageer gemaakt, en dat is deze niet.
De terugblik verhelderend, de achteruitgang van het leven en het verlies van dierbaren.
Special effects horen hier niet thuis, meer een sobere stemming waarin we alle luxe kwijt zijn.
Dat het vooral een jeugdige film is geworden, is ook niet erg. Is ook de opzet.
Ik heb in ieder geval met plezier gekeken.

avatar van Ste*
Ik ben vrij snel tevreden en entertained met dit soort films, dus aanvankelijk was ik nog best positief en was het gehalte rampenfilm ook nog best oke. De enorme tsunami's en andere actie zag er regelmatig ook best wel indrukwekkend uit.

Toch snap ik het lage gemiddelde ook wel, aangezien het verder nergens echt een hoogvlieger is. Ook vrij duidelijk dat dit gebaseerd is op een jeugdboek. De film is denk ik alleen echt leuk voor tieners of beginners in het genre. Alles is toch net wat te knullig en te oppervlakkig, en vooral nogal geleend van allerlei andere films en boeken.

Oke tussendoortje, zeker als je het beoogde publiek voor ogen houdt.

avatar van N00dles
Zeer matige young adult actie/rampenfilm die heel erg inspeelt op thema's als familie en liefde. Voorspelbaar, vlak en weinig echte diepgang. Leuk voor als je 15 bent, maar als je wat ouder bent, vallen de zwakke punten des te meer op.

Het hoort misschien bij het genre, maar het had wel erg veel raakvlakken met The Hunger Games:

- een dystopische wereld
- een virus/ramp of bedreiging heeft het menselijke ras nagenoeg uitgeroeid
- een totalitair, militair regime regeert met ijzeren vuist
- een jonge hoofdrolspeler m/v die een jonger broertje of zusje moet redden uit de klauwen van het regime
- een knappe tegenspeler die fungeert als love interest (soms twee voor een spannende driehoeksverhouding)
- een scala aan bijrollen die qua karakter, leeftijd en etniciteit zo divers mogelijk zijn
- een battle arena, oorlogsgebied of survivor-setting

Dus ja, weinig verrassends en niet veel soeps.

avatar van Daan258
Helaas was dit voor mij een erg grote tegenvaller.

Toen ik de trailer lange tijd geleden zag was ik zeer enthousiast en keek ik best uit naar dit filmpje. Prima cast, verhaal sprak me aan en het zag er allemaal best spannend uit.

Gister heb ik hem aangezet en bij de eerste 20 min van de film had ik me echt prima vermaakt en verwachte ik echt een behoorlijk lekker filmpje. Een aantal gave scene's met best wat toffe special effects en en lekker sfeertje.
Maar wat werd het uiteindelijk toch een dompertje zeg.
Het verhaal stelde echt totaal niks voor en hoe verder de film vorderde hoe belachelijker het allemaal werd. Ook was er helemaal geen spanning aanwezig, geen actie scene's en de sfeer wat in het begin zeer sterk was was ook helemaal verdwenen.
Inderdaad wat hierboven al werd gezegd: Misschien een leuk filmpje voor als je wat jonger bent maar ik heb me jammer genoeg niet echt goed kunnen vermaken met dit werkje.

avatar van soom
Tja, niet helemaal mijn ding dit. Chloe Moretz is wel beter dan vorige films. Maar of dat nu een goed gegeven is? Ze was naar mijn idee nogal zwakjes in vorig werk namelijk..

Evan Walker is een poepie, Ben Parish wat eronder. Ik heb niet zoveel met buitenaardse aanvallen op aarde. Dat zal wel altijd een beetje blijven, hoe vaak ik dat ook zie. Aardige poging, maar niet zo veel aan gewoon. Dertien in een dozijn.

avatar van Gerlof1378
Ja ik ben het met mn boven buurvrouw eens dit is voor mij ook verre mijn ding, echt zo'n jong adult film met een verhaal waar je na het kijken nog niet snapt hoe het zit warrig dus. Maar voor een keer best wel leuk maar niet voor herhaling vatbaar, maar voor de liefhebber zeg ik gewoon kijken ik blijf het maar houden bij mijn type films hasta luego

avatar van missy85
Leuke film, maar wat een kut eind!

Wat te voorspelbaar om goed te zijn.

avatar van otherfool
Het eerste half uur van deze tienerfilm in het rijtje Hunger Games - Divergent - Host - Maze Runner is echt uitstekend te noemen; al in no time knalt onze heldin een ongewapende, onschuldige man neer, dat zet de toon tenminste meteen lekker op standje grimmig. Toen de waves over het land kwamen, complete steden werden weggevaagd en ook mama en papa snel het loodje legden ging ik er eens lekker voor zitten.

