Genre: Mystery / Thriller
Speelduur: 138 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Martin Scorsese
Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo en Ben Kingsley
IMDb beoordeling:
8,2 (1.625.173)
Gesproken taal: Engels en Duits
Releasedatum: 18 februari 2010
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Shutter Island
"Some places never let you go."
De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.
Externe links
Acteurs en actrices
Teddy Daniels
Chuck Aule
Dr. John Cawley
Dolores Chanal
Rachel Solando
Rachel 2
Dr. Jeremiah Naehring
George Noyce
Deputy Warden McPherson
Warden
Reviews & comments
ludokrijger
-
- 42 berichten
- 76 stemmen
goede film, je blijft nadenken nadat je de zaal hebt verlaten. metropolis belgie geweest. beste bioscoop van europa. normale mensen, beleefd, en gastvrij en geen tuig binnen. ben er al heeeel vaak geweest en nog geen onvertogen woord meegemaakt daar.
Darker than L
-
- 119 berichten
- 53 stemmen
Gister in de bioscoop gezien en ik vond het een zeer goede film. Het verhaal zat goed in elkaar, de personages waren interessant, de sfeer was goed en de acteer prestaties (vooral DiCaprio) waren sterk.
Verder ben ik niet van mening dat je het boek moet lezen om te weten wat de waarheid is. Door de film heen zijn er een aantal dingen die op de waarheid wijzen en het laatste gesprek dat DiCaprio voert geeft ook een aantal handvatten.
4.0
Mr Marchoso
-
- 94 berichten
- 0 stemmen
Ik moet zeggen dat ik de film nog niet heb gezien, maar volgens mij geeft de trailer wel erg veel weg? (Ik heb het boek niet gelezen.)
Ik denk dat Dicaprio zelf #67 is en dat iedereen jacht op hem maakt als hij probeert te ontsnappen.
Of zit ik er compleet naast?
Darker than L
-
- 119 berichten
- 53 stemmen
Ik moet zeggen dat ik de film nog niet heb gezien, maar volgens mij geeft de trailer wel erg veel weg? (Ik heb het boek niet gelezen.)
Ik denk dat Dicaprio zelf #67 is en dat iedereen jacht op hem maakt als hij probeert te ontsnappen.
Of zit ik er compleet naast?
Nee, je hebt het zo goed als begrepen
los van de trailer liggen er ook wel wat dingen in de lijn der verwachting van een film als deze.
andrehoek
-
- 218 berichten
- 224 stemmen
We hebben met z'n 6en naar deze film gekeken en 4 vonden goed te doen en 2, waaronder ik, vonden 'm helaas niet goed.
De openingsscene op de boot die er zeer slecht uit zag. De sfeermuziek wat naar mijn mening meer irritant aanwezig was dan dat het sfeer gaf. Voeg daar halverwege nog een Wickerman gevoel aan toe en nog wat scenes die ik graag had willen doorspoelen, dan komt het niet meer goed. Het Wickerman gevoel was aan het einde gelukkig wel weg. Conclusie: Het einde is goed, maar de weg er naar toe is erg lang...
Heb 2 films van Scorsese in mijn top 10 staan, maar deze kant van Scorsese, noem dat voor het gemak de Kundun kant, zie ik liever niet.
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Op alle fronten een onzinbericht. Ik snap de film prima maar mis de power van eerdergenoemde films.
Nee jongen.. totaal niet op onzin gebaseerd.. Want als jij zegt over het einde van de film 'kan je niet weten en ik heb geen zin om daar verder over te speculeren'.. Dan zeg ik terecht dat je die film niet snapt. Want je kan zeker wel weten hoe het verhaal nou in elkaar zit.. en als men dan dus zoets zegt van.. 'je kan het einde op meerdere manieren zien.. dus je kan niet weten hoe het precies in elkaar zit'.. dan snap je gewoon de film niet.. en dna kan je wel zeggen 'ik snap de film prima'.. maar blijkbaar dus niet.. Dus zeg ik volledig terecht dat je niet in de gaten hebt hoe geniaal deze film is omdat je hem nog niet volledig snapt en zou je eigenlijk nog niet moeten stemmen..
