MENU

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Olivier Nakache en Eric Toledano
met François Cluzet, Omar Sy en Anne Le Ny

Als gevolg van een ongeval tijdens het paragliding moet Philippe, een rijke aristocraat, op zoek naar iemand om hem te helpen in het huis. Hij neemt Driss in dienst, een jongere uit de voorsteden die net uit de gevangenis komt. Kortom, de minst geschikte persoon voor de job. Samen zullen ze een middenweg moeten vinden tussen Vivaldi en Earth Wind and Fire, tussen het kostuum en het trainingspak...

nummer 10 in de top 250

avatar van Leviex
geplaatst op 19 oktober 2013, 12:10 uur, permalink
Vond deze film zo goed dat ik hem 6x in de bioscoop heb gezien. Dat ik die maand toch gratis kon staat daar even los van, maar ik heb hier zo van genoten.

De muziek, het acteerwerk en de mix van humor en serieus heeft deze film voor mij perfect gemaakt.

avatar van tims
geplaatst op 28 oktober 2013, 0:15 uur, permalink
PSV. schreef:
Waarom staat deze niet in te top 250?

Films moeten hier (in tegenstelling tot IMDB) minimaal 100 jaar oud zijn voordat ze in de lijst opgenomen worden

avatar van JohnWilliams
geplaatst op 28 oktober 2013, 0:21 uur, permalink
tims schreef:

Volgens mij 2 jaar
Kan mij herinneren dat iedereen dit ook aangaf toen The Dark Knight ook door iedereen geprezen werd. :Y Die stond er ook pas in 2010 in.

avatar van tims
geplaatst op 28 oktober 2013, 0:24 uur, permalink
JohnWilliams schreef:

Volgens mij 2 jaar

Iedereen? Nee hoor..niet iedereen!!

avatar van ziggy06
geplaatst op 28 oktober 2013, 0:26 uur, permalink
De humor is de kracht van deze film. Van begin tot eind erg vermakelijk. Mooi in beeld gebracht en acteerwerk is uitstekend...

avatar van JohnWilliams
geplaatst op 30 oktober 2013, 22:11 uur, permalink
tims schreef:
Iedereen? Nee hoor..niet iedereen!!

Bijna iedereen dan

avatar van Animosh
geplaatst op 7 november 2013, 17:14 uur, permalink
Leuker dan ik had verwacht! Nee - de film is geen moment briljant. En ja - zowel de personages als het verhaal zijn ontzettend clichématig, en de muziek werkte soms op mijn zenuwen. Maar over het algemeen is Intouchables gewoon een luchtige, makkelijk wegkijkbare feelgood-film, met een schattig einde, vermakelijke personages, een fijn tempo en een verzorgde, adequate vormgeving. Een kleine 3*. Vermakelijk.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 7 december 2013, 22:26 uur, permalink
Mochizuki Rokuro schreef:
Er zijn films die ik zelf in elk geval altijd zal overslaan La Meglio Gioventu, Sa Som i Himmelen en deze behoren daarbij.
Maar Sint besliste anders...

avatar van NYSe
geplaatst op 7 december 2013, 22:36 uur, permalink
Mochizuki Rokuro schreef:
Maar Sint besliste anders...

Ook al een familielid van mening dat je deze moderne klassieker nu eenmaal gezien móet hebben?

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 7 december 2013, 22:41 uur, permalink
Mijn vriendin is strikt gezien geen familie en die kreeg de DVD van de Sint (en dat was ik in dit geval zelf). Bij een 2 DVDs voor 10 euro aanbieding ben ik maar gezwicht, zodat ik zelf ook nog iets leuks had en toch 'zonder gewetensbezwaar' deze film eens kon zien.

Ik had inmiddels (we zijn bijna twee jaar verder) wel gehoord dat deze film beter te doen was dan de twee andere die ik noem. Ik baseerde me toen op de trailer die ik steeds in de bios zag.

De film heeft allerlei tekortkomingen, maar omzeilt toch ook allerlei valkuilen, zowel narratief als overall boodschap. En ik vond de begeleidende pianomuziek fraai én ik was in augustus voor de derde keer in mijn leven in Parijs en begreep eindelijk iets van de aantrekkingskracht ervan.

