The Lazarus Effect (2015)

Horror / Thriller

geregisseerd door David Gelb
met Olivia Wilde, Evan Peters en Sarah Bolger

Wanneer een team van onderzoekstudenten het menselijk brein in kaart brengt en per ongeluk een van hun eigen mensen doodt, ontgrendelen ze ongewild dodelijk geweld wanneer ze hun collega vervolgens reanimeren. Ze moeten vechten voor hun eigen leven. Het team moet hun collega in bedwang houden in het lab, voordat hij schade toebrengt in de bewoonde wereld.

erg goede film hoor, prima. Flatliners wint het wel ( moest daar aan denken).

avatar van Kondoro0614
The Lazarus Effect

Ook bij deze film had ik hele andere verwachtingen dan dat daadwerkelijk naar voren was gekomen. Ik had verwacht dat het weer eens zo'n 'geest-oproep' film aan het worden was maar er zat een totaal andere twist in. The Lazarus Effect gaat over een groep onderzoekers die graag een cure wil creëren om bijvoorbeeld de doden tot weer tot leven te wekken. Na onderzoeken vooraf, bijvoorbeeld bij een hond, blijkt dit meer en deels te werken alleen er zit een maar achter. De cure die ze ontwikkeld hebben blijkt nog meer in zich te hebben dan verwacht en kan allerlei prikkels aan sturen. Toen wij deze film aan het kijken waren kreeg ik de vraag: "Zou je dit ook in het echt willen?". Waarop ik het volgende antwoordde: "Nee.". Logisch toch? Ik zou nooit willen dat op deze wereld een middel word bedacht waardoor je doden weer tot leven kan wekken, al zou dit wel moeilijk gaan!

Over de cast valt niet veel te klagen al had het wel soms wat beter gekund van de dames en heren in deze film. Sarah Bolger is toch wel een hele knappe meid die er in speelt! Niks aan te klagen! Toch werd niet de volle 100% eruit gewerkt! Bij niemand niet! Toch, kon je wel merken dat Olivia Wilde geschikt was voor de rol van de duivel. Wat een koelbloedige hoofden kan zij trekken als ze er weer eentje heeft neer gehaald! Daarnaast zijn Mark Duplass, Evan Peters en Donald Glover vrij neutraal en is er niks aan hun op te merken. Kleine rolletjes die daarna bruut worden vermoord door Olivia!

Ondanks het onverwachte is de film toch nog mee gevallen. Alleen kon je vanaf begin tot eind merken dat niet alles eruit werd gehaald dan kon. David Gelb kon op veel momenten er wat meer uit halen dan wat er gebeurde. Bij de hond bijvoorbeeld: Er werd te lang gewacht met het schrik moment. Hij had het veel onverwachter moeten doen. Daarnaast heb je nog meer stukken waar je de kijkers veel gekker kon krijgen maar het eigenlijk wel simpel weg werd gewerkt. Ik heb me niet verveeld hoor! De film keek gewoon goed weg! Het verhaal had wat beter kunnen zijn maar was prima te volgen. Het concept heb ik nog niet echt eerder gehad! Ik weet als ik zo boven mij kijk dat er nog een paar andere soortgelijke films zijn maar die moet ik binnenkort dan maar even kijken! Vermakelijk op een lekker rustig film avondje met je kameraden!

Goeie trailer, dan ga je de film kijken die ging wel niet geweldig maar oke. Dan zie je het eind en dat haalt de hele film naar beneden weer zoon open eind. Waarschijnlijk is dit weer zoon film waar geen vervolg op komt en je het eind zelf moet invullen. Daarom 2sterren.

avatar van cantforgetyou
Wat een vreselijke slechte film. Je kunt zoveel moois doen met dit onderwerp. En dan krijg je zoiets? Gelukkig dit gedrocht niet in de bioscoop gezien. Jammer hoor, ik wacht maar weer af wanneer er weer eens echt een enge goede horror film wordt gemaakt.

avatar van weberanja
Niet eens zo slecht, de schrikmomenten zijn op 1 hand te tellen, en het plot vond ik mwha aankomen..Toch wel redelijk vermaakt.

