Xin Hua Lu Fang (2014)

China
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Hao Ning
met Bo Huang, Zheng Xu en Dongyu Zhou

Geng Hao voelt zich verschrikkelijk. Zijn vrouw heeft hem verlaten en de echtscheiding aangevraagd. Ontroostbaar grijpt hij de fles om te kunnen vergeten. Hij komt in het ziekenhuis terecht en wordt daar uit gehaald door zijn beste vriend Hao Yi. Deze wil hem helpen en stelt voor om op reis te gaan en meiden te scoren.

Bijna twee uur speeltijd was veel te lang voor deze flinterdunne Chinese komedie (van een dertien in een dozijn gehalte), over twee mannen op zoek naar seks, die duidelijk bestemd was voor de massa. Het taalgebruik was knotsgek en in een aantal situaties was de humor best leuk, maar voor het merendeel waren de grappen behoorlijk slap; vooral die over homoseksualiteit kwamen gedateerd over en vulgaire humor over vrouwen hoeft van mij ook niet, die tijd hebben we toch inmiddels wel eens gehad.

Redelijk.

Eenvoudige Chinese road movie, duidelijk gemaakt met de locale markt in het achterhoofd. Dat geeft een mix van nogal platte humor en best mooie cinematografie. Apart maar het maakt de film wel kijkbaarder.

Ning's vorige was een blije verrassing, lekker donkerkomisch en vooral een geweldige setting. Deze Breakup Buddies mikt meer op een combinatie tussen drama en comedy en kleurt braaf binnen de lijntjes.

Bo Huang en Zheng Xu zijn best aardige acteurs, al zijn beiden niet geheel thuis in het comedy genre. De film duurt ook iets te lang en écht grappig, leuk of aandoenlijk wil het ook niet worden. Maar tussendoor wel af en toe erg mooie plaatjes en alles gewoon erg fijn in beeld gebracht.

Geen hoogvlieger, maar ook niet bepaald vervelend om een keertje te kijken.

Wanneer het de bedoeling was van de filmmakers om een onnavolgbare road movie annex komedie te maken, dan zijn zij redelijk in hun opzet geslaagd. Volgens IMDb hebben maar liefst zes schrijvers gewerkt aan het script. Dat is te merken, want er is geen touw aan vast te knopen. Het camerawerk én de schier eindeloos lange benen van Li Zhang maken de film nog enigszins genietbaar.