Fear City (1984)

2,37

Thriller

geregisseerd door Abel Ferrara
met Billy Dee Williams, Jack Scalia en Tom Berenger

De politie staat machteloos. Ze zoeken een moordende maniak die het op striptease-danseressen heeft gemunt. Daarbij krijgen ze de hulp van een privé-detective die ingehuurd is door een stripclub.

28 BERICHTEN 7 MENINGEN

damon
gure straten, veel naakte (borsten) danseressen en een kleurloze moordenaar. conclusie: niks speciaals (op een naakte Melanie Griffith na dus)

avatar van 93.9
Film heeft weinig om het lijf.
Wel mooie jazz soundtrack.

avatar van mikey
Stadsregisseur, new york hater en exploitant Ferrara blijft bij zijn leest en maakte een bijzonder campy slasher-achtige thriller over de achterkant van de NY. Veel elementen zien er onnodig uit, maar met een beetje humor begrijp je wel waar de beste man heen wilt. 3.5* Te koop voor 1.50 bij de blokker en ook al vind je het achteraf een vreselijke film het geld is het toch wel waard.

avatar van KristofBeckers
Een vreselijke films als je het mij vraagt. De film gaat eigelijk over niets en de moordenaar trekt op niets ook de flashbacks zijn overbodig, de acteurs zijn niet wat het moet zijn het verhaal trekt op niets ik vind de muziek ook niet altijd even goed en zo kan ik nog een tijdje doorgaan dus ik stop hier.
Het was 5 voor 5 bij de blokker maar ergens wil ik toch mijn euro terug gaan halen. Hopelijk zijn de volgende 4 leuker.
Conclusie: word nooit spannend of interessant en is net niet zo slecht dat het op de lachspieren werkt.
1 sterretje

KristofBeckers schreef:
ook de flashbacks zijn overbodig
Die flashbacks laten het leed zien van de held. Besides die flashbacks zijn ook nodig voor de finale.

Niet onaardig, maar overall niet helemaal bevredigend. Net wat te mager verhaaltje; zelfs Ferrera kan dat niet verhelpen...

avatar van dutchtuga
Tuurlijk is dit allemaal magertjes maar wat geniet ik toch weer van dat heerlijke jaren 80 sfeertje met bijpassende jazz soundtrack en campy 80's muziek. Hoe slecht zo'n film ook is, heb hier altijd een zwak voor. Verder is dit niet eens zo belabberd als hierboven door enkelen gementioneerd. Gewoon een erg aardig tussendoortje met herkenbare Ferrara elementen en mijn 1,50 meer dan waard. Zeker niet Ferrara's beste maar toch 3,5*

basketballerke
Echt helemaal niks, donkere sfeer was wel goed.

2**

avatar van Iron Maiden
ik vond dit toch echt een goede film.. (Y)
ik ging er voor zitten en zodra die eerste danserres werd aangevallen zat ik helemaal in.
in het midden van de film blijft hij een beetje hangen, maar het laatste half uur maken veel goed, wat een actie!
die nunchaka demonstratie was trouwens ook héél goed!
ik heb deze voor 1,50 bij de Bart Smit gehaald en het was het geld zeker wel waard..
ik vind dat dit een cultklassieker had moeten worden.
4,5e *

avatar van Iron Maiden
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
trouwens, die flashbacks zijn helemaal niet overbodig..
ze maken duidelijk waarom tom berenger - die trouwens een top prestatie aflevert - problemen heeft, en het is ook goed gedaan dat op het einde hij daar weer aan terugdenkt en en dat hij die moordenaar op dezelfde manier doodslaat.
dit ís gewoon een goede film.

avatar van sinterklaas
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ook weer een leuk filmpje van Ferarra dat ook soms een beetje doet denken aan de New Yorkse Jack the Ripper. Als maakte de moordenaar de vrouwen niet dood maar verwonde hij ze ernstig. Voor de rest was het gure sfeertje ook toepasselijk maar vond ik die ellenlange stripshows in het begin vaak irritant. Maargoed de film word al beter. Met weer die typische flashbacks erbij. Voor 1 euro zeker geen miskoop.