avatar van Mr-Mcmovie
Leuk concept, en kon zeker een sterke horror worden, maar na de echt wel goede opbouw en de sterke 20 minuten lijkt de boel ect wel in elkaar te storten. De cast vind goed acteren niet echt een noodzaak, de horror begint bij de laatste 35 minuten. Terwijl we goede namen hier hebben als: Peters, wilde, en Wise (wat uiteindelijk een bijrol was voor Wise)

Ook helemaal op het einde met de special effects viel het op dat het hele budget daaraan besteed was.

avatar van john mcclane 2
Een film die in zijn geheel erg prettig is,maar natuurlijk in zekere zin eerder is gedaan.
Bijvoorbeeld:
Pet Sematary II (1992)
en:
Flatliners (1990)
en iets wat ook een beetje er in mee speelt:
White Noise 2: The Light (2007)
white noise is (by the way) niet zo bekend,maar absoluut een aanrader ,het slappe deel 1 staat hier los van

Maar mede door de cast waaronder veel opkomende talenten als wild,glover en peters,kijkt het fijn
weg. Had in dit geval wat langer mogen duren,gezien het thema,en wat je er nog meer mee kon doen.
Het is natuurlijk een duister thema. En redelijk goed uit gewerkt.

De korte speelduur is wat mij beterft iets te kort,en ze hadden er misschien meer uit kunnen halen.

avatar van Richard_Voorhees
Helaas geen hele bijzondere film, al is het concept nog niet heel veel gebruikt en nog nooit in een setting als deze. Olivia Wilde speelt de hoofdrol niet slecht, maar is wat te knap om overtuigend over te komen als "het kwaad". Daarnaast zijn de schrikmomenten voor de geoefende horrorliefhebber behoorlijk voorspelbaar. Ook het einde, waarbij men het luik opent voor een sequel.
Sarah Bolger ziet er wederom schitterend uit (ik kende haar al van haar rol in The Tudors)en acteert niet slecht. Dit laatste kan ook gezegd worden over de mannelijke castleden.
De film is alleen overduidelijk met een laag budget gemaakt om nog even gauw te cashen op het succes van dergelijke horrorfilms.
Niet eng en mede daardoor niet altijd even interessant.

Beter dan verwacht.

Vooral de aanwezigheid van Duplass baarde me een beetje zorgen. Die zit toch vaak in van die no-budget concept filmpjes die meer interessantdoenerij zijn dan wat anders. Gelukkig heeft deze Lazarus Effect wel iets meer te bieden.

Verhaaltje is meer scifi dan horror, vooral omdat de aanloop best serieus genomen wordt. Qua plot heeft het inderdaad wel wat weg van Flatliners, al keert dat wel in het tweede deel van de film. Dan komt er eindelijk toch iets meer horror de kop opsteken, al blijft het op dat gebied best braaf. Verwacht geen gore of veel scares, het is meer sfeer en effect dan pure angst.

Acteerwerk is oké, zelfs Duplass kan ermee door. De effecten zijn ook best naar behoren en de film duurt gelukkig niet te lang, waardoor het ook nergens saai wordt. Beetje braaf en beproefd verder, waardoor het niet veel meer is dan een horror fillertjes, maar op zich niet verkeerd voor een avondje.

Vreselijk ,opzet als Hollow Man maar dan nog slechter. Echt zonde van de tijd

best goed en spannend

avatar van Willy Wartaal
Minder dan matige film met goedkope schrikeffecten. Aan het begin lijkt het nog ergens heen te gaan maar al snel mondt het uit in iets dat we al zo vaak eerder gezien hebben. Spanning is er nauwelijks, ook geen gore.

