ad

Alternatieve titel: How to Write Love

Geregisseerd door: Marc Lawrence

Met onder meer: Hugh Grant, Marisa Tomei en Allison Janney

Over The Rewrite

"A comedy about getting on the same page."

Eens had scenarioschrijver Keith Michaels het helemaal gemaakt. Hij had een Golden Globe ontvangen, een knappe vrouw en een schijnbaar onuitputtelijke bron van humor en charme. Maar dat is 15 jaar geleden. Nu is hij gescheiden, brak, nadert hij de 50 en heeft al jaren niet meer voor een grote productie geschreven. Gelukkig heeft zijn agent een baan voor hem. Een universiteit in Binghamton zoekt een cursusleider scenarioschrijven. Doordat Keith blut is kan hij hier geen nee tegen zeggen.

imageimageimageimage

Clem Ronson

Sara Liu

Andrea Stein-Rosen

johnhendrikos

Hele leuke en in mijn ogen briljante film. Heel leuke gevatte dialogen en opmerkingen die ook heel de film aanhouden. Ja hij is ietwat voorspelbaar, maar heel goed uitgewerkt. Echt heel erg grappig en gevat.

gauke

Een slim geschreven komedie in de vorm van een zogenaamd "never ending" liefdesverhaal (in combinatie met ouderschap), in drie varianten, maar clichématig, veilig en sentimenteel, al zaten de dialogen vol met droge humor. Hugh Grant speelde dezelfde rol als altijd en kan waarschijnlijk niet anders: ironisch-charmeur-gentleman.

gauke schreef:

met ironisch bedoel je denk ik sarcastisch, ironie is iets anders.

avatar van blurp194

blurp194

In het begin van de film was ik even bang het zoveelste voorbeeld van Hollywoodarmoede te vinden. Alweer een verhaal over een schrijver die geen script meer opleveren kan, op zoek moet naar zichzelf en nieuwe inspiratie. Maar het valt mee - en dat komt vooral door de wat voor de hand liggende tegenstelling tussen het rolletje van Bella Heathcote en dat van Marisa Tomei. J.K. Simmons is zoals altijd ietwat zichzelf, maar daarmee nog wel leuk. Hugh Grant is daarbij vergeleken een grootheid die je verdragen moet - hij speelt altijd hetzelfde tenslotte - en ligt dat typetje je dwars, dan zal deze film dat ook doen. Gelukkig heeft hij in deze film wel de hoofdrol, maar is die zo cliche dat dat haast zonder acteur af had gekund.

avatar van Justina

Justina

Briljant, echt mooi

avatar van Birger

Birger

Slecht is het zeker niet. Goed ja, de genie op retour, die uiteindelijk zijn plezier/talent terug vindt, dat hebben we wel al eens gehad. Anderzijds is het ook niet zomaar een verzameling van stereotypes, er zit wel een degelijk verhaal achter. Bovendien kruipen er enkele leuke karakters in de films, zowel onder de studenten als onder de leerkrachten. Alles bij elkaar voldoende om het een kans te geven.

avatar van Forrest001

Forrest001

Een ruime voldoende voor deze luchtige romcom. Vooral de dialogen zijn meestal gevat en soms intelligent te noemen, omdat ze over literatuur (Austen en Shakespeare) en de inhoud van films gaan. Hugh Grant doet natuurlijk zijn kunstje en daar houd je van of niet. Mirisa Tomei speelt haar rol met verve. Overigens kun je je afvragen wie van de twee de docent is.

Het is wat overdreven te stellen dat het een feministische film is, maar de vrouwen hebben het wel voor het zeggen. De mannen worden stuk voor stuk neergezet als 'zoekend', terwijl de vrouwen zelfverzekerd door het leven gaan. Zelfs de rector, een oud marinier die Dessert Storm heeft meegemaakt, wordt overheerst door zijn vrouw en drie dochters.

