Les Biches (1968)

Alternatieve titel: Bad Girls

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Claude Chabrol
met Jean-Louis Trintignant, Jacqueline Sassard en Stéphane Audran

Frédérique is een rijke en mooie vrouw die een vrouwelijke straatartiest oppikt: 'Why'. Het is december en ze gaan naar haar villa in Saint Tropez, die wordt bewoond door een paar vreemde homoseksuelen. Beide vrouwen vallen voor de lokale architect Paul Thomas. Why zegt echter dat ze niet geïnteresseerd is in hem, dus Frédérique nodigt hem uit om bij hun in te komen wonen.

Zo’n veertig, vijftig jaar geleden was ik een enorme liefhebber van de films van Claude Chabrol. Ik heb in die tijd de meeste van zijn films dan ook gezien. Nu ik die één voor één weer voorbij laat komen, is mijn enthousiasme een stuk bekoeld. Op een enkele uitzondering na (Que La Bête Meure) vallen zijn films mij nu tegen.
Dat geldt in mindere mate voor deze schimmige psychologische oorlogsvoering tussen twee vriendinnen, wier lesbische relatie ernstig op de proef gesteld wordt wanneer er een man in hun leven verschijnt. De functie van de twee homoseksuele charlatans in het verhaal is mij niet erg duidelijk. Die kwamen veeleer erg storend op mij over.
De laatste film van de mooie Jacqueline Sassard, die kort na de première destijds volledig in de anonimiteit verdween.