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11940 berichten
- 5336 stemmen
Hoe komt het toch dat films automatisch geniaal gevonden worden wanneer die (blijkbaar?) op meerdere manieren te interpreteren zijn? Begrijp me goed: ik heb me vermaakt bij Shutert Island, maar wat hier geniaal aan is? Geen idee. Leg je het me uit?
Ik vind het idioterie dat je een film volledig moet begrijpen om op een film te mogen stemmen. Alsof alle stemmers op de films van David Lynch zijn films begrijpen.
movie acteurs
-
- 3086 berichten
- 3245 stemmen
Sinds ik een paar stukjes van deze film heb gezien ben ik best wel benieuwd naar deze Scorsese film.
Darker than L
-
- 119 berichten
- 53 stemmen
Hoe komt het toch dat films automatisch geniaal gevonden worden wanneer die (blijkbaar?) op meerdere manieren te interpreteren zijn? Begrijp me goed: ik heb me vermaakt bij Shutert Island, maar wat hier geniaal aan is? Geen idee. Leg je het me uit?
Ik vind het idioterie dat je een film volledig moet begrijpen om op een film te mogen stemmen. Alsof alle stemmers op de films van David Lynch zijn films begrijpen.
Ik ben het hier mee eens. Iemand hoeft een film niet geheel te begrijpen om te stemmen. Er spelen in een uitgebrachte stem meer dingen mee dan het begrijpen van het verhaal. Ik vind de sterren een uitdrukking van hoeveel iemand een film waardeert.
Stel ik heb Shutter Island gekeken en ik snap het niet helemaal, maar ik heb genoten van interessante personages en sterk acteerwerk kan ik dus best bijvoorbeeld 3 sterren geven.
Ik moet echter wel zeggen dat ik het eens ben met de andere die aangeven dat iemand de film niet geheel begrepen heeft als hij of zij niet weet of Leo nou gek is of niet.
Er zit naar mijn mening wel een open karakter aan het einde, deze laat de kijkers toch ruimte tot speculatie.
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
. Open eindes brengen vaak net dat beetje meer dan een gesloten einde.
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
Er zit naar mijn mening wel een open karakter aan het einde, deze laat de kijkers toch ruimte tot speculatie.
Eens. Kreeg het idee dat Teddy aan het eind volledig bij (gezond) bewustzijn was, maar het niet zag zitten zo verder te leven, en zichzelf dus - door te doen alsof ie weer een terugval had - over te geven aan de artsen voor die laatste behandeling..
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11940 berichten
- 5336 stemmen
Jep, behalve als zo'n gesloten einde The Sixth Sense heet...
Mr Marchoso
-
- 94 berichten
- 0 stemmen
Nee, je hebt het zo goed als begrepen
los van de trailer liggen er ook wel wat dingen in de lijn der verwachting van een film als deze. Dat is jammer, want ik keek al heel lang uit naar deze film.
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Vanavond ga ik erheen. Ben benieuwd of het hoge gemiddelde terecht is.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Vanavond ga ik erheen. Ben benieuwd of het hoge gemiddelde terecht is.
ook vanavond en ook benieuwd
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Ik ben het hier mee eens. Iemand hoeft een film niet geheel te begrijpen om te stemmen. Er spelen in een uitgebrachte stem meer dingen mee dan het begrijpen van het verhaal. Ik vind de sterren een uitdrukking van hoeveel iemand een film waardeert.
Stel ik heb Shutter Island gekeken en ik snap het niet helemaal, maar ik heb genoten van interessante personages en sterk acteerwerk kan ik dus best bijvoorbeeld 3 sterren geven.
Ik moet echter wel zeggen dat ik het eens ben met de andere die aangeven dat iemand de film niet geheel begrepen heeft als hij of zij niet weet of Leo nou gek is of niet.
Er zit naar mijn mening wel een open karakter aan het einde, deze laat de kijkers toch ruimte tot speculatie.