Tegenvallende film over een groep studenten die een manier vinden om aan de dood te ontsnappen. Qua verhaal doet het wat denken aan Flatliners, maar de uitvoering is een stuk minder. Ongeloofwaardige personages en van spanning of sfeer is eigenlijk geen sprake. Ondanks de korte speelduur toch langdradig.

avatar van Thorak
Niemand schreef:
Tja stel je voor zeg! Een film waar niet alles wordt voorgekauwd en dat je dan nog zelf moet nadenken ook! Dat kan natuurlijk niet!
Maar ja, het feit dat je het steeds hebt over "zoon film" zegt meer dan genoeg.

avatar van Biosguru
Het rolt van schrikeffect naar schrikeffect maar het idee wordt verder niet heel sterk uitgewerkt, jammer. Budget en acteurs waren aanwezig om er iets mooiers van te maken.

avatar van DjFrankie
Niet slecht maar wat langdradig vooral het begin.

avatar van housemoviewatch
The lazarus effect

Leuker dan ik afhankelijk dacht.

Het verhaal is wat simpeltjes vind ik. Het is niet dat ik een totaal nieuw concept zie. De uitwerking is dan wel weer goed.

De film komt wat traag op gang waarna het spannende deel aanbreekt. Het acteerwerk is goed waardoor de focus op de film niet verzwakt.

Visueel ziet het er ook goed uit maar gezien het budget had hier wel meer mee gedaan mogen worden. Desondanks wel lekker snel wegekeken.

Leuk standaard filmpje voor een doordeweekse avond. 3* (6,0)

avatar van Spartaan1986
De over de top climax verpest een verder redelijk spannende film met een goede cast. Sarah Bolger is een zeer talentvolle actrice en verdient meer rollen. Geen bijzondere film maar best vermakelijk verder.

avatar van LOTR-lover
Wat ik vooral vond tegenvallen aan The Lazarus Effect is het feit dat ik zo weinig ben geschrokken. En geloof me: ik schrik al van de meest standaard schrikeffecten. Dus wat betreft spanning vond ik de film wel wat tekortschieten. Maar het verhaal was zeker interessant (met name het ethische aspect) en het acteerwerk op zich ook prima in orde. Vind Olivia Wilde een uitstekende actrice. Maar goed, voor een horrorfilm vind ik echt dat er veel meer spanning aanwezig moet zijn.

5/10 (IMDB)

avatar van Decec
Een redelijke horror/SF/Thriller film...
Horror is mijn ding niet, schrik ieder wat....
Goed verhaal...
Goed acteerwerk...
Bekende acteur Mark Duplass ...
Zou maar nooit doen voor testen...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

Leuk dat ik deze film gevonden en toegevoegd...

avatar van Boeikens
Ok, niets nieuws onder de zon bij deze maar toch had ik hierbij nooit een verveeld gevoel.
De sfeer zit er goed in, er hangt een matige maar constant spanningsboog en de cast vind ik best goed spelen. Het verhaal is onderhoudend, loopt vrij vlot en er zitten enkele redelijke schrikmomentjes in, maar hier had wel wat meer in gezeten qua uitwerking.

avatar van ikkegoemikke
“There's something
seriously wrong with that animal.
It's like it was possessed or something.”

Alweer een film waarin een beetje voor God spelen voor levensbedreigende situaties zorgt. Herinner je je “Pet Sematary” nog? En ook “The other side of the Door” toont dat het geen goed idee is om een overledene die je dierbaar is op een niet alledaagse wijze terug onder de levenden te brengen. Hetzelfde overkomt Frank (Mark Duplass) en Zoë (Olivia Wilde) in deze ondermaatse Scifi/horror. Zoë ontwikkelde een serum, “Lazarus serum” genaamd, die het mogelijk maakt om medici meer tijd te geven om hun werk te doen. Door middel van dit serum zou men overleden patiënten terug tot leven kunnen brengen. Als tijdens een proefneming op een dode hond blijkt dat niet alleen het beestje terug kwispelend rondloopt maar ook zijn cataract in ver stadium genezen is, beseffen ze dat ze iets revolutionairs hebben gefabriceerd.

Natuurlijk zie je al van ver aankomen wat er te gebeuren staat en dat het middel ook gebruikt zal worden om één van hun tot leven te brengen. In dit geval is het Zoë die door een ongelukkig voorval geëlektrocuteerd wordt. Maar niet getreurd. Zonder dralen injecteert Frank het revolutionair goedje. En voor dat je het weet zitten ze met een niet zo menselijk vrouwmens opgescheept, wiens hersenen zich in een snel tempo ontwikkelen, waardoor ze algauw beschikt over demonische en niet menselijke krachten en gaven. Tevens speelt een jeugdtrauma een voorname rol en algauw heeft Zoë de onweerstaanbare drang om iedereen te sturen naar dat plekje waar ze juist vandaan kwam. Het hiernamaals.

