MENU

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Olivier Nakache en Eric Toledano
met François Cluzet, Omar Sy en Anne Le Ny

Als gevolg van een ongeval tijdens het paragliding moet Philippe, een rijke aristocraat, op zoek naar iemand om hem te helpen in het huis. Hij neemt Driss in dienst, een jongere uit de voorsteden die net uit de gevangenis komt. Kortom, de minst geschikte persoon voor de job. Samen zullen ze een middenweg moeten vinden tussen Vivaldi en Earth Wind and Fire, tussen het kostuum en het trainingspak...

nummer 10 in de top 250

avatar van NYSe
geplaatst op 3 oktober 2014, 7:58 uur, permalink
r.spronk schreef:
Wat dat betreft is het misschien maar goed dat het een Franse film is en geen doorsnee Amerikaanse komedie.

Ik weet niet wat de herkomst er precies mee van doen heeft, maar is dit niet vrij doorsnee? Frans of Amerikaans?

avatar van r.spronk
geplaatst op 3 oktober 2014, 12:43 uur, permalink
Nee, ik vind dit dus geen doorsnee komedie zoals het gros van de Amerikaanse komedies die ik meestal helemaal niet grappig vind omdat het er te dik bovenop ligt en wat een heel ander soort humor is.

geplaatst op 3 oktober 2014, 14:22 uur, permalink
Ook al gaat het om een wat al te gemakkelijke feel good story, toch zie je alleen al aan de gezichten op de affiche dat de film wat "fijner" is dan de meeste Amerikaanse komedies. Of is dit een vooroordeel?

geplaatst op 4 oktober 2014, 4:56 uur, permalink
Samen met mijn vriend vindt ik dit een super film. Jammer dat de bios alleen maar vol zat met ouderen, geen jongeren zoals wij. Dus ik weet niet wat de doelgroep hiervan is. Dit is een film die ik kijk als ik een realistische film wil zien met diepte punten en hoogte punten. Goed opgebouwd, leuke humor en top acteurs! Omar Sy is geweldig!

avatar van Brabants
geplaatst op 8 oktober 2014, 20:12 uur, permalink
Het script van deze film is een meesterwerk in komedie geworden, waarbij het acteerwerk van het centrale duo en de chemie tussen deze beide heren de boventoon voert van het succes. Buiten de komedie om ligt er ook een diepgaande gedachte achter het geheel. Hierin is klassenverschil een van die thema's, wat dan ook zeer goed is uitgewerkt. Het pad van een rijke aristocraat en een ex-convict uit de periferie kruist elkaar en laat wonderen gebeuren. De film zuigt je mee in het verhaal en laat je samen met het centrale duo lachen en huilen. Dit is vooral te danken aan de sterke karakterontwikkeling en sympathie die het hiermee genereert.

geplaatst op 12 oktober 2014, 10:44 uur, permalink
Mooi maatschappelijk thema wat heel komisch gebracht is. Zelden zo'n geweldige chemie tussen twee acteurs gezien. De chemie spat van het witte doek af. Zoiets verdiend bij mij 5 sterren.

avatar van flaphead
geplaatst op 14 oktober 2014, 20:49 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Na alle lofuitingen de laatste jaren, was ik als filmliefhebber wel verplicht deze inmiddels ook maar te gaan kijken. De film had me nooit getrokken omdat het plot van een onwelwillend persoon die iemand moet gaan helpen en daarna de beste vriendjes worden in een aardsdramatische setting nou niet echt mijn ding is.
Gelukkig ben ik positief verrast. Het was namelijk meer een komedie dan een drama en dat had ik helemaal niet verwacht. Ok, een tragikomedie uiteraard. De humor is prettig, scherp en soms hilarisch. Uiteraard komt dat vrijwel allemaal door karakter Driss, hij draagt de film dan ook zeker.
Er zitten echter ook een flinke bak saaie clichés in, zoals het we-zijn-zo-verschillend-maar-worden-beste-vriendjes, het traject van klunzige-naar-geweldige-helper of het familieplot. De feelgood is wel erg gladjes.

Het thema is helder en komt goed over. Een film die ons op luchtige wijze moet laten nadenken. Nu ben ik daar in deze vorm niet zo gevoelig voor en het is voor mij ook zeker niet de briljante film waar de meeste mee weglopen, maar absoluut een vermakelijke film met een mooi dramarandje.

Oja, waarom wordt Driss door een neger gespeeld terwijl de werkelijke man in het eindshot een Marrokaan blijkt te zijn?

geplaatst op 14 oktober 2014, 21:44 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
flaphead schreef:

Omdat Nakache en Toledano al enige tijd met het idee rondliepen om een film te maken met de in Frankrijk gevierde tv-ster Omar Sy. Op zoek naar een geschikt verhaal zijn ze via een tv-documentaire op het verhaal van Philippe Pozzo di Borgo gestuit. Overigens is het geen Marokkaan maar een Algerijn.

avatar van flaphead
geplaatst op 14 oktober 2014, 22:19 uur, permalink
Iets in die hoek in ieder geval
Bedankt voor de opheldering!