Tusk (2014)

Verenigde Staten / Canada
Horror / Komedie

geregisseerd door Kevin Smith
met Justin Long, Haley Joel Osment en Michael Parks

Wallice (Justin Long) is een podcaster die mensen met eigenzinnige verhalen interviewt. Uit nieuwsgierigheid reageert hij op een vreemde advertentie vanuit Canada omtrent een oude zeeman met een verhaal over een walrus. Maar sinds zijn bezoek aan de zeeman lijkt Wallice spoorloos te zijn verdwenen. Zijn vriendin Allison (Genesis Rodriguez) en zijn vriend en mede-podcaster Teddy gaan op onderzoek uit.

76 BERICHTEN 23 MENINGEN
Leuke film totdat die irritante inspecteur erbij kwam. Jammer.

avatar van Corcicus
Zo een lage score voor zulke exceptionele film is gewoon onaanvaardbaar. Deze film was super origineel, weet nog eens echt te choqueren, vond een perfect evenwicht tussen horror en humor en wat het meest frappant is, zeker voor een horrorfilm: de acteerprestaties van iedereen waren niet enkel bovengemiddeld, maar echt exceptioneel goed. Er wordt hier door iedereen steengoed geacteerd en dan nog kruipt Tusk amper boven de 5/10 uit? Onaanvaardbaar en belachelijk.

avatar van umbra
Iron Maiden schreef:
Het eerste half uur was nog vrij aardig, maar daarna krabbelt het maar een beetje voor en is eigenlijk te bespottelijk voor woorden.

Euhm, eerste halfuur is juist het saaiste deel daarna begint juist meer het horror/lugubere gedeelte, niet persé spanning, maar toch wel de zieke gedachte om van een mens een walrus te willen maken.

avatar van frolunda
Tusk bevat wel enkele sterke/leuke scenes maar in het geheel is dit toch een rariteitenkabinet dat ik ook bij de tweede kijkbeurt totaal niet serieus kan nemen.......Al zal dit waarschijnlijk ook niet de bedoeling zijn.

avatar van Martijnnn
LOTR-lover schreef:
Ik kreeg al een kleine glimlach op m'n gezicht toen bleek dat de film is geregisseerd door de dochter van David Lynch. De appel valt dus niet ver van de boom.

Ik kan wat gemist hebben maar Kevin Smith is de dochter van David Lynch?!

avatar van LOTR-lover
Martijnnn schreef:

Ik kan wat gemist hebben maar Kevin Smith is de dochter van David Lynch?!

Van alle markten thuis die Kevin Smith! Haha, nee, was denk ik in de war met een andere film.

avatar van Shaky
Heerlijke originele horrorfilm die te absurd voor woorden is maar precies doet wat je ervan mag verwachten. Het is lang geleden dat ik binnen dit genre weer eens wat nieuws gezien heb. Met name Parks als Howard Howe en Long als Wallace springen erboven uit qua acteerprestaties. Helaas is de rol van Depp het absolute dieptepunt in de film.
Ik heb genoten van deze knotsgekke film.

avatar van Left4Dead
Twee namen vallen mij erg op: Michael Parks, een geweldige acteur die te weinig credit krijgt, in mijn ogen, op zijn werk. Daarnaast Justin Long, een draak van een acteur en als ik zijn naam zie staan bij een film ben ik geneigd om de prent simpelweg te negeren door zijn aanwezigheid.

Daarom ben ik in dubio of ik deze nu zal kijken of niet. Van Kevin Smith heb ik een aantal films gezien en je kunt hem indelen bij het genre puberhumor. Toch een aantal flinke scores hier op MM, dat moet toch iets betekenen? Tja lepel hem in iedere geval maar binnen als pindakaas. Ben benieuwd.

avatar van El ralpho
Tja.

Tja is eigenlijk wat het grootste gedeelte van de film door mijn hoofd spookte. Dit was gepaard gaand met de gedachte dat ik Red State toch echt nog een klein stukje beter vond, en een voldoende heb ik deze film destijds ook niet bepaald gegeven.