Ik heb geen probleem met herkauwde concepten. Alleen moet de verpakking dan wel origineler zijn en nieuwe ideeën geïntroduceerd worden. En als dit niet verwezenlijk wordt, dan verwacht ik toch dat het op zijn minst een enge, angstaanjagende horror is. Spijtig genoeg faalt het op alle vlak. Het is niet origineel en er worden geen nieuwe invalshoeken gebruikt. En echt eng kan je deze film ook niet noemen. Zelfs Zoë’s koolzwarte ogen helpen niet hierbij. Ik moet wel toegeven dat de neurochirurgische vaktaal die hier gebruikt werd, zeer geloofwaardig overkwam. Om eerlijk te zijn was dit het enige gecompliceerde in dit voor de rest redelijk onbenullig verhaal.

Dus ondanks het wetenschappelijk geneuzel en zelfs de poging om er een religieus tintje aan te geven, is deze film gewoon een flauw afkooksel van andere films waarbij het laten verrijzen van overledenen het centrale onderwerp is. Het enige waar ik heel eventjes enthousiast over werd, was de manier waarop er met Clay (Evan Peeters) en Niko (Donald Glover) afgerekend werd. Maar dat is toch teleurstellend weinig om het boeiend te maken. Clay had beter “Pet Semetary” gelezen van Stephen King in plaats van "Cujo". Dan had hij het miraculeuze tot leven brengen van Zoë zeker niet toegelaten. Of op zijn minst zich uit de voeten gemaakt. Maar ja, anderzijds was er dan ook niet deze film geweest die gelukkig ook maar 90 minuten duurt. Toch één positieve eigenschap.

avatar van mikey
Extreem gedateerde horrorproductie. In een ondergronds lab breekt de pleuris uit wanneer een 'proefdier' Carrie White na doet. Wanneer je de slappe theorie over leven, dood en afterlife een beetje snapt, krijg je en boel zwarte ogen in mensenhoofden, verplichte schrikgeluidjes voorgeschoteld . Af en toe van die slappe retro horrormomentjes die je vaak ziet op youtube. Ja ik kijk die filmpjes soms. Die bewakingsvids waarop een tafel opeens gaat schuiven, heel spontaan. Of footage met een persoon die opdoemt ergens in een hoek. Dan zegt zo'n slissende man als voice-over: you decide if its fake or real, please subscribe and hit the notification button down the screen.

Maw goedkope onzin.

avatar van Shadowed
Meevaller.

Niet eens zo'n hele slechte film, maar wel eentje die soms verkeerde keuzes maakt waardoor soms goed opgebouwde spanning verloren gaat. De film stond al een tijdje op mijn watchlist vanwege de cast waar ik wel benieuwd naar was. Duplass, Glover en Bolger dan. Wilde geloof ik wel zo'n beetje.

De film neemt een lange aanloop, de echte horror begint pas op de helft van de film. Al blijft het boeiend en het laboratorium is mooi en geloofwaardig ingericht. Acteerwerk is bovengemiddeld, het script is matig maar elke acteur en actrice weet het keurig uit te voeren.

Hij is wel wat voorspelbaar, maar het verhaal is voldoende boeiend en richting het einde zit het qua horror ook wel goed. De toon wordt vrij beklemmend, en er zitten prima schrikmomenten in die je dan toch wel weer even op het puntje van je stoel houden.

De film kent ook een erg leuk horrormoment zodra Glover in de cast tot pulp geknepen wordt. Maar vanaf het moment dat Bolger in de finale het brandende appartement inloopt is de spanning zo goed als weg en is het eigenlijk gewoon flauw. Anders was dit waarschijnlijk nog 3,5* geweest.

