The Rewrite (2014)

Alternatieve titel: How to Write Love

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Marc Lawrence (II)
met Hugh Grant, Marisa Tomei en Allison Janney

Eens had scenarioschrijver Keith Michaels het helemaal gemaakt. Hij had een Golden Globe ontvangen, een knappe vrouw en een schijnbaar onuitputtelijke bron van humor en charme. Maar dat is 15 jaar geleden. Nu is hij gescheiden, brak, nadert hij de 50 en heeft al jaren niet meer voor een grote productie geschreven. Gelukkig heeft zijn agent een baan voor hem. Een universiteit in Binghamton zoekt een cursusleider scenarioschrijven. Doordat Keith blut is kan hij hier geen nee tegen zeggen.

Hele leuke en in mijn ogen briljante film. Heel leuke gevatte dialogen en opmerkingen die ook heel de film aanhouden. Ja hij is ietwat voorspelbaar, maar heel goed uitgewerkt. Echt heel erg grappig en gevat.

Een slim geschreven komedie in de vorm van een zogenaamd "never ending" liefdesverhaal (in combinatie met ouderschap), in drie varianten, maar clichématig, veilig en sentimenteel, al zaten de dialogen vol met droge humor. Hugh Grant speelde dezelfde rol als altijd en kan waarschijnlijk niet anders: ironisch-charmeur-gentleman.

gauke schreef:

met ironisch bedoel je denk ik sarcastisch, ironie is iets anders.

avatar van blurp194
In het begin van de film was ik even bang het zoveelste voorbeeld van Hollywoodarmoede te vinden. Alweer een verhaal over een schrijver die geen script meer opleveren kan, op zoek moet naar zichzelf en nieuwe inspiratie. Maar het valt mee - en dat komt vooral door de wat voor de hand liggende tegenstelling tussen het rolletje van Bella Heathcote en dat van Marisa Tomei. J.K. Simmons is zoals altijd ietwat zichzelf, maar daarmee nog wel leuk. Hugh Grant is daarbij vergeleken een grootheid die je verdragen moet - hij speelt altijd hetzelfde tenslotte - en ligt dat typetje je dwars, dan zal deze film dat ook doen. Gelukkig heeft hij in deze film wel de hoofdrol, maar is die zo cliche dat dat haast zonder acteur af had gekund.

Briljant, echt mooi

Slecht is het zeker niet. Goed ja, de genie op retour, die uiteindelijk zijn plezier/talent terug vindt, dat hebben we wel al eens gehad. Anderzijds is het ook niet zomaar een verzameling van stereotypes, er zit wel een degelijk verhaal achter. Bovendien kruipen er enkele leuke karakters in de films, zowel onder de studenten als onder de leerkrachten. Alles bij elkaar voldoende om het een kans te geven.

avatar van Forrest001
Een ruime voldoende voor deze luchtige romcom. Vooral de dialogen zijn meestal gevat en soms intelligent te noemen, omdat ze over literatuur (Austen en Shakespeare) en de inhoud van films gaan. Hugh Grant doet natuurlijk zijn kunstje en daar houd je van of niet. Mirisa Tomei speelt haar rol met verve. Overigens kun je je afvragen wie van de twee de docent is.

Het is wat overdreven te stellen dat het een feministische film is, maar de vrouwen hebben het wel voor het zeggen. De mannen worden stuk voor stuk neergezet als 'zoekend', terwijl de vrouwen zelfverzekerd door het leven gaan. Zelfs de rector, een oud marinier die Dessert Storm heeft meegemaakt, wordt overheerst door zijn vrouw en drie dochters.