Maar helaas, helaas; al snel vervalt The 5th Wave dan in geneuzel: er moet een broertje gered worden (inclusief teddybeer), een bijzonder suf spelende love interest wordt uit de hoge hoed getoverd en het tempo valt volledig stil. De scenes waarin de jongeren moeten vechten (hoog Ender's Game gehalte) zijn dan nog wel een redelijk smakelijke afwisseling, met de immer betrouwbare Schreiber in weer een puike rol (al is de twist zo opzichtig dat het niet leuk meer is).

Het einde maakt keurig ruimte voor een vervolg. Hopelijk dan wel van A tot Z een sterk verhaal.

avatar van cantforgetyou
Vreselijke slecht film. Wat een stom verhaal. Heel veel zaken kloppen gewoon niet. Hoe komen bijvoorbeeld de aliens bij mensen naar binnen? Wordt niet uitgelegd. Hoe komt het dat alle ouders er niet meer zijn van de kinderen? Bij de hoofdrolspelers gebeurd een escalatie waardoor de ouders er niet meer zijn, maar dit hoeft niet overal zo te gebeuren. Hoe weet het leger dat het bij de 5th wave stopt? Erg irritant allemaal. Ga dit echt niet kijken, zonde van je tijd.

avatar van FlorisV
Aliens nemen de aarde in fasen over. Ze zijn niet te herkennen want ze huizen als parasieten in mensenbreinen.

Er valt te genieten van een interessante, onderhoudende en zelfs spectaculaire start waarna de film steeds meer inzakt. Het spektakel en de spanning is al snel weg, de emotie wil ook maar niet aangrijpen. Spaarzame actiescenes die overblijven spelen zich veel te veel in het donker af soms is er echt geen ene moer te zien. Met de paranoia wordt ook weinig gedaan (wat Invasion Of The Body snatchers en The Thing zo goed maakte). Sommige personages zijn onuitstaanbaar zoals die chagrijnige goth chick (en waarom heeft ze makeup? Het is oorlog...).

Ongeloofwaardig om te zien hoe tieners beroepssoldaten zo makkelijk kunnen overtroeven. Voorspelbaar slap liefdesverhaaltje erbij en het einde is vlees noch vis. Kennelijk moeten er vervolgen komen maar het hoeft niet zo nodig voor mij.

Wie wil zien hoe het wel moet: bekijk het onderschatte juweeltje The Puppet Masters.

avatar van macrobody
Dertien in een dozijn film. Heb 'm wel gezien maar kan me er nu al niets meer van herinneren behalve dat zus van broer gescheiden wordt en ze hem moet gaan redden. Zal dus niet veel bijzonders geweest zijn of mijn geheugen is niet meer wat het geweest is

avatar van frolunda
Het begon allemaal erg veelbelovend,hou ook wel van het Alien invasion concept,en de eerste drie kwartier waren ook best sterk maar met de introductie van respectievelijk Maika Monroe als Ringer en Alex Roe als Evan Walker (twee erg matige karakters) ging de film totaal de verkeerde kant (puber drama) op.Twee erg irritante personages die voor een groot gedeelte van het plezier (voor zover dat er nog was) vergalden.Dat was overigens ook voor een groot gedeelte danken aan de tenenkrommende dialogen waarmee ze vanaf moment mee op de proppen kwamen.
Het vervolg liet zich dan ook al snel raden,de plotwendingen zag je al van mijlenver aankomen en op enkele nog aardige actie scenes na (alhoewel het vaak meer op een game dan een film leek) ging the 5th wave uit als de spreekwoordelijke nachtkaars.
Eigenlijk best jammer want in aanleg had dit Alien meets the walking dead verhaal best potentie.
Matig.

Alathir schreef:

Kinderfilm man!!!

Teenerfilm voor teeners...meer is het niet. Als je dit goed vindt als volwassene heb je geen smaak. Ook zo raar...er hangt een week een UFO in de lucht, kon het leger dan niet ingrijpen, of lag alles plat.? Aardig begin maar de film zakt naar de ondergrond...Een kindleger, sommige waren tien, kan het nog gekker.En....aan het verhaal zit helemaal geen einde, Er is niks opgelost. Eigenlijk gaat de hele film er alleen maar over dat zus, broertje vindt......En Evan Walker, mens en Ander, de redder..??Wat is daar mee gebeurd???O...dat zien we in deel 2, die we massaal overslaan...Nogmaals teenerfilm voor tussen de 10 en 14 jaar...Waarom heb ik hem eigenlijk niet af gezet??? ( je hoopt op beter....hahahaah....)

frolunda schreef:
Matig.

Mijn woorden..de film begint aardig maar zakt na een drie kwartier hopeloos weg, zeker door het inbrengen van nieuwe personages. En ja ,,,de dialogen..tenenkrommend.

avatar van Alathir
frans123 schreef:

Je moet niet zo veralgemenen. Dit is duidelijk een young adult film. Daarbij zijn er volwassenen die zich heel lang kinds blijven gedragen. Ik zeg niet dat ik dat ben