Intouchables (2011)

Frankrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Olivier Nakache en Eric Toledano
met François Cluzet, Omar Sy en Anne Le Ny

Als gevolg van een ongeval tijdens het paragliding moet Philippe, een rijke aristocraat, op zoek naar iemand om hem te helpen in het huis. Hij neemt Driss in dienst, een jongere uit de voorsteden die net uit de gevangenis komt. Kortom, de minst geschikte persoon voor de job. Samen zullen ze een middenweg moeten vinden tussen Vivaldi en Earth Wind and Fire, tussen het kostuum en het trainingspak...

nummer 12 in de top 250

1231 BERICHTEN129 MENINGEN

geplaatst op 14 november 2015, 11:52 uur, permalink
Lavrot schreef:
Retorische vraagjes. Waarom luidt de filmtitel "Intouchables" (meervoud hè) ? Moeten "we" hierbij denken aan zowel de letterlijke als de figuurlijke betekenis (even google translate, voor de non-linguïsten onder ons) ?

Enkel figuurlijk is mijn eerste gok. Letterlijk is niet echt relevant toch?

geplaatst op 14 november 2015, 15:25 uur, permalinkje hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Teejey schreef:

Haha wat een onzin zeg, hij weet toch dat hij niets voelt, alsjeblieft zeg, ga ergens anders huilen 😴

Philippe kan wel brandwonden krijgen, dat moet Driss toch weten. Jij weet dat ook (al was het alleen maar omdat de verpleegster in de film het over brandwonden heeft).

geplaatst op 15 november 2015, 1:30 uur, permalink
des1 schreef:
Wow, top 10 notering hier. In tegenstelling tot wat velen (de meesten) vinden, vond ik het een film van niks. Heb me geërgerd aan de geënsceneerde lachmomenten, die het empatische (welwillende) publiek dan ook ruimhartig wilde invullen. Man-man, wat een k.tverhaal: de immer goedlachse zwarte uit de banlieu (ooit bedacht dat dat een cliché is dat in de VS ernstig heeft afgedaan?... om niet te zeggen impliciet racistisch is) die een ernstig gehandicapte rijkaard moet assisteren. De lachjes die de laatste steeds moest opbrengen, dat ie er geen kramp van heeft gekregen. Kan me ook zo voorstellen dat ze in de banlieus, maar ook bijv. in R'dam-Zuid werkelijk een pestpokkehekel hadden aan de film. Op zich goed bedoeld om bruggen te slaan, maar dit lijkt op een staaltje window dressing waar Ella Vogelaar nog een puntje aan kan zuigen. Bracht niks dichterbij, behalve dan dat mensen in de zaal zich een avondje meevoelend konden tonen. Het is daarmee juist een onderschrijving van hoe groot de kloof tussen kanslozen en gepriviligieerden is geworden. Mensen, leer eens kritisch na te denken, en schenk het entreegeld voor deze vertoning liever aan het Leger des Heils. Anderhalve ster voor het ambacht van de regisseur en de Maserati.

hey mensen ik vondt de film niks, dus iedereen die het wel leuk vond moet kritisch leren denken of beter geld aan het leger des heils geven inplaats van de film te kijken.

Dat er mensen zijn die anders denken dan ik, daar heb ik nog nooit over nagedacht. Dat komt omdat ik meestal erg kritisch op andere ben waardoor ik niet meer over mijn eigen manieren nadenk.

Lol gast.

avatar van Teejey
geplaatst op 15 november 2015, 17:16 uur, permalinkje hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
yesplease schreef:

Want aan een brandwond door thee ga je dood ofzo? Ik snap jou echt totaal niet. Weet jij überhaupt wat een sadist is?

geplaatst op 15 november 2015, 22:57 uur, permalinkje hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Teejey schreef:

Iemand die geen pijn voelt kan inderdaad dood gaan aan een brandwond of een ander wondje, of een ledemaat kwijt raken. Dat kan gebeuren bij een infectie, maar met een beetje mazzel geneest het vanzelf. Philippe kan zijn eigen lichaam niet op wondjes onderzoeken en heeft iemand nodig die dat regelmatig doet. Philippe kan iemand die wonden maakt niet in dienst nemen, dat is gevaarlijk.

geplaatst op 17 november 2015, 17:17 uur, permalink
des1 schreef:

Des1 krijgt niet veel bijval, en zo had ik de film zelf niet beleefd, maar Des1 heeft zeker wel een (goed onderbouwd) punt.

