Sumka Dipkuryera (1927)

Sovjet-Unie
Thriller

geregisseerd door Aleksandr Dovzhenko
met M. Buyukli, A. Klymenko en Heorhii Zelondzhev-Shypov

Een Sovjet diplomaat wordt achterna gezeten door de Britse politie en raakt zwaargewond door een trein. Een spoorwegmedewerker biedt hem een schuilplaats en aan hem geeft hij zijn buidel voordat hij sterft. Een familielid van de arbeider brengt de buidel terug naar Leningrad.

avatar van John Milton
Mijn derde Dovzhenko, na Zemlya (1930) en Aerograd (1935), en wederom niet onaangenaam. Het verhaal is zoals bij wel meer Russische film uit deze periode niet direct iets dat de Nederlandse kijker anno 2016 naar de strot grijpt, al is de thematiek enigszins tijdloos. Met name de propagandistische, politieke elementen willen nog wel eens amuseren, wanneer je deze niet voor lief neemt. Zo ziet de stervende diplomaat voor hij zijn diplomatic pouch aan de spoorwegmedewerker toevertrouwt, nog even Lenin in een visioen, waarna hij 'tevreden' de pijp aan maarten geeft.

De film draait vervolgens om het in veilige handen krijgen van dit pakketje, met hulp van sympathisanten uit de arbeidersklasse. Tsja, het hoort er een klein beetje bij, en er valt genoeg bij Dovzhenko te halen wanneer je daar voorbij wil kijken. Innovatief camerawerk en effectieve montage bijvoorbeeld. Spannend werd het niet echt voor me, maar als onderdeel van de Sovjet filmgeschiedenis, was het een prima uurtje.