Minpuntje vind ik de studenten, de personages zijn nogal makkelijk neergezet. Zo is Billy wel een heel erge loser en Sara een eendimensionale zwartkijker met morbide trekjes.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Geen sterke film. Niet grappig niet fascinerend niet geweldig. Eerder saai en duf. Veel te veel onnodige woorden die gezegd worden. Met veel moeite af gekeken.

avatar van jeuletaxi

jeuletaxi

Mooie film zeker als je van Hugh Grant houd.

Leuke humor lekker luchtig en onderhoudend, zeker de moeite waard.

Kijkt gewoon lekker weg.

Voor mij 7/10.

Score vind ik hier veel te laag.

avatar van _Casper_

_Casper_

Niet heel bijzonder, maar gewoon vermakelijk en rleaxed om een keer gezien te hebben

avatar van filmkul

filmkul

Een gewoon lekker luchtig filmpje. Niks bijzonders. Hugh Grant speelt een rol die we van hem gewend zijn en doet dat vertrouwd. Het verhaal is redelijk en de film verloopt lekker vlot. De film kent de nodige droge humor. J.K. Simmons heeft een leuke bijrol. Een leuke soundtrack eronder en je hebt een lekker zaterdagavond filmpje. 3.0

scorsese

Matige film over een scriptschrijver met een eenmalig succes die een baantje neemt als leraar. Het verhaal en de personages zijn te clichématig en voorspelbaar om echt te kunnen boeien. De film heeft zeker wel een aantal leuke momenten en wordt ook nergens vervelend. En Marisa Tomei is altijd leuk om te zien. Net geen 3.0 sterren.

avatar van missl

missl

Grant is toch wel op zijn retour hoor, na 20 jaar dezelfde rollen (waar hij toch in het begin nog mee weg kwam) is dat nu niet meer leuk. Wat je ziet is een flauw liefdesverhaal met een (wederom) stuntelende Grant. Zelfs de stralende Tomei kon niets van passie in Grant naar boven krijgen.

avatar van Decec

Decec

Een goed komedie/romantiek film...

Goed verhaal...

Redelijk acteerwerk...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Prima achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...

Geen top film....

avatar van K. V.

K. V.

Deze eens meegepikt en wist niet echt wat te verwachten. Het was geen slechte film, maar een echte komedie vond ik het niet echt.

De cast deed het niet slecht, maar echt verrassend was het allemaal niet.

Tja, ik weet niet echt wat ik er moet van denken. 'k heb me er niet mee verveeld, maar echt beklijven deed hij ook niet.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Een weinig verrassende film met Hugh Grant op de automatische piloot. Qua humor valt het erg tegen en qua romantiek ook, het is allemaal te oppervlakkig en er wordt nergens echt de diepte in gegaan. Ik zat me soms aardig te vervelen. Deze film had zelf wel een rewrite kunnen gebruiken.

avatar van Ste*

Ste*

Ik had zin in een Hugh Grantfilm met een typische Hugh Grantrol en ik werd op zich op mijn wenken bediend (vraag me soms af of hij een vaste tekstschrijver heeft, of er zelf veel bij improviseert, aangezien zijn personages tot aan de manier van praten aan toe hetzelfde zijn).

Verhaaltje is ook wel oke, redelijk standaard voor een film die over schrijven gaat, maar dat thema zorgt af en toe voor net iets meer verdieping en intelligentie dan je normaal zou zien in dit soort films.

Het kabbelt aangenaam voort, alleen in de laatste 20 minuten heeft de film écht moeite om tot een einde te komen. Het eindigt dan ook nogal lafjes allemaal. En op een romance hoef je ook al niet te wachten, er wordt naar gehint op het einde, maar er is niets van dat al te zien.

De film had niet de intentie om groots en meeslepend te zijn en is oke voor zolang het duurt, maar eindigt toch nog lichtjes in een anti-climax.

avatar van JanLo

JanLo

johnhendrikos schreef:

met ironisch bedoel je denk ik sarcastisch, ironie is iets anders.

Dat klinkt vreselijk belerend, maar het verschil is niet zo groot hoor.

Jawel hoor.

JanLo schreef:

Dat klinkt vreselijk belerend, maar het verschil is niet zo groot hoor.