avatar van des1
geplaatst op 17 november 2015, 21:38 uur, permalink
Yep. zeker nu we meet weten over de banlieus e.d. Een erg hypocriete film. Door Amerikanen terecht genegeerd.

geplaatst op 18 november 2015, 11:52 uur, permalink
Er zijn helaas mensen die met een nogal bekrompen geest naar de wereld om zich heen kijken en overal racisme in denken te herkennen. Legt een bakker een bruin brood in de etalage dan doet ie dat omdat het witte brood niet in de hete zon hoeft te liggen, legt hij daarentegen een wit brood in diezelfde etalage dan worden de bruine achtergesteld.
Als een regisseur speelt met clichés, met 't verwachtingspatroon van de kijker, en een grote neger uit de banlieu in de zorg laat opdraven, waar dit in werkelijkheid een moslim was, dan is het weer niet goed.

Soms is een gevulde koek gewoon een gevulde koek, en een feest om erin te bijten.

avatar van milannn
geplaatst op 2 januari 2016, 13:12 uur, permalink
Lavrot schreef:

Hulde. Je had het niet beter kunnen omschrijven 👍.

des1 schreef:

Wauw, en nu is het ook nog eens hypocriet. Dus omdat er veel slechts voortkomt uit de banlieues, mag er volgens jou ook geen positief geluid klinken? Dat is wel een bijzonder bekrompen gedachtegang.

On: Gisteravond voor de inmiddels derde keer Intouchables bekeken. Dat zegt denk ik al heel wat.
Een perfecte combinatie van drama en komedie; feelgood met een serieuze en dramatische ondertoon. Het acteerwerk is fenomenaal, waarbij Sy natuurlijk de show steelt. Werkelijk bizar hoeveel positieve energie die gast over weet te brengen. Zoals eerder hier gezegd komt het ook allemaal bijzonder natuurlijk over, waardoor je amper het idee hebt dat er wordt geacteerd. Ik was echter met name onder de indruk van Cluzet, die bijzonder knap z'n emoties weet over te brengen. Fantastische mimiek.

Ondanks dat de film al 3 jaar in mijn top 10 staat (waar die waarschijnlijk wel een keer uit zal verdwijnen) stond die opvallend genoeg nog op een 4,0. Hoewel ik het liefst tussen een 4,0 en een 4,5 in zou zitten, vind ik een 4,0 toch echt te miniem voor deze film, dus mooi verhoogd naar een terechte 4,5*.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 3 januari 2016, 18:31 uur, permalink
yesplease schreef:
(ooit bedacht dat dat een cliché is dat in de VS ernstig heeft afgedaan?... om niet te zeggen impliciet racistisch is) .

Wat is hier racistisch aan? Diss is zichzelf: behulpzaam, spontaan, een rokkenjager en hij zorgt voor zijn familie. Het is namelijk echt zo gebeurd (waargebeurd verhaal weet je). Het is pas racistisch als de filmmakers Diss slechter hadden getoond aan het publiek dan dat het eigenlijk was. En iedereen heeft minder goede kanten!

avatar van debbietino
geplaatst op 8 januari 2016, 13:40 uur, permalink
Schitterende film.
Echt een film die ik op dagen waar ik me slecht voel kan kijken om me weer beter te gaan voelen.
Fantastisch geacteerd en zeer geloofwaardig. Het feit dat deze film grotendeels is gebaseerd op waarheid maakt het nog mooier.

avatar van Thin White Duke
geplaatst op 8 januari 2016, 19:41 uur, permalink
De sterke chemie tussen Omar Sy - die Franse Oscar is meer dan terecht - en Cluzet is heerlijk om naar te kijken, maar de film rolt zich op wel een heel voorspelbare wijze uit. Een gevoel van goedkoop sentiment bekroop mij dan ook meerdere malen tijdens het kijken. Alle loftrompetten die zijn afgestoken lijken mij daarom ook enigzins overdreven.

geplaatst op 11 januari 2016, 18:00 uur, permalink
Tom-Hanks, jij citeert des1. Ik denk dat hij 'de immer goedlachse zwarte' racistisch vindt, maar misschien is het beter dat je des1 aanspreekt, dan kan hij voor zichzelf spreken.

avatar van Tom-Hanks
geplaatst op 11 januari 2016, 18:10 uur, permalink

Oh excuseer.

