MENU

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Olivier Nakache en Eric Toledano
met François Cluzet, Omar Sy en Anne Le Ny

Als gevolg van een ongeval tijdens het paragliding moet Philippe, een rijke aristocraat, op zoek naar iemand om hem te helpen in het huis. Hij neemt Driss in dienst, een jongere uit de voorsteden die net uit de gevangenis komt. Kortom, de minst geschikte persoon voor de job. Samen zullen ze een middenweg moeten vinden tussen Vivaldi en Earth Wind and Fire, tussen het kostuum en het trainingspak...

nummer 10 in de top 250

avatar van J. Clouseau
geplaatst op 2 mei 2014, 12:36 uur, permalink
Oh nee, dacht ik na een halfuur, wat een bedenkelijke moraal heeft deze film. Stuur een zwarte uit een Parijse banlieue (uiteraard met een grote mond, maar een klein hartje) naar een groepje perfecte blanken, leer hem een pak dragen en op het einde is onze knuffelzwarte perfect geïntegreerd en kunnen we hem een volwaardige burger van onze samenleving noemen.

Gelukkig is het niet zó zwart-wit. Driss heeft een eigen wil en blijft die doordrukken tot op het eind. Hij is geen heilige, net zomin als Philippe een heilige is. De makers van deze film snijden zelfs heel wat maatschappelijke thema’s aan zonder echt een haarscherp standpunt in te nemen.
Helaas blijft dat allemaal véél te oppervlakkig. De achtergrond van Driss in de kansarme wijken blijft bijvoorbeeld onderbelicht. De regisseurs laten liever een bende Franse bourgeois zien die houterig dansen op Boogie Wonderland. Hier had dus véél meer ingezeten. Daarbij komt wel dat Sy en Cluzet hun personages weergaloos vertolken, met bijzonder veel humor en inleving.

avatar van NYSe
geplaatst op 2 mei 2014, 23:25 uur, permalink
J. Clouseau schreef:
Gelukkig is het niet zó zwart-wit.

lol

geplaatst op 5 mei 2014, 12:06 uur, permalink
Een mooi script, goede acteurs en een maatschappelijk probleem dat aangekaart wordt, resulteert in deze film. Vooral de humor die erin voorkomt is geweldig. Idriss behandelt Philippe zoals veel gehandicapten het liefst behandeld willen worden. Ze willen niet zielig gevonden worden en dat laat deze film voor 200% zien. De manier waarop de twee met elkaar omgaan is erg 'pragmatisch'. Ik heb bij tijd en wijle krom gelegen om sommige acties, en andere momenten kreeg ik een gevoel van meelevendheid. Superfilm!

geplaatst op 8 mei 2014, 12:32 uur, permalink
Erg erg goede film een dikke 5. Je moet hem wel wat tijd geven, maar de film is het zeker waard.

geplaatst op 26 mei 2014, 14:41 uur, permalink
4,23 vind ik persoonlijk toch wel heel hoog voor deze film. Het is ook best een goeie film maar zo goed? Ik heb er nu een paar keer naar gekeken maar ik zie nergens niet waarom nou juist deze film zo hoog scoort. Maar goed, het zal wel aan mij liggen.

avatar van Cinemaniak
geplaatst op 26 mei 2014, 14:54 uur, permalink
mcdaktari
Iets dat ik mij afvroeg bij het beoordelen van deze film was; "Wat was er niét goed aan deze film?" Ik kon weinig argumenten bedenken...

geplaatst op 26 mei 2014, 15:11 uur, permalink
Dat zijn nogal uitspraken zeg!! Maar wat maakt hem dan juist ZO goed? En nou moet je niet aankomen met, bijna alles.

geplaatst op 4 juni 2014, 16:28 uur, permalink
Bitterzoete komedie die af en toe wat kort door de bocht gaat (zie ook hierboven: bepaalde aspecten van het verhaal blijven jammer genoeg onderbelicht) maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de humor en charme van de protagonisten. Vooral Driss is een prachtig personage. Zeker een aanrader.

avatar van christoph80

geplaatst op 6 juni 2014, 14:07 uur, permalink
mcdaktari schreef:

Omdat men een fascinatie heeft voor geestelijk en/of lichamelijk zieke mensen (zie de hoge waarderingen voor De Regels Van Mathijs en de docu over de autist Kees) en alles wat de heilzaamheid van de multiculturele samenleving bevestigt (bijv. sympathieke negers).

geplaatst op 6 juni 2014, 14:13 uur, permalink
Goed om te weten, christoph80. Ik dacht altijd al "wat heb ik toch?", maar dankzij jouw diagnose weet ik het nu. Bedankt.

avatar van christoph80

geplaatst op 6 juni 2014, 14:51 uur, permalink
BBarbie schreef:

Geen probleem. Maar misschien is het juister om te zeggen dat dit twee dingen zijn die mij aan de film tegenstaan, wat niet wegneemt dat het andersom ook belangrijke motieven kunnen zijn.