Op zich niet slecht maar weer een 4:3 filmpje die ik 1 keer bekeken heb en nooit weer zal bekijken.
Trouwen nu te koop als boxset met andere ferrera films voor 5 voor 10 euro. met deze box heb je dan 7 voor 10 euro.

avatar van ridder80
ik ga hem zo kijken ik kocht hem net op de markt voor 1,50 euro
ik vond de film wel mee vallen alleen de acteurs waren niet super goed, en ik vond het een beetje raar dat die vriend van dat meisje uit het niets kwam om zo te knokken met de moordenaar maar ik geef 2,5 sterren

Meneer Bungel
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ferrara weet weer eens erg mooi een grote stadssfeer neer te zetten met sterk gekozen en geschoten locaties.

Verder is het vooral een film die wel potentie heeft maar het toch niet helemaal waarmaakt. Het acteerwerk van Berenger schiet op het 'drama'-vlak toch wat tekort en de flashbacks hadden wat sterker uitgewerkt kunnen worden, zeker met het oog op die wat knullige afsluiter van Berenger in gevecht met de 'killer'... Dat laatste is echt een flinke domper op de feestvreugde. Ook over die 'killer' wordt te weinig uitgeweid, zodat die 'ninja'-technieken nogal over-the-top waren, hoewel ze zeker perspectief boden voor een verdere uitwerking en het in sommige scenes best te doen was. De film moet het dus vooral hebben van de sterke sfeertekening, de mooie strip-acts, een mooie Melanie Griffith en een aantal dingen die in aanvang veelbelovend zijn, maar uiteindelijk niet helemaal uit de verf komen.

3,5*.

Vooral eens met bovenstaande reactie. Deze film is vrij makkelijk te kraken en misschien wat moeilijker om te waarderen, maar Ferrara is echt wel een bovengemiddelde filmer. Hij heeft films gemaakt die over het algemeen wel gezien worden als goed (Bad Lieutenant en King of New York) en ook films die regelrecht gekraakt worden (o.a. Fear City, Driller Killer). Maar ook die laatste films die hebben echt wel iets speciaals.

Fear City houdt het midden van een giallo van bijvoorbeeld Argento en een sociaal geengangeerd misdaaddrama als taxi driver, maar is wel (een aardig stuk) minder goed. Het nachtleven in een naamloze vieze stad met uitsluitend dubieuze figuren, pooiers, strippers, maffia, een losgeslagen moordenaar en ander gespuis wordt op een vieze over the top manier in beeld gebracht. Maar ik werd wel gepakt en er in gezogen.

Er is heus wel wat aan te merken op de film, maar ook deze Ferrara heeft echt wel wat. Acteerprestaties zijn best goed, cinematografisch interessant en de film heeft ontegenzeggelijk een dubbele bodem.

Zei ik naamloze stad? Het is natuurlijk gewoon New York.

avatar van mikey
Hmm 4 jaar geleden dat ik de film zag. Ik begrijp mijn eigen recensie niet eens meer. Snel herzien dus.

avatar van akira124
Zoals 'bijna'alle films van Abel is deze ook weer een tegenvaller. In geen van zijn films zit enige vaart of spanning. 1,5*

avatar van yeyo
akira124 schreef:

Spanning is overrated!

Het unieke aan Ferrara is dat hij zoals geen ander een groezelige stadssfeer kan ensceneren. Op dat vlak mag Fear City zich zeker meten aan de klassiekers in het genre, zoals Mean Streets van Scorsese.

Maar de film kent inderdaad ook wel zijn gebreken: de plot rammelt aan alle kanten en er zijn eigenlijk gewoon teveel personages. Maar de nonchalance waarmee Ferrara films maakt, siert hem wel. Leuk om een regisseur te zien die gewoon zijn ding doet, zonder dat het altijd te perfectionistisch en pietepeuterig moet zijn.

avatar van eavymetal
damon schreef:

Ik vind deze film niet bepaald opzienbarend, ik heb er zelfs spijt van dat ik deze film heb gekocht.

avatar van Zinema
Curieuze killer.

