Madigan (1968)

Alternatieve titel: Onderwereld van New York

Misdaad

geregisseerd door Don Siegel
met Richard Widmark, Henry Fonda en Inger Stevens

Daniel Madigan is een stoere politieagent in New York. Helaas maakt hij bij het inrekenen van een verdachte een grote fout waardoor deze kan vluchten met Madigan's wapen. De politiecommissaris is woedend en geeft hem 72 uur om de crimineel in te rekenen. Madigan en zijn partner Bonaro gaan op pad om hem te vinden.

Richard Widmark heeft een hele rits rollen gespeeld : hij was zo'n altijd-goed-acteur. Dit is een van de weinige (of misschien zelfs de enige) film waarin hij een echte hoofdrol speelt. En die past hem als een handschoen.
Een bescheiden maar goeie film, die later uitgewerkt werd tot een tv-serie.

avatar van boerenpummel
hugohei schreef:
Een bescheiden maar goeie film, die later uitgewerkt werd tot een tv-serie.

Richard Widmark heeft anders toch wel sterke hoofdrollen gespeeld. Zie maar "Pickup on South Street", "Panic in the Streets", "Night and the City" en "Hell and High Water". Widmark is inmiddels 93 jaar.

avatar van Mac Hammer Fan
Nostalgia rules!

Meneer Bungel
Fijne mengeling tussen spannend speurwerk in de grote stad en dramatische verwikkelingen, helemaal in mijn straatje. Widmark zet een goeie rol neer, maar ook de rest beent hem uitstekend bij. Don Siegel maakt weer indruk.

4,5*.

Redelijk goede klassieker met een paar grote namen uit die tijd.
Misschien een beetje gedateerd nu, maar toch nog zeer genietbaar.

Begon ijzersterk, daarna is het ook wel aardig, maar de zijlijntjes zijn wel wat minder. 3,5 sterren.

avatar van Biosguru
Tegenvaller, traag en gedateerd.

Viva VHS!

Want dit soort 'vergeten' werkjes kom je erg lastig tegen. Tenzij je bereid bent om overzees te bestellen uiteraard. Een nostalgische vlucht tot de ouderwetse tape-trekker is er eentje die je met gerust hart kunt maken. Richard Widmark speelt de ijzervretende hoofdrol met een grimmige Henry Fonda en een coole Harry Guardino in zijn kielzog. Regisseur Don Siegel weet precies hoe je een politiefilm moet maken en brouwt ook van Madigan een aangenaam werkje. Ietwat wisselvallig wellicht, maar absoluut een keer de moeite waard. Het personage zou vier jaar later zelfs zijn eigen TV-serie krijgen. Met wederom Widmark.

Goed.

avatar van Quentin
Zinema schreef:
Viva VHS! Want dit soort 'vergeten' werkjes kom je erg lastig tegen.

Overal te vinden op DVD ...

In Nederland Quentin?

avatar van Quentin
Ja hoor, paar jaar geleden in Nederland gekocht. Recentelijk nog in Duitsland zien liggen. Zeer gangbare titel van Universal.

Zinema (crew)
Ik kon/ kan de film helemaal nergens vinden op DVD. Zelfs niet tweedehands. Tot enige tijd geleden verkocht men echter wel een exemplaar van de DVD tweedehand bij Bol.com voor iets van 50,00 euro. Belachelijke prijs. Ook via Ebay kom je in Frankrijk of verder terecht. Hem nu kopen ergens in Nederland lijkt in elk geval andere koek dan de paar jaren geleden dat jij hem kocht.
Overal te vinden op DVD...
gaat dus niet helemaal op denk ik, Quentin. Tenzij je 'overal' definieert als in het het buitenland. Of ik moet abuis zijn.

avatar van Filmkriebel
Widmark, Fonda en Guardino in een film-noir achtige politiefilm van Don Siegel. Is me niet echt meegevallen. Er lopen teveel subplotjes door elkaar met als minst interessante de seksueel gefrustreerde vrouw van Madigan en de zwarte dokter. Het script is veel te veel gevuld met van die ditjes en datjes die niks bijdragen aan de rest. Naast het gammele script gelukkig ijzersterk acteerwerk van zware kalibers uit de filmwereld die intussen vrijwel allen overleden zijn. Leuk om Fonda en Widmark nog eens op het scherm te zien;

avatar van mrklm
Richard Widmark en Harry Guardino zijn twee doorgewinterde agenten in New York die van hun commissaris [Henry Fonda] 72 uur de tijd krijgen om een levensgevaarlijke crimineel [Steve Ihnat] in te rekenen die na een mislukte arrestatie op de vlucht is geslagen met hun wapens.
Goed geacteerde misdaadfilm waarbij vooral het contrast tussen de gedreven Madigan [Widmark] en de apatisch ogende commissaris [Fonda] erg effectief is. De aandacht voor het privéleven van de hoofdpersoon geeft een extra dimensie aan deze prima misdaadfilm die zich daardoor op positieve wijze onderscheidt van de vele soortgelijke misdaadfilm uit de jaren '50 en vroege jaren '60.