• 13.135 nieuwsartikelen
  • 169.882 films
  • 11.159 series
  • 31.929 seizoenen
  • 630.987 acteurs
  • 196.428 gebruikers
  • 9.184.012 stemmen
Avatar
 
banner banner

Fear City (1984)

Thriller | 95 minuten
2,53 137 stemmen

Genre: Thriller

Speelduur: 95 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Abel Ferrara

Met onder meer: Billy Dee Williams, Jack Scalia en Tom Berenger

IMDb beoordeling: 5,7 (4.753)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Fear City

"No showgirl is safe on the streets of... Fear City."

De politie staat machteloos. Ze zoeken een moordende maniak die het op striptease-danseressen heeft gemunt. Daarbij krijgen ze de hulp van een privé-detective die ingehuurd is door een stripclub.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van blondiefilmfreak

blondiefilmfreak

  • 748 berichten
  • 353 stemmen

best wel te doen.

alleen dat strip gedoe van lang niet altijd aantrekkelijke dames had van mij achterwege mogen blijven**zodat het verhaal rondom de dader wat verder uitgediept had kunnen worden.* *regie is wel in handen van ferrara**bekend van bad lieutenant**die later nog als remake uitkwam met nicolas cage**geen echte bewaar film,meer weer een na 1 x weggooi film**kan me toch voorstellen alles van de man compleet te willen hebben**puur door de eigenzinnigheid van de beste man


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 21898 berichten
  • 4750 stemmen

Ferrara houdt duidlijk van Hitchcock en DePalma maar is daarnaast ook stevig beïnvloed door een hele sloot Italiaanse genrefilmers. Qua ranzig New York Sfeertje van voordat het een getto voor rijkelui werd zit het wel goed. Neonverlichting, sexclubs en straatjes die betere tijden hebben gekend. Het is alleen jammer dat het verhaaltje bijlange na niet zo boeit als de setting en Ferrara dat niet overboord durfde te zetten. Het plotje had ook nog best en tikkie ranziger gekund. Maar de film verdient op basis van de sfeer een dikke voldoende.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2102 berichten
  • 1967 stemmen

Een hybride waarin vanalles in de mix lijkt gegooid dat in de jaren voordien enig succes heeft gekend. Wat mij betreft, herken ik elementen van de Taxi Driver gespletenheid, gezellige misdaadfilms waar al eens een pasta pomodoro op tafel komt, Bruce Lee gekte, Raging Bull, exploitation, Hitchcock … en dat alles overgoten met een noir sausje.

Voor dat laatste geldt dan het gebruik van licht en schaduw in bepaalde scenes: de vertrouwde schaduwpatronen van lamellen, de scene met het pulserende licht in de motelkamer, Tom Berenger in low key belichting wanneer het af en toe uitkomt. Tom Berenger heeft als hoofdpersonage een echt noir profiel. Hij zoekt naar een balans in zichzelf en natuurlijk wordt hij achtervolgd door trauma’s uit het verleden.
De rol van de politie is dan weer een lachtertje. Billy Dee Williams heeft veel noten op zijn zang maar kan geen rol van betekenis spelen, komt overal te laat. Een belangrijk element in dit verhaal waarin Tom Berenger er uiteindelijk quasi alleen voorstaat, enkel aangestuurd door een godfather.
De meisjes van vertier, met Melanie Griffith op kop, worden veelvuldig topless in beeld gebracht. De camera neemt telkens z’n tijd hiervoor. Het begint al met de opening van de film waarin Melanie Griffith de draad lijkt op te nemen waar Rita Hayworth net stopte in de noir klassieker Gilda (ze trekt net als Rita eerst nog een lange handschoen uit om dan vervolgens toch volledig te strippen). Overigens zit er ook ergens een soort halfnaakte choreografie van de killer in de film. Dader en prooien: 2 polen op hetzelfde continuüm.

Door de nadruk op actie en gewelddadige spanning, en de schijnbare noodzaak om vrouwenlichamen telkens optimaal in beeld te brengen, rest er evenwel niet veel tijd voor uitdieping van de karakters. De film moet het vooral hebben van het visuele - wat op zich geen slecht punt is voor een film. Eén van de grote blikvangers is dan toch ook de groezelige maar in schreeuwerig neon gedompelde onderkant van New York begin jaren ‘80 als decor en symbool van het onontwarbare kluwen dat het leven is .


avatar van frans123

frans123

  • 4272 berichten
  • 1129 stemmen

Dit zou meer een aflevering van een tv serie kunnen zijn dan een film. Ontzettend B natuurlijk ondanks de loftuitingen hier richting Ferrara..waarom eigenlijk? Vanwege die stripdansers, zonder billen, tieten en dijen een keer of tien achter elkaar? Met opzet veel in het donker opgenomen?? Altijd natte straten of het net geregend heeft? Overbelichting herhaaldelijk? Waardeloze acteurs? Ja ook Griffith en Beringer.

En het verhaal ? ...welk verhaal....

Pulp.


avatar van frans123

frans123

  • 4272 berichten
  • 1129 stemmen

Bobbejaantje schreef:
Een hybride waarin vanalles in de mix lijkt gegooid dat in de jaren voordien enig succes heeft gekend. Wat mij betreft, herken ik elementen van de Taxi Driver gespletenheid, gezellige misdaadfilms waar al eens een pasta pomodoro op tafel komt, Bruce Lee gekte, Raging Bull, exploitation, Hitchcock … en dat alles overgoten met een noir sausje.

