She Done Him Wrong (1933)

geregisseerd door Lowell Sherman
met Mae West, Cary Grant en Owen Moore

De New Yorkse zangeres en nachtclub-eigenares Lady Lou heeft volop mannelijke aandacht. Eén van haar vlammen is een crimineel op de vlucht. Hij zoekt haar op, maar komt er achter dat zij nou niet echt een voorbeeld van monogamie is.

Mae West schreef She Done Him Wrong als een theaterstuk vol dubbelzinnige grappen, en speelde zelf met veel succes de hoofdrol op Broadway.
Ze bewerkte het stuk (met liedjes) tot een film en koos eigenhandig de jonge Cary Grant als tegenspeelster. SDHW geldt als haar meest geslaagde film.

Er zijn veel (over)bekende anecdotes over Mae West. Een feit is dat de Amerikaanse marine tijdens de oorlog een zwemvest een 'mae west' noemde.
Mae West stierf in 1980 maar trad nog tot heel hoge leeftijd op als fenomeen. Ze recyclede haar oude grapjes, zong wat, en omringde zich met viriele jongemannen. Jan Cremer hoorde korte tijd bij haar inner circle, en schreef erover.

Deze gisse dame schreef veel van haar dialogen zelf :

- [tegen een bink :] How tall are you, son ?
- I'm six feet seven inches, Ma'am
- Let's forget the six feet and talk about the seven inches

avatar van streeter

De enige rede dat ik deze film alsnog 2 sterren geef is omdat Cary Grant erin speelt. Alles waar hij in zit is het zien waard.

avatar van ToNe
Heh, ze was inderdaad niet de knapste, maar haar optreden is uiterst effectief.
'Tijdsgeest' of niet, die seksuele innuendo komt hoe dan ook over, als je je tot de aangesproken man kunt rekenen.
Interessant vanwege dat gegeven, maar verder weinig om het lijf.

avatar van Dogie_Hogan
streeter schreef:
Ik kan Mae West niet uitstaan. Ze is irritant, arrogant, en niet de knapste. Maar in de jaren 30 vonden ze dat prachtig..
Mee eens.

Ook deze pre-Code film komt op DVD uit, releasedatum 22 april 2008.

Oef, best wel een slechte film. Het heeft z'n goede momenten, wanneer Cary Grant in beeld is, maar verder is het echt niet veel soeps. Ik vind Mae West ook niet echt wat eigenlijk.

2* voor Cary Grant

avatar van The One Ring
Mae West stond vooral bekend om haar verbale humor, vol met dubbelzinnigheden en andere vormen van seksuele verwijzingen. Ik hou heel erg van dit soort dingen en veel van Wests teksten zijn oprecht grappig en scherp. Probleem is alleen dat She Done Him Wrong niets anders te bieden heeft. Het is nauwelijks nog een film, maar een aaneenschakeling van statische shots waarin West, vaak gekleed in absurde jurken, haar enige kunstje doet (ze zingt ook, maar dat is de moeite niet waard).

Als West niet aan het woord is is er ook meteen niets meer te beleven. Het verhaal heb ik niet kunnen onthouden en de andere acteurs lijken geïnstrueerd te zijn geen plezier te hebben. Kijk dit ook absoluut niet voor Grant, die hier echt de saaiste rol in de hele film krijgt en nog niet kan aantonen dat hij later een genie in dit genre zou worden. En zoals gezegd is dit zeer statisch gefilmd. Ik meen het serieus als ik zeg dat ik theaterpodia heb gezien die meer beweging hebben.

Mae Wests films behoren niet tot de best herinnerde uit de geschiedenis en haar bekendste, She Done Him Wrong, geeft wel ongeveer aan waarom. Na deze werd de productie-code ingevoerd en was er geen ruimte meer voor haar seksueel getinte geklets en dat was dat voor de interesse voor West filmcarrière. Jammer dat er geen werkelijk verhaal om She Done Him Wrong was verbonden en ze de bijrollen niet zo geschreven hebben dat ze gelijkwaardig waren aan Wests personage. Dan had het wellicht vuurwerk op kunnen leveren. Nu is het toch een beetje een curiosum van een andere tijd.

Maar ach, de one-liners zijn leuk.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ook hier weer een mini-gebruikersmijlpaal: mijn eerste film met Mae West. Misschien ook wel de laatste. Want hoewel iedereen haar naam kent is dat - het staat hier in het topic al vaker - niet vanwege haar acteertalent of omvangrijke filmografie. Deze film is haar eerste grote rol en na een tweede in het zelfde jaar I'm no Angel (ook met Cary Grant) was het snel gedaan met de roem. Een handjevol film zouden nog volgen.

Die roem komt dus vooral voort uit haar snedige teksten. Deze film schreef ze ook zelf. Van de looks van mevrouw West schrok ik nogal. Bepaald geen bevallige platinum blonde, maar een ingesnoerde rolmops met een werkelijk afschuwelijk knauwende stem. Niet bepaald aantrekkelijk. En inderdaad TOR, ze draagt idiote glitteroutfits, al is het suikerspin haar vaak nog vreemder dan haar outfit.

De naam van Mae West en het feit dat ze geen blad voor de mond neemt heeft haar wereldfaam bezorgd en haar naam is dus nog steeds niet vergeten. Maar het is zoals met wel meer iconen, soms kun je beter die mythe met een naam in stand houden, want als je er werkelijk onderzoek naar doet en naar kijkt blijkt het behoorlijk leeg.

Er is trouwens wel degelijk een aan elkaar gehangen misdaadplotje, gelukkig is de film lekker vlot én kort en zo ben je met een uurtje klaar met je ontmaagding voor wat betreft Mae West. Weer een illusie armer

avatar van John Milton
Mochizuki Rokuro schreef:

Eens met praktisch hele betoog. Statisch en op wat vlotte on-liners na totaal vergeetbaar. En helaas, Mae West zag er niet zo uit... Maar . Dan mag ze nog zo'n pompeuze jurk aan hebben, de lichaamstaal zegt dat ze net die over haar schouder geslingerde zak bieten in de hoek van de stal heeft gepleurd.

avatar van Dutchfan
Ik denk dat jullie Mae West veel te serieus nemen.

Mae West is een over de top-figuur , die op komische wijze met seks en mannen omgaat.
Ik vind haar altijd een soort van drag-queen, maar een met veel humor.

Ik vind haar leuk en grappig.

"She Done Him Wrong" is een typische Mae West - film waarin Mae de mannen van de stad achter zich aan heeft, maar verlangt naar een leger des heils- officier (Cary Grant).