Aanvankelijk was ik het niet eens met de verpletterende kritieken; het begin was helemaal niet zo vervelend als beweerd werd en ik vond dat er nog een extra laag aan het verhaal toegevoegd werd doordat er ook dieper op de relatie van Wallace en Ally ingegaan werd. Ik begon de film eigenlijk minder te vinden op het moment dat hij beter zou moeten gaan worden. Ik vond het personage van Parks bijvoorbeeld niet dreigend genoeg gespeeld, en werd zelfs net zo slaperig als het personage van Long van al zijn gezever. En hoe bizar zijn doelen ook zijn veranderd dit het feit niet dat zijn geklets gewoon saai is. Het word echter nog een graadje erger als Depp ten tonele verschijnt. Ik verlies namelijk gewoon al het respect wat ik heb voor hem als acteur als ik hier naar zit te kijken. Dit was een schijtvertoning en daarnaast ook nog eens lachwekkend slecht geacteerd. Het dieptepunt volgt echter pas bij het slotakkoord wat echt het dieptepunt van de film is en gewoon volstrekt onlogisch is. Dit was toch wel het slechtste wat een mens kan verzinnen, en dat dit einde de regie kamer gehaald heeft vind ik onbegrijpelijk.

avatar van Zwolle84
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Man is a savage animal, Mr Bryton. Better to be a walrus"

Kevin Smith moet haast wel op een dag The Human Centipede hebben gekeken terwijl hij bij zichzelf dacht: "Dit kan veel gekker." De duizendpoot werd een walrus, hij schreef er de belachelijkste karakters omheen et voilà, Tusk was geboren.

Dat klinkt ontzettend slecht en flauw. En dat is het ook, maar wel op een hilarische manier. Tusk is dan ook zeker geen horror, maar een volbloed komedie. Dat begint al met het ontzettend melige duo Wallace en Teddy (gespeeld door het The Sixth Sense-menneke), dat samen een puberale podcast over sterke verhalen verzorgt. De woorden die ze daarbij gebruiken alleen al, heerlijk.

Op een dag gaat Wallace - erg leuk gespeeld door een Justing Long die eindelijk bewijst meer te kunnen dan het neerzetten van dat eeuwige sulletje - in Canada op zoek naar een nieuw verhaal en klopt hij aan bij Howard Powe, een zo blijkt later psychopaat die hem vertelt over een walrus, Mr Tusk. De rest van het verhaal kun je zelf wel invullen.

Zo voorspelbaar als het plot verder is, zo ontzettend leuk is het ingekleurd. Alleen die dialogen al. Terwijl de Canadees - sinds South Park is het volk niet zo belachelijk neergezet - Howe rustig vertelt over zijn avontuur, reageert Bryton als een typisch overdreven Yank met opmerkingen als "Sweet whistling Christ". Niet iedereen zal er gezien de kritieken vatbaar voor zijn, maar ik had het niet meer.

En zo blijft Kevin Smith steeds meer hout op het vuur gooien. Nog zo'n hilarisch karakter is Guy Lapointe, de enige man die afweet van Howes gruweldaden. Geweldig is het moment waar Lapointe - gespeeld door Johnny Depp, zo ontdekte ik pas na afloop - slurpend aan zijn milkshake nuchter vertelt over de schokkende waarheid, tot afgrijzen van Teddy en Brytons vriendin. Hun blikken terwijl de details boven water komen, briljant.

Het einde is al net zo mooi, maar zal ik hier niet verklappen. Hoewel het er eigenlijk ook niet toe doet, want tijdens de aftiteling krijg je een podcast te horen waardoor je gaat twijfelen over de hele gebeurtenis. Wat denk jij? Heeft het echt plaatsgevonden? Reageer met #walrusyes of #walrusno.

avatar van Left4Dead
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vreemd verhaal, had er niet direct zin in. Daarnaast Justin long als één van de hoofdrolspelers trok me al helemaal niet, voor mij een waardeloze acteur. Waarom deze film dan nog zien? Puur om Michael Parks, de man is een onderschatte acteur en was benieuwd hoe hij als maniak uit de bus zou komen.