Minpuntje vind ik de studenten, de personages zijn nogal makkelijk neergezet. Zo is Billy wel een heel erge loser en Sara een eendimensionale zwartkijker met morbide trekjes.

avatar van cantforgetyou
Geen sterke film. Niet grappig niet fascinerend niet geweldig. Eerder saai en duf. Veel te veel onnodige woorden die gezegd worden. Met veel moeite af gekeken.

avatar van jeuletaxi
Mooie film zeker als je van Hugh Grant houd.
Leuke humor lekker luchtig en onderhoudend, zeker de moeite waard.
Kijkt gewoon lekker weg.
Voor mij 7/10.
Score vind ik hier veel te laag.

Niet heel bijzonder, maar gewoon vermakelijk en rleaxed om een keer gezien te hebben

avatar van filmkul
Een gewoon lekker luchtig filmpje. Niks bijzonders. Hugh Grant speelt een rol die we van hem gewend zijn en doet dat vertrouwd. Het verhaal is redelijk en de film verloopt lekker vlot. De film kent de nodige droge humor. J.K. Simmons heeft een leuke bijrol. Een leuke soundtrack eronder en je hebt een lekker zaterdagavond filmpje. 3.0

Matige film over een scriptschrijver met een eenmalig succes die een baantje neemt als leraar. Het verhaal en de personages zijn te clichématig en voorspelbaar om echt te kunnen boeien. De film heeft zeker wel een aantal leuke momenten en wordt ook nergens vervelend. En Marisa Tomei is altijd leuk om te zien. Net geen 3.0 sterren.

avatar van missl
Grant is toch wel op zijn retour hoor, na 20 jaar dezelfde rollen (waar hij toch in het begin nog mee weg kwam) is dat nu niet meer leuk. Wat je ziet is een flauw liefdesverhaal met een (wederom) stuntelende Grant. Zelfs de stralende Tomei kon niets van passie in Grant naar boven krijgen.

avatar van Decec
Een goed komedie/romantiek film...
Goed verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Geen top film....

avatar van K. V.
Deze eens meegepikt en wist niet echt wat te verwachten. Het was geen slechte film, maar een echte komedie vond ik het niet echt.
De cast deed het niet slecht, maar echt verrassend was het allemaal niet.
Tja, ik weet niet echt wat ik er moet van denken. 'k heb me er niet mee verveeld, maar echt beklijven deed hij ook niet.

avatar van Pazmaster
Een weinig verrassende film met Hugh Grant op de automatische piloot. Qua humor valt het erg tegen en qua romantiek ook, het is allemaal te oppervlakkig en er wordt nergens echt de diepte in gegaan. Ik zat me soms aardig te vervelen. Deze film had zelf wel een rewrite kunnen gebruiken.

avatar van Ste*
Ik had zin in een Hugh Grantfilm met een typische Hugh Grantrol en ik werd op zich op mijn wenken bediend (vraag me soms af of hij een vaste tekstschrijver heeft, of er zelf veel bij improviseert, aangezien zijn personages tot aan de manier van praten aan toe hetzelfde zijn).

Verhaaltje is ook wel oke, redelijk standaard voor een film die over schrijven gaat, maar dat thema zorgt af en toe voor net iets meer verdieping en intelligentie dan je normaal zou zien in dit soort films.

Het kabbelt aangenaam voort, alleen in de laatste 20 minuten heeft de film écht moeite om tot een einde te komen. Het eindigt dan ook nogal lafjes allemaal. En op een romance hoef je ook al niet te wachten, er wordt naar gehint op het einde, maar er is niets van dat al te zien.

De film had niet de intentie om groots en meeslepend te zijn en is oke voor zolang het duurt, maar eindigt toch nog lichtjes in een anti-climax.

avatar van JanLo
johnhendrikos schreef:

met ironisch bedoel je denk ik sarcastisch, ironie is iets anders.
Dat klinkt vreselijk belerend, maar het verschil is niet zo groot hoor.

Jawel hoor.

JanLo schreef:
Dat klinkt vreselijk belerend, maar het verschil is niet zo groot hoor.

Ach het was niet belerend bedoelt hoor. Maar het verschil is best groot. Maar wat maakt het uit.