ad
  • 8.179.966 stemmen

Dancing Arabs (2014)

Drama | 105 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: A Borrowed Identity / Aravim Rokdim / זהות שאולה / العرب الراقصون

Oorsprong: Israël / Duitsland / Frankrijk

Geregisseerd door: Eran Riklis

Met onder meer: Tawfeek Barhom, Ali Suliman en Yaël Abecassis

Oorspronkelijke taal: Hebreeuws

Releasedatum: 4 juni 2015

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Dancing Arabs

Eyad is een jongen uit een Arabisch dorp die de gelegenheid heeft gehad om op een prestigieuze kostschool in Jeruzalem te studeren. Hij probeert aan te sluiten bij de Joods-Israëlische cultuur van de late jaren '80 maar dat gaat moeilijk. Er ontwikkelt zich een hechte vriendschap met Jonathan, die lijdt aan spierdystrofie, en hij wordt omarmd als een lid van de familie van Jonathans moeder Edna. De tijd verstrijkt en wanneer Saddam Hoessein Scudraketten dreigt te gebruiken moet hij een beslissing maken. Blijven of gaan?

imageimage

Vanaf 14 mei 2015 in de bioscoop (September Film)

gauke

Het Israëlisch Palestijnse conflict diende als achtergrond in dit, stemmige, melancholieke, bescheiden, soms scherpe, dan roerende, dan weer luchtig humoristisch coming-of-age drama rondom vriendschap, liefde, tolerantie, identiteit en politieke stellingname, dat voor mij nog intenser had gemogen. Aan het eind legde de regisseur de waanzin van het conflict bloot, maar miste ik de stellingname van de Palestijnse familie. De cast speelde absoluut goed.

avatar van Movsin

Movsin

Het Arabische-Israëlisch conflict als basis voor dit verhaal.

Wie reeds films zag over dit conflict zal wel rap beseffen dat niet de beste film is met dit thema.

Anderzijds behoorlijk neutraal uitgewerkt en afzijdig van geweldadige en/of oorlogsscenes maar toch met de nadruk op tot wat dit kan leiden.

"Dancing Arabs" als titel trekt op niet veel. Gelukkig doen de acteurs in deze film het beter.

Kleine 3,5.

BBarbie

Psychodrama over een jonge Palestijn die door assimilatie voor zichzelf een stekje probeert te veroveren in Israël, wars van allerlei vooroordelen. Hij krijgt daarbij van lieverlee hulp uit onverwachte hoek, al zullen sommigen de hoopvolle ontknoping allicht als iets te melodramatisch en/of utopisch ervaren.

Desondanks een mooie film over liefde en loyaliteit, entiteiten die maar al te vaak het slachtoffer worden van de schizofrene verhoudingen in de Israëlische samenleving. Net als in eerdere films weet regisseur Eran Riklis op subtiele wijze aandacht te vragen voor de ingewikkelde relaties tussen Joden en Arabieren en de menselijke drama’s die dat aan weerszijde teweegbrengt. Andermaal knap gedaan.