Ach het was niet belerend bedoelt hoor. Maar het verschil is best groot. Maar wat maakt het uit.

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Uiterst voorspelbaar, maar als je van Hugh Grant houdt en nog steeds niet uitgekeken bent op zijn standaard-personage (zoals ik) kun je hier toch veel plezier aan beleven. Sympathieke bijrollen van J.K. Simmons en Chris Evans, en Marisa Tomei sprankelt zoals altijd. Ach, ik ben gewoon een sucker voor dit soort films, met normale kleine mensen, vlotte dialogen en de verzekering dat het allemaal wel goed zal komen.

avatar van m1701

m1701

• 2086 stemmen

Saai...niet veel aan.

Slap verhaal en grant die alleen maar moeilijk kijkt

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2035 stemmen

Hmm... Ik heb Hugh Grant wél hoog zitten. Hij wordt vaak afgeschreven als de acteur die dezelfde rol tig keer gespeeld heeft, maar ondertussen heeft hij met rollen in onder meer Cloud Atlas, Florence Foster Jenkins en Paddington 2 toch wel degelijk bewezen meer in zijn mars te hebben dan alleen maar de rol van stuntelende (of in enkele gevallen - zie Bridget Jones en Two Weeks Notice - overmoedige) romanticus. Persoonlijk moet ik zeggen dat ik zelfs die typetjes goed kan hebben. Grant is geen komiek, maar heeft een zeker talent om zijn zinnen droogkomisch uit te kramen en dat doet het bij mij altijd goed.

Dat talent komt ook in deze The Rewrite naar voren. Het meest positieve aspect is zonder enige twijfel het bij vlagen spitsvondige script. Met name de referenties naar de literatuur zijn slim geschreven en Grant weet wel raad met zulk materiaal. Ik heb me dan ook zeker niet verveeld, maar het is jammer dat The Rewrite verder heel standaard is. Het duurde niet lang voordat ik de gehele film kon uitstippelen (wie zag niet aankomen dat de relatie met zijn jongere leerling hem in de problemen zou gaan brengen?). Ook de stappen die daarna volgen liggen heel erg voor de hand (Grant die op zijn knietjes gaat voor het sectiehoofd + verklaring voor haar botte gedrag, hij krijgt zijn baan terug etc.). Ergens wil je dat de film zo eindigt, maar het is natuurlijk wel uitgekauwd en juist daardoor zo jammer dat het al zo vroeg in de film duidelijk wordt waar we heen gaan. Ook de romantische klik met Marisa Tomei wil er niet helemaal zijn. Het voelt wat geforceerd.

Wat resteert is een leuke bijrol van J.K. Simmons en het feit dat deze film totaal geen poging doet om zwaarbeladen te zijn. Het blijft luchtig vermaak, waardoor het gemakkelijk wegkijkt en je je hier als liefhebber van Grant niet gauw een buil aan zult vallen. Hij heeft echter betere films gemaakt; zelfs films met dezelfde regisseur aan het roer. Ik zag vrij veel gelijkenissen met Music and Lyrics, maar die film sprankelt wel wat meer. The Rewrite is niet slecht, en ik kan er nog een kleine voldoende aan kwijt, maar het is ook verre van memorabel.

BBarbie

Er valt weinig te beleven in deze slappe doorsneekomedie, die het vooral moet hebben van de gevatte dialogen. De humor en de romantiek zijn ver te zoeken. Zowel Hugh Grant als Marisa Tomei hebben veel betere films op hun conto staan.

avatar van des1

des1

Tsja, je houdt van dit soort films of niet. Ik wel dus. Slim Droste effect van een washed up scriptschrijver die les gaat geven en daar z'n nieuwe motivatie aan ontleent. Een script in een film. Op het lijf geschreven van Hugh Grant. Grappige dialogen, hoewel het verhaal wat voorspelbaar was, bijna ouderwets, en we helaas te weinig te weten komen over Tomei. Film deed het ondanks redelijke reviews slecht aan de box office.