Dus zo zijn er allerlei redenen geweest om de film eens te kijken en er voor open te staan. Overigens blijven die andere twee (voor eeuwig) op de 'Zwarte Lijst' staan.

edit: o ja, mijn vriendin vond 'm geweldig!

geplaatst op 8 december 2013, 8:59 uur, permalink
Mochizuki Rokuro schreef:
Overigens blijven die andere twee (voor eeuwig) op de 'Zwarte Lijst' staan.

Ai! Så Som i Himmelen en La Meglio Gioventù lijken me toch een aardig cadeautje voor je vriendin voor Valentijnsdag of haar verjaardag en dan stiekem zelf met een half oog meekijken, desnoods incognito met een zonnebril op of zo.

avatar van NYSe
geplaatst op 8 december 2013, 9:41 uur, permalink

score

avatar van RuudC
geplaatst op 10 december 2013, 12:15 uur, permalink
Leuke film hoor, maar een moderne klassieker is het wat mij betreft niet. Dit is inmiddels wel het zoveelste vriendschapje dat ik heb zien opbloeien in de wereld die cinema heet en ook een relatie tussen twee personen met twee enorm verschillende etnische en sociale achtergronden is niets nieuws meer. Ik geef toe dat de film onderhoudend en bij vlagen zelfs grappig is. Toch kan dit als ‘feelgoodfilm’ in mijn ogen met geen mogelijkheid op tegen een pareltje als Un Fabuleux Destin d’Amelie Poulin. Zeker wanneer het aankomt op originaliteit, verhaal, camerawerk en personages. Phillipe is de traditionele rijke mopperkont met een zacht randje en Driss is de gebruikelijke brutale, maar toch ergens sociale kansarme immigrant. Al met al zijn en hoop situaties aardig, maar Intouchables mist een richting en een ontknoping. Het maakt niet uit of de film bijna twee uur duurt, of een half uur. Om dan vervolgens te zien dat het een waargebeurd verhaal is, vind ik juist een beetje pijnlijk. Waarom is de Driss in de film ineens een goedlachse neger in plaats van een Noord-Afrikaan? Gelukkig heeft Omar Sy weer een glansrol, maar hij is wel een van de vele veilige keuzes in deze film. Jammer dat het deze film wel gelukt is om straks in de top 10 te komen, al heb ik er enigszins vrede mee omdat hij de nog meer overschatte Se7en eruit stoot.

geplaatst op 10 december 2013, 14:37 uur, permalink
RuudC schreef:
veilige keuzes

Dat karakteriseert inderdaad deze film goed. Als je het mij vraagt trouwens heel onze samenleving van vandaag.

avatar van marximaal
geplaatst op 15 december 2013, 19:31 uur, permalink
geef niet snel vijf ster weg maar deze film heeft ze echt verdient! Wat een prachtige film heb meerdere malen in een deuk gelegen maar ook een prachtig verhaal!

avatar van Meltje8
geplaatst op 23 december 2013, 11:38 uur, permalink
Tis op zich wel een grappige film maar echt niet om tig x te zien.. Ik had er meer van verwacht na zoveel positieve reacties te lezen

geplaatst op 1 januari 2014, 21:08 uur, permalink
Ben normaal geen enorme fan van niet Engelstalige films; niet dat een film dan minder is, maar kies niet zo snel voor een anderstalig gesproken film. Na enig "aandringen" ben ik er toch voor gaan zitten.
Zowel het verhaal alsmede de twee hoofdrolspelers en de geweldige band die ontstaat maken deze film voor mij een topper. Een rollercoaster van acties en emoties!

avatar van lucdecoster
geplaatst op 8 januari 2014, 12:37 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
onderhond : Eén keer gaat de film ook écht uit de bocht, wanneer EW&F opzet wordt en plots iedereen lekker begint mee te dansen. Dat soort klefheid hoort hier niet thuis.

Die gekke dansscène was nu juist het allerbeste in deze film. Mooi om te zien en wat heb ik gelachen.

avatar van Flavio
geplaatst op 11 januari 2014, 16:54 uur, permalink
Aardige komedie, zoet maar niet klef, over een onwaarschijnlijke vriendschap.
Levert de gebruikelijke cultuurclash op, maar het is net wat subtieler dan in de meeste andere buddy-movies.