geplaatst op 11 januari 2016, 19:17 uur, permalink
Waar des1 in zijn commentaar helemaal aan voorbij gaat, is dat het verhaal grotendeels geïnspireerd is door het autobiografische boek “Le Second Souffle” van de gefortuneerde industrieel Philippe Pozzo di Borgo, zij het dat de Algerijn (die hem in werkelijkheid bijstond) in de film vervangen is door een Senegalees. Dat komt omdat de beide regisseurs vanaf het begin de in Frankrijk bekende tv-persoonlijkheid Omar Sy op het oog hadden voor deze rol. Een goede gok, want vooral dankzij Sy is deze film in ieder geval qua bezoekersaantallen de meest succesvolle film uit de Franse filmgeschiedenis.
Wat mij betreft prima dat je mensen, die het wel een mooie film vonden, de les wil lezen, maar dan moet je wel het hele verhaal vertellen.

geplaatst op 12 januari 2016, 23:42 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
des1 schreef:

Wel jammer dat jouw waardering voor iets elitairs als een Maserati jou hypocriet maakt in je kritiek c.q. jouw mening devalueert.

De film laat in dit specifieke verhaaltje juist de grens vervagen tussen ogenschijnlijk tegenstrijdige personages, maar om dat te doen moet het eerst die grens duidelijk schetsen. Die Maserati helpt hierbij en had bijvoorbeeld voor jou een argument moeten zijn waarom de film slecht is.

Vertrekkend vanuit deze kloof laat de film mijns inziens heel mooi zien dat geld niet alles is. Ik denk dat Phillippe in de film zonder nadenken zou willen ruilen met Driss. De rijke blanke westerling heeft het helemaal niet beter dan de arme donkere jongen uit een achterstandswijk. Daarnaast is het mooi om te zien dat niets zo goed was voor Philippe als de persoon die aan de oppervlakte totaal anders is.

En dan de score... fenomenaal!

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 24 januari 2016, 21:58 uur, permalink
Regelmatig kunnen lachen door de verschillen tussen de karakters die François Cluzet en Omar Sy neerzetten. Beide ook sterk geacteerd trouwens. De serieuze kant komt alleen ook goed door en de soundtrack van Einaudi is sfeervol.
Meestal ben ik niet zo van de drama-films, maar soms zit er toch een tussen die ik kan waarderen. Deze is er, zeker door de luchtige aanpak, een van geworden. Een aanrader.

avatar van IH88
geplaatst op 10 februari 2016, 18:49 uur, permalink
“Hope well and have well.”

Intouchables is een grappige en ontroerende film waar je bijna twee uur met een grote glimlach op je gezicht naar zit te kijken. Er wordt door regisseurs Nakache en Toledano duidelijk gemikt op het gevoel van de kijker met veel sentimentele en melancholische scènes die je vol in het hart raken. Maar die overduidelijk motieven worden nergens te opdringerig door de sterke regie, het aanstekelijke spel van Cluzet en Omar Sy, de muziek en fantastische scènes.

Cluzet en Sy hebben een geweldige chemie en hun samenspel zorgt ervoor dat de film geen moment verveelt. Als Sy lacht, lach jij en als Philippe en Driss samen een blowtje roken of op een nieuw avontuur gaan dan wil je het liefst erbij zijn. De botsing van werelden en karakters (Driss is een arme Somalische immigrant, Philippe is een rijke Fransman in een rolstoel) komt geweldig samen en zorgt voor veel grappige, ontroerend en herkenbare situaties. Het blowen, het paragliden, Driss die op de verjaardag van Philippe danst op de muziek van Earth, Wind & Fire, de scheerscene, de laatste ontroerende scene... Intouchables zit vol met prachtige scènes. Ook een speciale vermelding voor Audrey Fleurot (mooie dame) en Anne Le Ny die erg leuke bijrollen spelen. Armoede, invaliditeit, criminaliteit, omgaan met de dood van een naaste, de film had makkelijk een dramatische weg kunnen inslaan maar het blijft bijna de gehele film luchtig en vrolijk. En als alles zo goed samenkomt heb je een parel van een film.

avatar van SillyBilly23
geplaatst op 14 februari 2016, 14:36 uur, permalink
Een echte 'feel good-film' waarbij ook nog eens goed wordt geacteerd en de humor heel aanstekelijk werkt. Zeker aan te raden, ook als je niet onmiddellijk fan bent van het genre 🙂

avatar van Rickazio
geplaatst op 29 februari 2016, 11:25 uur, permalink

geplaatst op 29 februari 2016, 12:06 uur, permalink
Rickazio schreef:

et alors?

avatar van plano
geplaatst op 15 maart 2016, 20:52 uur, permalink
Je ontkwam er haast niet aan; Intouchables. Wat een buzz heeft deze film weten te veroorzaken. Zet een gevoelig onderwerp neer met een gekleurde cast en het lijkt een succesformule te zijn. Zo nuchter ging ik deze, onontkoombare, film kijken.