Voor dat laatste geldt dan het gebruik van licht en schaduw in bepaalde scenes: de vertrouwde schaduwpatronen van lamellen, de scene met het pulserende licht in de motelkamer, Tom Berenger in low key belichting wanneer het af en toe uitkomt. Tom Berenger heeft als hoofdpersonage een echt noir profiel. Hij zoekt naar een balans in zichzelf en natuurlijk wordt hij achtervolgd door trauma’s uit het verleden.
De rol van de politie is dan weer een lachtertje. Billy Dee Williams heeft veel noten op zijn zang maar kan geen rol van betekenis spelen, komt overal te laat. Een belangrijk element in dit verhaal waarin Tom Berenger er uiteindelijk quasi alleen voorstaat, enkel aangestuurd door een godfather.
De meisjes van vertier, met Melanie Griffith op kop, worden veelvuldig topless in beeld gebracht. De camera neemt telkens z’n tijd hiervoor. Het begint al met de opening van de film waarin Melanie Griffith de draad lijkt op te nemen waar Rita Hayworth net stopte in de noir klassieker Gilda (ze trekt net als Rita eerst nog een lange handschoen uit om dan vervolgens toch volledig te strippen). Overigens zit er ook ergens een soort halfnaakte choreografie van de killer in de film. Dader en prooien: 2 polen op hetzelfde continuüm.

Door de nadruk op actie en gewelddadige spanning, en de schijnbare noodzaak om vrouwenlichamen telkens optimaal in beeld te brengen, rest er evenwel niet veel tijd voor uitdieping van de karakters. De film moet het vooral hebben van het visuele - wat op zich geen slecht punt is voor een film. Eén van de grote blikvangers is dan toch ook de groezelige maar in schreeuwerig neon gedompelde onderkant van New York begin jaren ‘80 als decor en symbool van het onontwarbare kluwen dat het leven is .


Tjonge..wat een wollig taalgebruik voor een k.tfilm. Goedkope pulp, wat Ferrara probeerde te redden door een keer of tien lelijke wijven te laten strippen. Het is vooral een visuele ervaring , waarin het verhaal onder geschikt is, en met New York in de hoofdrol. Films met Berenger kunnen sowieso niet goed zijn.


avatar van Basto

Basto

  • 10994 berichten
  • 7121 stemmen

frans123 schreef:

Films met Berenger kunnen sowieso niet goed zijn.

Waarom kijk je m dan?


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2102 berichten
  • 1967 stemmen

frans123 schreef:

Tjonge..wat een wollig taalgebruik voor een k.tfilm. Goedkope pulp, wat Ferrara probeerde te redden door een keer of tien lelijke wijven te laten strippen. Het is vooral een visuele ervaring , waarin het verhaal onder geschikt is, en met New York in de hoofdrol. Films met Berenger kunnen sowieso niet goed zijn.

Je brengt niks inhoudelijk in tegen mijn quote valt mij op. Ik voel alleen ergernis in je berichten over de pulp die je bekeken hebt. Zelf zeg ik trouwens nergens dat het een meesterwerk is maar ga ik wel in op de stijl. De film wordt door een aantal kenners getagd als neo noir, en laat noir nu een genre zijn dat me interesseert. Een film kan bagger zijn, maar kan toch nog steeds gestileerd zijn. Of vind jij van niet?

Overigens deel ik je conclusie rond de visuele ervaring (maar zover ben je misschien niet geraakt in m'n recensie). Wat je "tien lelijke wijven" betreft, is helaas je diep persoonlijke ervaring waarmee niemand je kan helpen. Probeer er toch maar een fijne zondag van te maken.


avatar van frans123

frans123

  • 4272 berichten
  • 1129 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Waarom kijk je m dan?

Ik had eerst The Good Shepherd op staan...wat een oninteressante oersaaie film, ...gestopt, toen zag ik"" Berenger...actie. Dus....


avatar van frans123

frans123

  • 4272 berichten
  • 1129 stemmen

Bobbejaantje schreef:

(quote)

Je brengt niks inhoudelijk in tegen mijn quote valt mij op. Ik voel alleen ergernis in je berichten over de pulp die je bekeken hebt. Zelf zeg ik trouwens nergens dat het een meesterwerk is maar ga ik wel in op de stijl. De film wordt door een aantal kenners getagd als neo noir, en laat noir nu een genre zijn dat me interesseert. Een film kan bagger zijn, maar kan toch nog steeds gestileerd zijn. Of vind jij van niet?

Overigens deel ik je conclusie rond de visuele ervaring (maar zover ben je misschien niet geraakt in m'n recensie). Wat je "tien lelijke wijven" betreft, is helaas je diep persoonlijke ervaring waarmee niemand je kan helpen. Probeer er toch maar een fijne zondag van te maken.

Een KEER of tien een stripshow"..ik was de komma vergeten.

Een slechte neo noir dan...eens??


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 2102 berichten
  • 1967 stemmen

frans123 schreef:

Een slechte neo noir dan...eens??

Ik heb 'm 3 sterren gegeven. Niet echt goed maar ook niet bijzonder slecht. De stijlelementen geven me toch wel extra kijkplezier. Ferrara is bekend met de klassiekers dus het is ook niet dat hij zomaar wat doet.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9466 berichten
  • 4381 stemmen

De red light district wordt opgeschrikt door een serial killer die bovendien ook bedreven is in martial arts. Vreemde film, doet naar stijl toe wat aan een Italiaanse giallo denken maar dan met een Amerikaans B-film sausje. Behoorlijk sleazy film vond ik, die al van de eerste minuten inzoomt op de mooie kont van een strippende Melanie Griffith (kwijl), en verder meer dan genoeg bloot en bloed kent. Het klinkt allemaal indrukwekkender dan het eigenlijk is, want de baddie is kleurloos en het politiewerk is niks uitzonderlijks. De sfeer is sterker dan het plot, maar toch is deze film geen straf om uit te kijken.


avatar van Phantasm

Phantasm

  • 7130 berichten
  • 7047 stemmen

Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.