De enorm hoge score verbaast me wel, zo bijzonder is het allemaal niet, wel degelijk en leuk. Duidelijk een film met een enorme fanbase zoals the Shawshank Redemption, ook al zo´n film die ik behoorlijk overschat vind.

avatar van raizeredge
geplaatst op 12 januari 2014, 22:43 uur, permalink
Wat een parel! hoe vaak ik hem ook kijk gaat nooit vervelen. Omar Sy speelt super evenals François Cluzet. Film wisselde prima af tussen drama en komedie.

avatar van Roel-
geplaatst op 18 januari 2014, 11:16 uur, permalink
Gister voor de tweede maal gezien en de 4,5* blijft fier overeind. Wederom heerlijk kunnen genieten en regelmatig in een deuk gelegen. Sterk staaltje film.

avatar van jippie2010
geplaatst op 3 februari 2014, 16:35 uur, permalink
Prachtig, ontroerend, echt.
Een heerlijke feel-good-movie *4,5

avatar van Clement
geplaatst op 6 februari 2014, 16:02 uur, permalink
Geweldige komedie drama film.
Een film die alles heeft.
Je kan maar weer zien ondanks het leven niet leuk is kan je het toch wel leuk maken hoe klote dit af en toe is.
Ze hebben hier echt iets mooi's en leuks neer gezet.

avatar van Underkoffer
geplaatst op 10 februari 2014, 14:57 uur, permalink
Heeft me tot tranen geroerd
En ik heb ook een zwak voor films met de betiteling 'gebaseerd op waargebeurd'. Kan er niks aan doen. Normaal ben ik niet van dit genre maar deze heeft me - ondanks dat het niet engelstalig is, ben ik normaal niet zo van - aangenaam verrast. Mooi!

geplaatst op 27 februari 2014, 22:22 uur, permalink
Wat een film. Hebt normaal niks met drama films maar dit is echt een uitzondering. het verhaal is heel mooi en laat zien dat zelfs twee totaal verschillende personen gewoon goed met elkaar kunnen opschieten. Deze film behoort zeker in mijn allerbeste films lijstje.

avatar van erik1677
geplaatst op 15 maart 2014, 12:02 uur, permalink
Tja, wat kan ik hier eigenlijk nog aan toevoegen . Aan wat we allemaal eigenlijk al weten en wat ik eigenlijk ook al wist. Dat Intouchables een geweldige film is. En waarom heb ik er dan zo lang mee gewacht om deze film te gaan kijken. Ik zou het echt niet weten. maar wat ik wel weet! dat er geen betere manier was om dit weekend zo te beginnen. Wat een film zeg! geweldig!

avatar van Serafijn
geplaatst op 13 april 2014, 21:36 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Eén van de mooiste films die ik al gezien heb! Zelden zoveel gelachen en tegelijkertijd krijg ik op enkele momenten een traantje in m'n ooghoek, als het eventjes een beetje emotioneel werd. Beide acteurs spelen heel erg goed, vooral Sy vond ik echt geweldig!

Franstalige films kijk ik zelden of nooit maar ik vond de Franse taal hier een enorme meerwaarde hebben aan het resultaat. Ik kan me niet voorstellen dat de film even goed is mocht hij vertaald worden naar het Engels.

Daarnaast is de muziek een leuke mix van klassiek (Philippe) en modern (Earth, Wind & Fire, Driss). Vooral op het verjaardagsfeestje van Philippe geeft dit een enorm leuke mix!

Zeker een film die je gezien moet hebben!

4,5* (potentieel voor 5)

avatar van panax
geplaatst op 21 april 2014, 22:51 uur, permalink
geweldige mooie film
prachtig ontroerend maar ook veel gelachen
en de muziek was ook top !!

avatar van Tommy De Vito
geplaatst op 22 april 2014, 11:55 uur, permalink
Intouchables gister voor de tweede keer gezien en ik moet zeggen dat de film opnieuw prima is bevallen! De film heeft een prachtig verhaal en de acteurs acteren erg goed. Naast wat zwaardere scenes, biedt de film ook humorostischere scenes, waardoor de film in evenwicht blijft, zodat dit niet alleen een drama film is.
Prima gedaan! De film laat ook een goed beeld zien, gezien de verschillen op het gebied van levenstijl en een mix van armoede en rijkdom in Parijs. Je kan naar deze film op vele manieren kijken en de film verschillend beoordelen.