Sfeervol misdaadfilmpje waarbij de good guys nu eens niet van de politie, maar boeven zijn. De pooierachtige Scalia en Berenger worden in ieder geval sympathiek neergezet. Het verhaaltje is nogal onevenwichtig en kent een wat vreemd verloop, maar vermakelijk is het wel. Inclusief een bijzonder curieuze killer en de destijds beeldschone Griffith.

Redelijk.

avatar van the prowler
Aardige misdaadthriller met ook wat lichte slasher elementen. Ferrara schetst in deze film de donkere kant van New-york. Prostitutie, pooiers, drugs, italiaanse maffia, moord, enz het komt allemaal aan bod in deze Fear city die me soms wel een beetje aan de 'New York ripper' van Lucio Fulci deed denken.

Ik vond dat ferrara dit 13 uit een dozijn verhaal toch wel op een enigzins originele manier verfilmde. Hij geeft als geen ander de film zo'n donkere sfeer die het verhaal nodig heeft.Hij filmde in de guurste plaatsen van NY zoals bv steegjes in de achterbuurten, metro stations, stripclubs,enz. Nee Ferrara hangt inderdaad geen mooi beeld van de stad op.
Het gore in de film is in tegenstelling tot bv zijn vorige film Driller killer in deze Fear city miniem. Al was de scene waar die stripster op het perron werd aangevallen redelijk bloederig.

Het enige spijtige aan de film was het feit dat de killer vanaf het begin al bekend gemaakt wordt.
Hij had geen enkele relatie tot een van de personages. Tijdens de film leek het of de killer om de een of andere reden wraak wou nemen op Matt rossi maar dat bleek niet het geval. Ik vond het motief van de killer eigenlijk redelijk zwakjes. Wel leuk was dat oer eighties gevecht op het einde.

Voor al degenen die een leuke 80's thriller of de borsten van Melanie Griffith willen zien is deze Fear city toch wel eens het bekijken waard 3*

avatar van FILM!BOY!
Op de achterkant van de dvd stond een duidelijk verhaal. In de film zie ik daar veel te weinig van terug. Zonde; want als de film wel een uitwerking van het verhaal op de achterkant was, kon het een goeie film zijn. In plaats daarvan zie ik alleen maar, op een onderbroekje en twee dopjes op de tieten na, voornamelijk naakte vrouwen. 2,0.

Deze erotische thriller liet door de inhoud van het verhaal en de kwaliteit van het script bij mij een middelmatige indruk achter. Af en toe wat ruw maar voor het algemeen vrij onschuldig. De film bood een beetje spanning en actie en aardig wat blote tieten, maar de personages krijgen weinig tot geen diepgang. Het einde was nog wel grappig maar ik had ook het gevoel dat er wat ontbrak.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Herzien. Bijzonder genredingetje eigenlijk, leek een beetje op dont answer the phone maar dan 2x zo goed en minder platvloers.

Sommige zaken zijn wat mager, maar ferarra is dan ook geen Scorcese of zo. Hoe berrenger de killer vond, of de killer griffith, en vervolgens die 2 cops meteen ter plekke (te laat weer uiteraard). Tja... Dat was allemaal wat magertjes verteld. Maar de onderwereld in dit verhaal is erg mooi vormgegeven. Het slasheraspect is ook top!

Mooi hoor dat shot met die lichtknop naast de deur. Een eerbetoon aan the fury van de palma en The sentinel van m. winner?

Opgewaardeerd!

avatar van Beertje45
Trage film met té weinig spanning én teveel onnodige figuren die maar wat lopen te lummelen in plaats van aktie's op punt te stellen, bv. Maffia en politieagent (B. Dee Williams) lopen er maar bij als kippen zonder kop. Mooie plaatjes van het nachtelijke, bruisende leven in New York in the eighties. Naar het einde wordt het dan nog lachwekkend idioot door een overvloed aan cliché's en toevalligheden.

Clapboy
Sfeervolle en erg vermakelijke 80's slasher/thriller film.
Duister en grimmig sfeertje op momenten en aardig wat spanning.
En Tom Berenger en Melanie Griffith doen het erg leuk.