menu

Hier kun je zien welke berichten Crook als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.

Beautiful Boy (2018)

4,5
Net in de sneak gezien... pfoe. Klap voor je bek. Dit is er zo eentje waarvan je meteen weet dat 'ie nog wel ff na blijft spoken. Where to start. Bij Steve Carell wellicht, ik had niet verwacht dat ik dit ooit zou zeggen, maar wat is dat een fantastische acteur. Heb 'm wel eerder in serieuze rollen gezien, maar dit was wel ff next-level. Damn. De rest van de cast trouwens ook, stuk voor stuk niks op aan te merken. Zelfs de kleuters spelen geweldig. Dat zit 'm allemaal waarschijnlijk ook voor een groot deel in het regiewerk van van Groeningen. Dat hij weet hoe hij drama moet maken dat hadden we al kunnen zien, dat 'ie het ook in Amerika kan is bij deze ook duidelijk. En dan de soundtrack. Om ziek van te worden zo goed - ik ga met buikpijn naar bed.

Doroga (2016)

Alternatieve titel: The Road Movie

4,5
What a blyatiful film!

Fahrenheit 11/9 (2018)

3,0
Michael Moore blijft.... Michael Moore, en daarvan weet ik al sinds Bowling For Columbine dat ik het vooral als entertainment moet bekijken, en niet als afgewogen documentaire. Waarom ik daar bij deze prent wederom op hoopte weet ik niet, maar ik denk dat het in het beginsel ligt in het idee dat er zoveel bizarre verhalen te vertellen zijn over deze huidige president, dat het wellicht wat minder geknipt en geplakt hoeft te worden om een narratief te bouwen dat aansluit bij het verhaal wat Michael Moore zou willen brengen over deze man. Maar helaas. Het gaat weer vooral over Flint, zoals dat in zijn gehele oeuvre een prominente rol opeist, over de NRA, zoals dat in zijn gehele oeuvre een prominente rol opeist... het brengt weinig nieuws - de kapstok is nu Donald Trump ipv Bush, maar dan zonder de scherpe angel die zijn vorige werk wel af en toe bracht. In deze situatie had een betere film gezeten, en had Michael Moore met minder truckjes en een vertelling die wellicht de motieven van Donald Trump wat meer belicht had een groter succes gehad om de activist in ons aan te wakkeren. Het schemert er wel doorheen - dat het bijvoorbeeld een president is die vooral voor en door zijn miljardairsvrienden werkt - iets wat zowel de democratisch- als de republikeins gezinden in ons als enigzinds problematisch zouden kunnen beschouwen- maar het stompt je nergens in je maag. Gemiste kans.

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Alternatieve titel: Fantastic Beasts and Where to Find Them 2

2,5
Het lijkt erop alsof hier een trend gevolgd wordt die we in Hollywood de laatste jaren vaker zien, helaas. Voor 90% zijn de scenes gevuld met bombastische special effects - die oogverblindend zijn, maar vrij weinig aan het narratief toevoegen. Daar blijft dan de laatste 10% voor over, en die is ook nog 'es slecht en veel te ingewikkeld (en daardoor haast onvolgbaar) gebracht, zoals meer mensen hierboven al opmerkten. Of dat aan de regie ligt, of aan het schrijven, geen idee - ik denk het eerste, want Rowling heeft haar sporen wel verdiend op schrijversvlak denk ik zo. Ik las ergens dat de oorspronkelijke planning was om twee van deze films te maken, dat worden er nu toch vijf. Wellicht heeft het daar wat mee te maken; dat het verhaal nu uitgesmeerd moet worden over vijf films? Ik weet niet of het zo is, maar het voelt wel zo. En dat is jammer, want het heeft best potentie, deze duistere vertelling in het Harry Potter-universum.

Gräns (2018)

Alternatieve titel: Border

4,5
Nou, de oscar voor de weirdste film van het jaar mag voor mij sowieso naar deze prent Wat was dit genieten zeg! Van de eerste tot de laatste seconde geboeid zitten kijken hoe het ene na het andere bizarre tafereel zich ontvouwde, met een prachtige rode draad die je metaforisch ook nog eens aan het denken zet. Ik zou zeggen; lees of zie niet te veel over deze prachtige film, laat je verrassen. De synopsis hierboven verklapt eigenlijk al teveel. Echt een van de hoogtepunten van het filmjaar voor mij.

Homme Fidèle, L' (2018)

Alternatieve titel: A Faithful Man

2,5
Gisteren bij de sneak in Kino Rotterdam bekeken. Begint leuk, Franse cinema zoals we al vaker gezien hebben, met een prettige vaart en hopeloze romantiek die hoogtij viert. Het blijft echter over de gehele linie vrij vlak, de gebeurtenissen zijn erg minimalistisch en konden niet zo heel erg boeien. De voice-over kwam me op den duur ook de strot uit. Overkill. De komische situaties, die er toch wel een aantal in deze film zitten, zijn treffend, maar niet treffend genoeg om de prent naar een hoger niveau te trekken.

2.5*

In the Tall Grass (2019)

2,0
Dat de regisseur van de in mijn ogen toch wel memorabele culthit 'Cube (1997) - MovieMeter.nl' zich op deze productie heeft gestort is op papier een logische zet, de film deed me er bij vlagen ook aan denken. Helaas haalt het nergens dat niveau. De vloek van Netflix? Gebrek aan budget? Geen idee, maar het is wederom niet al te best met deze Netflix-productie. Saai, sloom, komt maar niet op gang, teveel van hetzelfde en dat blijft eigenlijk de hele film zo. Kostte moeite om uit te zitten. Content before quality, mensen kijken het toch wel. Nou, dat blijkt maar weer. 2**

Prooi (2016)

Alternatieve titel: Prey

4,0
Allemaal mensen die hier zeggen 'ik hou niet van Dick Maas maar ik ging deze toch kijken, het was echt super slecht' - die snappen sowieso niet wat een Dick Maas film hoort te zijn. Voor mij was dit alles wat het hoort te zijn; Nederlandse camp van topniveau. Slapstick, platte Hollandse humor, potje gore, een film die zich compleet niet serieus neemt, idiote karakters en een nog idioter script. Dit kijk je niet voor de interessante dialogen of de meesterlijke acteurprestaties, en als je de film daar op af gaat lopen rekenen dan ben je echt met het verkeerde been deze film binnen gestapt. Ik heb me heerlijk vermaakt, en kapot gelachen. Kan voor mij zeker weer tippen aan zijn pareltjes uit de jaren '80!