Okey ik geef toe dat het misschien te overdreven is dat iemand dat niet mag stemmen als hij de film niet snapt en dat je ebst een film kan beoordelen naar hoe je hem waardeerd en amuseerd. Maar aan de andere kant.. als ik een film zie als ik noem maar wat de Titanic.. en ik denk dat je het einde op 2 manieren kan opvatten.. dat de leonardo di caprio dood is of dat hij alleen een stukje ging zwemmen.. Dan kan ik denken 'nou ik vond maar rare film je kan eigenlijk niet weten hoe het nou precies zit'.. dan snap ik de film niet en zou ik de film dus beoordelen terwijl ik dus niet door heb hoe het echt zit, waardoor ik wss een laag aantal sterren geef....
joostus
-
- 466 berichten
- 288 stemmen
Hoe komt het toch dat films automatisch geniaal gevonden worden wanneer die (blijkbaar?) op meerdere manieren te interpreteren zijn? Begrijp me goed: ik heb me vermaakt bij Shutert Island, maar wat hier geniaal aan is? Geen idee. Leg je het me uit?
Ik vind het idioterie dat je een film volledig moet begrijpen om op een film te mogen stemmen. Alsof alle stemmers op de films van David Lynch zijn films begrijpen.
Je hoort mij niet zeggen dat ik de film geniaal vind omdat hij op meerdere manieren te interpreteren is.. want ik vind als je de film snapt kan je hem maar op 1 manier interpreteren.
Maar als je bedoelt dat ik hem geniaal vind omdat je dus eerst op een pad word gestuurd waardoor je met iets in je hoofd zit wat aan het einde juist iets het verkeerde pad blijkt te zijn.. Dat hoor je mij ook niet zeggen dat ik hem dus daarom geniaal vind.. Uiteraard wel mede daardoor.. Maar ook het prachtige camera werk en de spanning die opgebouwd word en het mystery en eht acteerwerk.. en het einde met vooral die laatste zin als einde.. en de manier waarop je op het verkeerde pad word geleid, en dan ook vooral ALLE KLEINDE DETAILS die verklappen dat je op het verkeerde pad word geleid, die je in de meeste gevallen pas echt opvallen als je hem een 2e keer kijkt.... en zo kan ik nog wel even door gaan...
Dus het is zeker niet zo dat ik elke film zomaar geniaal vind als blijtk dat je heel lang op verkeerde pad bent geleid..
Dat was me uitleg 
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11940 berichten
- 5336 stemmen
Ik ben het met je eens dat camerawerk, spanning en vooral acteerwerk (Michelle Williams!) uitstekend waren, maar niet van zo'n bovengemiddeld niveau dat ik van m'n stoel geblazen werd - iets wat bij Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas en The Age of Innocence wél het geval was.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
en vooral acteerwerk (Michelle Williams!) uitstekend waren, maar niet van zo'n bovengemiddeld niveau dat ik van m'n stoel geblazen werd - iets wat bij Taxi Driver, Raging Bull, Goodfellas en The Age of Innocence wél het geval was.
Mooie vrouw ook, Michelle Williams.
Maar ja, dat is net zo persoonlijk als dat ik Shutter Island wel op vrijwel alle fronten beter vind dan Taxi Driver.
Rmie
-
- 528 berichten
- 965 stemmen
Matige film......
Soms was er wel een creepy shot maar daar blijft het wat mij betreft bij.
Ik kwam er niet in. Dit werd mede veroorzaakt door de mensen om me heen in de zaal. Gewoon kletsen, binnen komen en weggaan onder de film door, lachen op misplaatste momenten.
Ik weet niet of ik weer eens naar Spui-bioskoop in Den Haag ga.
drie sterren,
SanderSander88
-
- 605 berichten
- 0 stemmen
Tergend publiek daar altijd inderdaad.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Hmm wat jammerlijk eigenlijk.
Het eerste uur is bijzonder sfeervol en sleurt je onmiddelijk mee in het verhaal. Het verhaal dat overigens verre van verassend werkte, maar daar later nog meer over. Laat ik maar beginnen met dat het niet het kleine meesterwerk is waar ik stiekem op hoopte, dat is het dus niet echt.
Shutter island kent prachtige momenten, de muziek is uiterst passend en sfeerverhogend, de beelden eveneens. Daarnaast vond ik DiCaprio ook erg sterk spelen, normaal absoluut geen fan van hem maar kan onmogelijk negatief hierover zijn.
