• 11.225 nieuwsartikelen

Alternatieve titels: Pale Moon / 紙の月

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Daihachi Yoshida

Met onder meer: Rie Miyazawa, Sosuke Ikematsu en Renji Ishibashi

IMDb beoordeling: 6,8 (949)

Gesproken taal: Japans

• Bioscoop Zondag 9 juni in één bioscoop (Amsterdam)

Plot Kami no Tsuki

"To make your dreams come true, sometimes you have to break the rules."

Rika Umezawa (Rie Miyazawa) woont met haar man, maar heeft geen kinderen. Ze werkt parttime bij een bank. Rika ontvangt gunstige evaluaties van haar klanten en de baas vanwege haar attente manier van werken. Toch voelt ze een leegte door haar man, die niet geïnteresseerd in haar lijkt. Rika krijgt vervolgens een buitenechtelijke affaire met een jongere man genaamd Kota. Ze begint ook geld te verduisteren van haar cliënten.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Onderhond

• 12049 stemmen

Yoshida's neerwaartse beweging.

Gelukkig niet erg drastisch, maar elke keer is het toch weer een klein beetje minder. The Kirishima Thing nog niet gezien, maar deze Pale Moon staat toch een eindje af van Funuke wat mij betreft. Al bezit Yoshida genoeg basiskwaliteit om de film goed lopende te houden.

Een film over een zichzelf vrijvechtende huisvrouw die bij een bank werkt en daar langzaam begint te beseffen dat ze zonder al te veel problemen geld kan achterhouden. Wanneer haar man dan ook nog eens in het buitenland gaat werken is er niks meer wat haar in de weg staat om eens flink de bloementjes buiten te zetten.

Visueel strak, soms best mooi maar nooit echt indrukwekkend. Verhaaltje wordt aardig ontsloten en Rie Miyazawa zet een fijn personage neer. 't Is allemaal erg solide, het verveelt geen seconde, maar de film mist dat beetje extra schwung om echt indrukwekkend te zijn. Meer dan behoorlijke filler dus, maar van Yoshida hoop ik toch op wat meer.

BBarbie

Het zwakke scenario is in mijn ogen de voornaamste reden, dat deze film maar niet van de grond wil komen. Het is voortdurend gissen naar het waarom van de ontwikkelingen. Dat geldt met name waarom de beide protagonisten van de ene op de andere dag een hartstochtelijke verhouding krijgen in weerwil van hun verschillen qua leeftijd en qua ambities. Rie Miyazawa probeert de meubelen nog enigszins te redden, maar is kansloos door de opeenhoping van onwaarschijnlijkheden in het plot.