Voor de rest wel een prima horrortje eigenlijk, wel heel laag gewaardeerd voor iets dat gewoon van hetzelfde niveau is als de rest van de recentere horrorfilms.

avatar van 606
Is er ook een deel 2?

avatar van Warrior4
3 sterren voor de moeite, maar eigenlijk niet veel waard. Een paar scenes hebben mij inderdaad in zijn greep gehouden, maar de regie pakt niet de kans om deze film te maken wat het zou kunnen, want dd opzet is leuk.

avatar van El ralpho
Ondergewaardeerd

Lage beoordelingen binnen de horror zijn vaak heel lastig in te schatten. Ik had mij laatst gewaagd aan Leatherface, die ik na verloop van tijd maar had afgezet omdat deze zo tenenkrommend slecht was, maar met het tot aan de grond toe afgebrande The Bye Bye Man, had ik bijvoorbeeld een prima avond. Het opzetten van een horror die op IMDB onder de 5,5 scoort is dus altijd een risico, maar soms pakken deze risico's verrassend goed uit. Een hogere beoordeling is tenslotte ook nooit een garantie voor een goede horror.

The Lazarus effect is beslist geen hoogvlieger, maar een ruime voldoende verdiend deze aangename horror wat mij betreft wel. De film is geregeld spannend, heeft een enkeltal aardige schrikmomenten en is lekker vlot. Ook was ik positief verrast dat Zoe niet alleen maar terugkwam uit de hel, maar uit haar persoonlijke versie van de hel. Was ze wellicht anders terug gekomen als ze de brand in het verleden niet aangestoken had? Het open en donkere einde geeft ruimte om zelf een verdere invulling te geven, wat mij betreft alleen maar een goede zet geweest is. Niet alles hoeft altijd aan de kijker voorgekauwd te worden door middel van vervolgen, soms is het juist krachtiger als je hier zelf een eigen voorstelling van in je hoofd kan maken.

Ik vroeg mij soms nog wel af in hoeverre Zoe nog als zichzelf terugkwam, en in hoeverre ze overgenomen was door een bovennatuurlijke entiteit, maar dit is ook een film waarbij je niet al te veel na moet willen denken. Zoe ging dood, werd tot leven gewekt, en kwam gewoon fucked up terug, klaar. Meer gecompliceerd hoef je het soms niet te maken, en met de verdere uitwerking zat het verder prima in orde.

avatar van Roque
Ik vond de film erg goed. Zat een paar lekkere goede schrikmomenten in.

avatar van EasyRider66
Zojuist op Netflix bekeken. Hoopvol was ik aan deze film begonnen, maar wat een tegenvaller. Slecht geacteerd, schrikmomenten zie je van mijlenver aankomen en alles heb ik al een keer gezien in andere horrors en vaak vele malen beter. Kon met moeite mijn ogen open houden, maar heb het tot het afgeraffelde einde uit gekeken. 1,5

avatar van check-raise
Jammer dat het meer naar het einde toe toch wat afzwakt. Daarvoor vond ik het echt meer dan prima.

Poosje getwijfeld of ik 3.5* zou geven, omdat ik vlak na de film aan 3* dacht eigenlijk. Maar het wat latere na-effect van de film is wel heel positief, enorm blij dat ik hem gezien heb. Dus, daarmee.

avatar van remorz
Verrast.

En dat is altijd leuk als je lui op Netflix zit. Dus zonder voorkennis deze aangeklikt en eigenlijk is er weinig wat de film echt fout doet.

Prima acteerwerk, zeker voor de rol van Wilde komt het toch delicaat maar ze slaagt erin te overtuigen. Sfeervol vanaf het begin. Enige vergelijking die het oproept met Flatliners doet de film niet slecht; het wordt hier wat fantastischer ingevuld, maar de toon klopt (en het is niet half zo belachelijk).

Redelijk spannend, beetje rommelig als de verhaallijn en flashbacks een geheel moeten vormen maar verder prima te kijken, met boeiende karakters en een handvol erg fijne momenten. Zoals het moment van Wildes wederopstanding. De samengeknepen locker met Glover is een favorietje, ging iets te snel zelfs.

Aangenaamt verrast, zonder ergens steil van achterover te staan; 3,5* verdient deze zeker.

avatar van Warp
Wel grappig die guy die stikt in zijn vaporizer