Waar ik wel aanmerkingen op heb is het vrij voorspelbare verhaal, tijdens de pauze (irritatiepunt nr1 van deze avond trouwens, ga lekker eten en drinken halen voor de pauze en spuit dan al je urine eruit, ga niet halverwegen even de film compleet doodgooien en je behoeftes dan bevredigen
) Maar goed, tijdens de pauze had ik het al bij het juiste eind, de twist kwam bij mij niet als een verassing en dat is toch wel een belangrijk aspect in zo'n thriller, dat het je weet te verbazen en doet nadenken.
Neemt natuurlijk niet weg dat het verder erg sterk in elkaar steekt, mijn eerste gedachten gingen trouwens uit naar Haute tension waarin een soortgelijk idee verwerkt zit. Erg fijn maar helaas niet met het gewenste effect dit keer. Dankzij de sfeer, de setting en de sterke cast is het een prima thriller gebleken die in mijn beleving net het beetje magie mist om een klein meesterwerk te zijn.
3.5*
Prudh
-
- 3124 berichten
- 1874 stemmen
Maar goed, tijdens de pauze had ik het al bij het juiste eind, de twist kwam bij mij niet als een verassing en dat is toch wel een belangrijk aspect in zo'n thriller, dat het je weet te verbazen en doet nadenken.
Dat heb ik normaal ook, maar bij Shutter Island is de waarde van herziening enorm hoog. Ik moet hem nog een tweede keer zien, maar zoals Timbo_ al eerder schreef zit de film volgens mij bomvol details die je bij een eerste kijkbeurt nooit kunt zien. Fuck de twist, hail de totale kijkervaring.
atlantica
-
- 36 berichten
- 69 stemmen
[quote]jeroentjuhhhhh schreef:
Hmm wat jammerlijk eigenlijk.
Waar ik wel aanmerkingen op heb is het vrij voorspelbare verhaal, tijdens de pauze (irritatiepunt nr1 van deze avond trouwens, ga lekker eten en drinken halen voor de pauze en spuit dan al je urine eruit, ga niet halverwegen even de film compleet doodgooien en je behoeftes dan bevredigen
) Maar goed, tijdens de pauze had ik het al bij het juiste eind, de twist kwam bij mij niet als een verassing en dat is toch wel een belangrijk aspect in zo'n thriller, dat het je weet te verbazen en doet nadenken.
Daarom ben ik zo blij dat Pathe geen pauzes kent. 
Goed verhaal en goed acteerwerk!
v1ce
-
- 122 berichten
- 78 stemmen
Afgelopen zondag gezien. Toen ik de trailer voor het eerst zag dacht ik nog dat dit een "standaard" horror zou zijn met wat schrikeffecten en een slap verhaal.
Totaal niet dus.... wat een twists en turns! Ge-wel-dig acteerwerk van Dicaprio evenals Michelle Williams en Ben Kingsley die eigenlijk alleen maar serieus hoeft te kijken om goed over te kunnen komen.
Het verhaal is vernieuwend in een tijd waar té veel crap in de bioscoop wordt uitgezonden!
Na Goodfellas heb ik een nieuwe favo erbij!
All hail Scorsese! 
timbo_
-
- 13116 berichten
- 3874 stemmen
Dat heb ik normaal ook, maar bij Shutter Island is de waarde van herziening enorm hoog. Ik moet hem nog een tweede keer zien, maar zoals Timbo_ al eerder schreef zit de film volgens mij bomvol details die je bij een eerste kijkbeurt nooit kunt zien. Fuck de twist, hail de totale kijkervaring.
Helemaal eens en bomvol is zelfs nog zacht uitgedrukt 
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
Met hoge verwachtingen en toch redelijk gespannen gisteren naar de bioscoop. We werden in het kleinste zaaltje gepleurd. De zaal zat bijna vol en de andere films zagen er niet echt vol uit. Dus waarom niet gewoon in zaal 1? Maar goed..
Na altijd die eeuwige trailers, ben je blij dat de film eindelijk begint. De film knalt er gelijk in door het eiland te laten zien en de spanning op de gezichten van de bewakers. Samen met dat opzwepende muziekje daaronder was dat genieten geblazen!