Had ik het even mis. Ja, tot op zekere hoogte klopt de regel, maar er word hier echt vele malen meer gedaan dan een simpel trucje. Dit is drama van de bovenste richel, de geruchten zijn waar!

Na een lange tijd doe ik nu een poging om een redelijke review te plaatsen. En wat blijkt; ik weet zo gauw niet wat ik moet typen. Dit gebeurt mij zelden tot nooit en dan vaak alleen als het echt op en top film op niveau is. En dat is deze dus blijkbaar zeker, woorden schieten mij weer te kort.

De (toen nog) onbekende Omar Sy weet hier, mede door de kracht als underdog, magie te creeren met zijn tegenspeler Francois Cluzet. Het Franse taaltje doet mij ook veel goed. Alles klopt en de emotie is compleet. Een film die een flink aantal maatschappelijke onderwerpen aandoet en er behendig mee op de kijkers weet in te spelen. Je ontwikkeld tijdens het kijken en ware band met de mannen en de humor is oprecht grappig en brengt veel kleur in de film. Deze moet je wel gezien hebben en staat voor mij zo naast een Shawshank Redemption...

avatar van j0enne
geplaatst op 31 maart 2016, 14:31 uur, permalink
Krijgt een Amerikaanse remake met Kevin Hart en Bryan Cranston...

avatar van John Milton
geplaatst op 21 april 2016, 23:13 uur, permalink
Rickazio schreef:

BBarbie schreef:

et alors?

Is dat de grondslag voor je cijfer, Rickazio? Dan is dat voor mij echt het bericht van de maand.
Kijk eens? De hele toplijst met Franse films. Kun je allemaal een 0,5 geven. Stomme taal. Slechte films. 🙄

Die remake verbaast me niets eerlijk gezegd j0enne. Ik zal hem eens kijken, maar ik denk dat het moeilijk is voor wie het origineel gezien heeft daar nóg een keer in gelijke mate van gecharmeerd en/of ontroerd te raken.

geplaatst op 22 april 2016, 11:24 uur, permalink
j0enne schreef:
Krijgt een Amerikaanse remake met Kevin Hart en Bryan Cranston...

Kevin Hart... nu al koppijn.

avatar van John Milton
geplaatst op 22 april 2016, 13:28 uur, permalink
Teejey schreef:

Kevin Hart... nu al koppijn.
Ik ken hem bijna niet, alleen van This is the End, en dat stelde niet veel voor. Judging a book by its cover: die heeft totaal niet het natuurlijke charisma en de charme van een Omar Sy. IMHO.

geplaatst op 22 april 2016, 14:10 uur, permalink
Het lijkt erop dat ze op zoek zijn geweest naar een look-a-like van Sy,
Maar een remake van Intouchables? Brrrr...

geplaatst op 22 april 2016, 14:49 uur, permalink
John Milton schreef:

Ik ken hem, helaas, vooral van dingen buiten films, zoals Facebook en Instagram. Irritant mannetje is het.

avatar van Rickazio
geplaatst op 24 april 2016, 0:31 uur, permalink
[quote]John Milton schreef:

[quote]BBarbie schreef:

Nee maar meer woorden wilde ik er niet aan vuil maken. Het is gewoon een slechte film.

geplaatst op 15 mei 2016, 12:13 uur, permalink
Ik snap niet dat er hier gezeurd wordt over clichés en racisme. Voor de mensen die het nog niet weten: dit is een verfilming van een waargebeurd verhaal. Hier en daar wat aangepast, maar in grote en kleine lijnen: waargebeurd.

Het gebeurd trouwens niet vaak dat ik een film mooier vind dan het boek, maar in dit geval wel. Het boek kon mij, ondanks het mooie verhaal dat er achter zit, door de schrijfstijl nergens raken. De film daarentegen wel.
Geweldig geacteerd, mooie beelden en fantastische scènes.

geplaatst op 15 mei 2016, 12:16 uur, permalink
teacher, het boek kent vooral geen fantastsiche soundtrack. Tenzij je die er zelf bij op zet natuurlijk. 😛