Van de regisseur had ik al een paar films gezien en overall kan ik concluderen dat hij te puberaal voor mij is in zijn humor. Ook hier is dat weer een probleem, de flashbacks met puberhumor stoorden me constant. Sowieso vond ik het heen en weer schakelen geen optie, de "komedie" werkte helemaal niet voor mij. Goed...........dan maar voor de horror gaan, en dat het een gek verhaal is moge duidelijk zijn. Hoe kom je erop.

Maar ook in horror slaagt de film niet, het wil gewoon nergens goed in zijn deze film. Ook de personages zijn gewoon erg plat, er is geen binding te vinden. Daarnaast is het één en al script, tot vervelends toe. Depp (vader) probeert weer eens een typetje uit zijn mouw te schudden maar ook dat mislukt compleet, tijd voor de man om de film in de wilgen te hangen.

Goed, men probeert Canada volledig in de zeik te zetten, vooral het Franse gedeelte wel te verstaan. Maar dit is gewoon te simpel gedaan......... dat het niet werkt. Men had een goed voorbeeld kunnen nemen aan bijvoorbeeld Allo Allo waarin de Fransen, Duitsers met daarnaast de Engelsen wel goed bij de poot genomen werden.

Hoop op komedie en/of horror waren al snel verdwenen. Na de scene dat het been eraf was gesneden zat ik handenwrijvend mijn verlangen naar een flink stuk gore te vergroten. Helaas dat was het dan ook, een film met woorden en woorden en woorden en woorden..............................bleef er over. Saai, saai en saai. Gelukkig dat Long weinig tekst had, jammer dat ze het geweldige nummer Tusk van Fleetwood Mac hebben misbruikt.

Een absolute nee voor mij, waarschijnlijk een "love it or Hate it" want er zijn ook erg lovende kritieken te vinden hier op MM.

2**, kinderlijk slecht.

avatar van Mr-Mcmovie
Bizarre film die verontrustend wilt overkomen, maar in mijn ogen is ie dat niet (behalve de walrus dan)

Ik hou wel van die ongein gesprekken die niet echt wel en niet met het verhaal te maken hebben (A la Tarantino) en Kevin Smith blijkt ook dolgraag dat te gebruiken in zijn film. Net als zijn Red State, de film voor Tusk.

Justin Long deed nog goed zijn best als hoofdrol, en een hele extrele makeover voor Hayley Joel Osment die helemaal niets meer gemeen heefd met de Osment uit The sixt Sense, maar voor mij gaat het beste acteerwerk naar Michael Parks die een geweldige zieke psychopaat neerzet. Verder leuk om Depp te zien en zijn dochtertjes die ook een kleine rol kregen

Erg leuke aparte film die best weird mag genoemd worden.

avatar van blurp194
Weekje geleden toevallig Yoga Hosers gezien, en daarvan begrepen dat het een soort van tweede deel was van een serie van drie waar deze dan dus de eerste van is. Wel twee behoorlijk verschillende films, ondanks dat de dochters van de families Depp en Smith en de dappere detective Guy Lapointe in beide delen meedoen. Wel allebei ernstig absurd, hoewel deze dat net wat minder slapstick-achtig doet dan de tweede - en, ook wat onverwacht, vind ik Yoga Hosers een tikkeltje knapper nadat ik Tusk gezien heb - de absurde inside jokes zijn wat makkelijker te volgen in ieder geval. En Yoga Hosers is denk ik wel wat herkijkbaarder - van Tusk is het onverwachte en idiote van het plot toch wel een van de belangrijkste dingen.

Van de rollen in deze film was ik van Parks en Long eigenlijk niet zo heel kapot, moet me van het hart. De bijrolletjes zijn eigenlijk stuk voor stuk leuker. Met natuurlijk de Kill Bill Kid voorop.

Benieuwd wat het derde deel gaat brengen - tot dusver vond ik Kevin Smith erg wisselvallig, maar met deze films lijkt hij wel op een goed spoor te zitten.

avatar van Atomaster
Beetje vreemd maar intrigerend. Het idee van the Human Centipede. Tot de agent uit Québec, die maakte het ineens tot een comedy achtinge film. Jammer

Tiener horror.

avatar van vampyrmaiden

wat een domme, deprimerende film... geen woorden voor