En dan komt er nog die storm! 'Leuk' die omstandigheden allemaal. De setting voor een goede thriller was gezet. Alleen op een eiland, zonder enige mogelijkheid eraf te komen.
Langzaam aan stapelen de problemen zich op en wordt het steeds mysterieuzer en verwarrender. Het personeel is niet normaal geheimzinnig en hijzelf is ook niet de meest open persoon.
Vooral het stukje met Rachel sloeg nergens op (tot het einde uiteraard) en je begon zelf al rare ontsnappingsmanieren te zoeken in die kamer, maar goed.. die vond je natuurlijk niet.
Dat mensen in de pauze al door hadden hoe het precies zat, vind ik alleen maar lachwekkend. Tuurlijk, ik dacht ook al dat hij de 67e patiënt was, nadat hij erachter kwam dat er 66 patiënten zijn en de vraag was Who is 67?. Dat hij dat dan ook daadwerkelijk blijkt te zijn, had niemand kunnen voorspellen. Je wist het toevallig(!) gewoon en dan even pronken met het feit dat je het al 'wist'.
Ik heb stukjes gelezen waarin men zei dat de ontknoping wat lang duurde. Ik had precies dezelfde gedachte tijdens de uitleg, maar toen die afgelopen was, dacht ik: 'Is dit het?'
Misschien werd er iets teveel uitgelegd ja, maar ik heb me daar uiteindelijk niet echt aan gestoord.
DiCaprio zette een uitstekende rol neer en vooral bij de ontknoping speelde hij een magnifieke rol. Ook die Dr. Cawley (Ben Kingsley) speelde een goede rol en kwam erg geloofwaardig over. Waarschijnlijk komt het ook een beetje door zijn gezichtsbouw, maar ik mocht hem gelijk al.
De muziek had ik al genoemd. De hele tijd een lekker opzwepend muziekje die de scène nog beter versterkte.
Waren er dan helemaal geen minpunten? Jawel, een paar:
- Met Blok C had hij (Scorsese) veel meer moeten doen. Het had niet het spooky sfeertje om zich heen en ik zat mezelf niet de hele film af te vragen wat er nou precies in zou zitten. En dan wist je het eindelijk, was hij er al weer uit.
- De special effects, met name tijdens de storm in dat bos, waren maar matigjes af en toe. Toch jammer voor een film uit 2010
- Hij had misschien iets minder prijs moeten geven, zodat minder mensen de ontknoping al goed geraden hadden.
4,5* voor een uitstekende thriller en een zeer vermakelijke avond.
Even offtopic:
Waarom zetten bij een film boven de 16 het zinnetje Alcohol onder de 16, nog even niet. 
Darker than L
-
- 119 berichten
- 53 stemmen
Okey ik geef toe dat het misschien te overdreven is dat iemand dat niet mag stemmen als hij de film niet snapt en dat je ebst een film kan beoordelen naar hoe je hem waardeerd en amuseerd. Maar aan de andere kant.. als ik een film zie als ik noem maar wat de Titanic.. en ik denk dat je het einde op 2 manieren kan opvatten.. dat de leonardo di caprio dood is of dat hij alleen een stukje ging zwemmen.. Dan kan ik denken 'nou ik vond maar rare film je kan eigenlijk niet weten hoe het nou precies zit'.. dan snap ik de film niet en zou ik de film dus beoordelen terwijl ik dus niet door heb hoe het echt zit, waardoor ik wss een laag aantal sterren geef....
Ja dat is zo, maar dan is het feit dat je de film niet snapt ook de directe reden voor het lage aantal sterren. Als dat verband er is dan moet je wel nog even nadenken of opnieuw kijken ofzo voordat je stemt 
Gerelateerd nieuws

Psychologische thriller 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio vrijdag op televisie

Psychologische thriller 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio komt binnenkort weer naar Netflix

Psychologische thriller 'Shutter Island' met Leonardo DiCaprio wordt vanavond uitgezonden op televisie

De langverwachte 'Shutter Island'-prequelserie 'Ashecliffe': hoe staat het daar eigenlijk mee?
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

American History X
Misdaad / Drama, 1998
2.795 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.425 reacties

Intouchables
Komedie / Drama, 2011
1.335 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