Maar.. Op nummer 10 in de top 250? No way, als je het mij vraagt.. Waarom deze film zo hoog scoort is mij een raadsel. Want orgineel is de film niet en ook niet zo speciaal.
Oke, een film hoeft niet orgineel te zijn om zo'n hoge notering te hebben.
Nogmaals het is een prachtige film, maar er zijn vele betere films gemaakt met zo'n soortgelijke verhaal. Ik vind 'Scent of a Woman' een meesterwerk vergeleken met deze film. Maar goed ik respecteer ieder zijn mening, alleen vind deze film toch iets overgewardeerd. Voor de rest een erg goede film, 4*

avatar van John Barry
geplaatst op 22 april 2014, 14:24 uur, permalink
Intouchables is een leuke en een mooie film. Maar soms is deze film een beetje langdradig.

Er word in deze film erg goed geacteerd. François Cluzet acteert erg goed als Philippe. Philippe zit in een rolstoel en word verzorgd door Driss. Driss word uitstekend vertolkt door Omar Sy. Driss is een jongen die net uit de gevangenis is. Hij is eigenlijk totaal niet geschikt voor de baan als verzorger. Philippe krijgt dan ook hele speciale thuiszorg wanneer Driss voor hem gaat zorgen. Dit zorgt ervoor dat de film vol zit met komische momenten. Veel van die momenten zijn ook erg geslaagd en je kan dus ook veel lachen met deze film. Tegelijkertijd heeft deze film ook serieuze scènes. Ook de serieuze scènes zijn erg geslaagd. Deze film is zowel een komedie als een drama film. De film weet het evenwicht tussen die twee gengres goed te bewaren.

Deze film gaat over de relatie tussen Philippe en Driss. Deze relatie komt geloofwaardig over door het uistekende acteer werk van de acteurs. Geleidelijk aan zie je dat Philippe en Driss naar elkaar toegroeien en dat de karakters van beide heren ook veranderen. Dit komt goed over in de film.

Het einde van de film vond ik ook erg mooi. Deze film sluit goed af. Waar ik ook erg over te spreken ben is de muziek. Zowel moderne als klassieke muziek word op een goede manier gebruikt in deze film. Het piano deuntje van Ludovico Einaudi is werkelijk prachtig. Dat deuntje past erg goed bij de film. Door dat deuntje ga je nog meer met de personages meeleven.

In deze film krijg je ook goed verschillende levensstijlen te zien in Parijs. De ex gevangene Driss heeft een totaal andere levensstijl dan de rijke Philippe. Je verwacht niet dat die twee vrienden met elkaar kunnen worden. Maar het gebeurt in deze film en mede daarom is deze film ook zo mooi. Aan het begin van de film denk je niet goed over die Driss. Je ziet hem een sollicitatie doen en hij wil alleen maar een handtekening dat hij daar is geweest zodat hij zijn uitkering kan krijgen. Je denkt: dat is gewoon zo iemand die niet wil werken kortom je denkt dat hij een schoft is. Driss heeft ook een tijdje in de gevangenis gezeten dus die jongen is slecht. Er zijn vooroordelen van sommige mensen over dat soort jongens. Erg goed dat de film laat zien dat ook al heb je in de gevangenis gezeten voor diefstal en je bent verder echt een straatjongen, dat het niet hoeft te betekenen dat je dan ook een slecht mens bent. Ook als je in de gevangenis voor diefstal hebt gezeten kan je nog op het goede pad komen. Deze film laat zien dat vooroordelen niet altijd kloppen en dat vind ik erg goed van deze film.

Tot zo ver de positieve punten. Want deze film is niet perfect. Voornaamste kritiek punt is het tempo. Ik vond zelf de film te lang duren. De film had meer vaart mogen hebben. De humor is zeker geslaagd en de balans tussen drama en komedie is goed. Maar op een gegeven moment had ik toch van: het word nu allemaal wel erg veel van het zelfde. De film mocht op een geven moment wel afronden van mij. De filmmakers gaan niet snel genoeg naar het einde toe.

Ook gaat de film bij een scene behoorlijk de mist in. En dan heb ik het over de scene dat nadat Philippe veel klassieke muziek laat spelen, Driss zelf een lekker modern nummer opzet. Iedereen gaat dan spontaan dansen. Dit was de enigste keer dat de humor niet leuk was maar gewoon ronduit flauw. Zonde dat zo soort scene erin moest zitten.

Al met al is Intouchables een mooie en een grappige film. Echter de filmmakers maken de fout door de film te veel te rekken. De film duurt wat te lang. Maar dat neemt niet weg dat deze mooie en grappige film zeker een aanrader is.

4 sterren voor deze film.