Meningen
Hier kun je zien welke berichten Arnhemmer als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Book Thief, The (2013)
Mooi en gevoelig drama. Het Engels met een zwaar aangezet Duits accent vond ik eigenlijk wel iets hebben. Mooie sfeer. Sneeuwbalgevecht in de kelder......geweldig!
Kenau (2014)
Prachtig Nederlands historisch drama over de onverzettelijkheid van een Haarlemse vrouw tijdens één van de interessantste en belangrijkste periode uit de Vaderlandse geschiedenis. Ik had de klassieke fout gemaakt door eerst het boek, dat gebaseerd is op het filmscript, te lezen en daarna pas de film te bekijken. Vaak valt de film dan tegen en mijn verwachting was dan ook dat de film het boek niet zou kunnen evenaren danwel te overtreffen. Niets bleek minder waar, omdat het boek, hoewel in grote lijnen gelijk is aan de film, toch ook grote verschillen kent. Dit komt de film zowel ten goede als ten nadele. Ten nadele omdat bv. de angst voor de Spanjaarden en de rede van die angst, in tegenstelling tot het boek, niet helemaal duidelijk is en daardoor niet helemaal goed tot zijn recht komt. Ten goede omdat ik sommige boekpassages niet echt realistisch vond. (Het rookgordijn op het ijs om het voedselkonvooi te overvallen, bevatte in het boek een drug waardoor de Spanjaarden makkelijk overmeesterd werden. Niet Magdalena bellande bij Don Fadrique in bed, maar was het Kenau die als wraak verkracht werd en ter dood zou worden veroordeeld.
De film zelf zag er, wat mij betreft, realistisch genoeg uit.De 16e eeuwse sfeer kwam goed tot zijn recht. De kostuums waren prachtig: simpel voor het gewone volk, wat mooier voor mensen van de `betere stand`. De uniformen van het, door de Prins van Oranje gestuurde handjevol Geuzen; een rommelig allergaartje en de uniformen van de Spanjaarden als authentieke `Zwarte Pieten`kostuums. De ontploffing van de Sint Janspoort (?) zag er net iets teveel CGI uit, maar bv. het panorama van het 16e eeuwse Haarlem met stadswal en het shot van Utrecht met stadspoort en de Dom, waren om van te smullen en maakte de ietswat nep explosie weer helemaal goed. De mooie authentieke straatjes en rekwisieten deden mij, als geschiedenisgek, mijn hart een paar keertjes overslaan. Hier is dus duidelijk veel aandacht aan besteed. De gevolgen van de hongersnood in Haarlem hadden, wat mij betreft, wel iets meer naar voren gebracht mogen worden, om zo de dramatiek van het Spaanse beleg te versterken.
De acteerprestaties waren over het algemeen goed, hoewel sommige dialogen wel wat ongelukkig gekozen waren. Voornamelijk wat het taalgebruik betreft. Echt storend vond ik het echter nergens.
Doordat ik het boek al gelezen had, was het veel gemakkelijker om sommige emoties van de personages beter te begrijpen. Het zou dus niet eerlijk zijn om dit en de andere voorkennis uit het boek, in de beoordeling van de film mee te nemen. Daarom maar 4* voor deze prent, al heb ik er van genoten als was het een 4,5* film. Één van de beste Nederlandse films van de afgelopen jaren. Een aanrader!
Stalingrad (1993)
Alleen wel opvallend dat de Duitsers steeds meer dit soort films zijn gaan lopen maken. Gingen ze de gebeten hond spelen ofzo?
Ik vond het hier en daar wat los zand, omdat het soms leek dat ze maar wat deden. Je zag totaal geen strategie bij de leiders. Het werd hier en daar wat gefaseerd neergezet. En de film deed mij sterk denken aan het eind van de tweede wereldoorlog. De moed en de spirit was juist hoog in 42. Nou dat zag ik daar niet aan af.
Zwartboek (2006)
Alternatieve titel: Black Book