geplaatst op 6 juni 2014, 16:13 uur, permalink
Oke, ja dat ben ik wel met je eens, maar persoonlijk vind ik het niet meer dan een aardige film. Maar je zegt het zelf ook al, het is per persoon verschillend.

geplaatst op 14 juni 2014, 21:37 uur, permalink
Erg aangenaam verrast door deze film. 'k vreesde dat dit een zwaar drama ging zijn, maar het is een erg goeie mix geworden van drama en komedie. 'k heb trouwens een heel aantal keren moeten lachen.
Verder deed de cast het prima, het kwam overtuigend over.
De film zag er goed uit en ook de muziek was tof.
Een mooie film die 'k gerust nog eens wil herbekijken, 'k vond het alvast een aanrader.

avatar van MichaelMovie
geplaatst op 30 juni 2014, 20:11 uur, permalink
Mooie film waarbij ik af en toe heb moeten lachen.

De gemiddelde score van 4,23 en de 10de plaats in de top 250 vind ik wat te hoog (naar mijn mening).

avatar van Donkerwoud
geplaatst op 6 juli 2014, 12:36 uur, permalink
christoph80 schreef:

Hoop alleen dat jij je eigen mening niet serieus neemt, want dan zou het een beetje sneu zijn. Je kunt moeilijk twee totaal verschillende documentaires hiermee vergelijken en dan ook nog eens intolerant racisme erdoor gooien.

geplaatst op 14 juli 2014, 20:06 uur, permalink
Tall man schreef:
Momenteel aan het kijken op school bij CKV. De eerste 20 minuten al aangenaam verrast door de film. Het pakt je gelijk, pakkende humor en een goed verhaal.
Het onderwijs holt dus snel achteruit. Als ze dit al tijdens cultuurlessen gaan tonen...

geplaatst op 16 juli 2014, 23:49 uur, permalink
empirekees schreef:

geplaatst op 17 juli 2014, 7:37 uur, permalink
empirekees schreef:

ThomasVV schreef:
Volledig mee eens, empirekees!

Niet te snel oordelen zonder de context en/of leerdoelen te kennen.

avatar van NYSe
geplaatst op 17 juli 2014, 9:29 uur, permalink
Wat zou het geweest zijn? Franse cultuur? Multiculturaliteit? De verschillen tussen arm en rijk? Kan me niet voorstellen dat er geen betere films voor handen waren die wat het leerdoel ook was beter konden illustreren...

geplaatst op 17 juli 2014, 18:58 uur, permalink
Tja. Las bij american history x ook dat die op school gekeken wordt. Het is de belabberde staat van ons onderwijs

geplaatst op 17 juli 2014, 20:10 uur, permalink
-LvB- schreef:

Oh ja? Ik herinner mij uit mijn middelbare schooltijd, tweede helft jaren ’50, dat ook wij in dat verre verleden een aantal malen een film voorgeschoteld kregen (o.a. La Passion de Jeanne d'Arc, Boys Town, The Grapes of Wrath). Ik vond en vind daar niks belabberds aan, omdat naar mijn bescheiden mening bepaalde films uitermate geschikt lesmateriaal zijn. Van sommige films kan ik mij zelfs voorstellen dat het verplicht lesmateriaal is.

geplaatst op 17 juli 2014, 20:19 uur, permalink
BBarbie schreef:

Even zonder op jouw titels in te gaan heb ik het helemaal niet over film in het algemeen natuurlijk. Ik heb het puur over de titel die ik noem en deze film. Daar zou ik educatief gezien toch heel andere keuzes maken. Weet niet hoe jij tot de conclusie komt dat ik het over film in het algemeen hebt, maargoed

geplaatst op 3 augustus 2014, 16:08 uur, permalink
Beste film die ik ooit gezien heb!

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 23 augustus 2014, 17:26 uur, permalink
ThomasVV schreef:

Volledig mee eens, empirekees!

Ik keek hem bij ckv omdat de film een goed voorbeeld is voor een kop-staart verhaal. Dat was het.

Maar wat mij nou zo benieuwde was waarom deze film in hemelsnaam op nr.10 staat in de lijst. Want behalve de schitterende soundtrack, vind ik het allemaal niet zo heel geweldig. iig geen top 10 waardig.

avatar van Confusie

avatar van JeroenFR08
geplaatst op 24 augustus 2014, 1:05 uur, permalink
-LvB- schreef:

En dan 4*...

Hmm ja eigenlijk een halfje naar beneden. Was nog van de 1e kijkbeurt. Zeg jij t eens dan?

geplaatst op 24 augustus 2014, 16:30 uur, permalink
JeroenFR08 schreef:

Wat moet ik zeggen ? Vond 4* alleen een beetje vreemd bij de comment die ik las.

Voor mij is een film met 4* behoorlijk goed, denk dat we over deze film namelijk niet zo heel veel van mening verschillen. Fijne wegkijker, maar niet meer dan dat