- Home
- CocoNutz_IV
- Meningen
Meningen
Hier kun je zien welke berichten CocoNutz_IV als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Abzurdah (2015)
De film stond al behoorlijk lang op mijn kijklijst. Misschien wel zo lang dat ik het zelfs helemaal vergeten was en het onderaan de kijklijst was komen te staan. Vandaag dan eindelijk bekeken en wat was het een ervaring. Spijt dat ik het niet eerder heb bekeken.
We worden meegenomen in het leven van een jonge tiener van 16 jaar. Een meisje dat in de bloei van haar leven staat en nog vrij naïef is. Via de chat op ICQ leert ze iemand kennen waar ze het gevoel bij heeft dat ze haar hart kan luchten. ICQ ken ik nog van de jaren ‘90 en vond ik wel geinig om weer terug te zien. Dat even terzijde.
Wat volgt is een ontmoeting waarbij misbruik van naïviteit en goedheid van het kwetsbare meisje voorop staat.
De kijker wordt meegenomen in een rollercoaster van emoties, verdriet, machteloosheid en het enige wat je wil is het meisje even door elkaar schudden. Even tot de orde roepen en vanuit de volwassenheid en levenservaring tips en adviezen meegeven.
Perioden van depressie, obsessie en alles rondom haar eetstoornis zijn vrij heftig en het moet gezegd worden dat Cielo erg sterk heeft geacteerd. Petje af.
Een dramafilm zoals een dramafilm moet zijn. Empathie, irritatie, onbegrip, bijzonder verhaal en vooral lekker vlot. De tijd vliegt voorbij zonder dat je dat als kijker doorhebt.
Eugenia Suarez is trouwens een erg mooie verschijning. Op internet las ik net dat haar oma en een deel van haar familie uit Japan komen. Op het eind van de film staat in de aftiteling dat Argentinië het tweede land na Japan is waar anorexia het meest voorkomt. Een bijzondere samenloop van het verhaal en de actrice wat verder niks met elkaar te maken lijkt te hebben, maar slechts een interessante trivia is om te delen.
Bijzonder waargebeurd verhaal.
4*
Affære, En (2018)
Alternatieve titel: An Affair
De film heeft een goed en interessant concept over een getrouwde gymlerares en een student die lust voor elkaar ontwikkelen. Helaas is de uitwerking zeer matig waardoor het niet interessant of spannend wordt. De film gaat niet de diepte in en dat is zeker een gemiste kans op momenten dat je enige nuance, intensiteit of spanning verwacht.
Je verwacht bijvoorbeeld een zekere spanning als ze elkaar zoenen of seks hebben op school, in de auto of bij hem thuis. Zeker als zijn moeder in de woonkamer zit. Of als haar man haar steeds ziet appen. Maar het gaat allemaal te snel en er gebeurt niks. Op een gegeven moment blijkt ze zwanger en is hij overstuur en verdrietig. Ook dit wordt nergens dieper uitgewerkt, waardoor je nergens enig sympathie voor de hoofdrolspelers krijgt.
De enige obsessie die erin voorkomt is dat zij via de telefoon van de vriendin van de jongen een naaktfoto op social media zet. En dat ze hem een beetje stalkt. Ook dit wordt nergens spannend of obsessief uitgewerkt, wat je bijvoorbeeld wel bij andere obsessieve films ziet.
Prima om eens te kijken tijdens het strijken of als het buiten onweert. Maar je mist er niks aan als je het niet bekijkt.
1,5*
Amar (2017)
Per toeval op deze film gestuit nadat ik Abzurdah gezien had. Nu was dat wel een heel ander type film dan Amar, maar van Amar heb ik ook zeker kunnen genieten.
Twee jonge tieners in de bloei van hun leven die een relatie met elkaar hebben en niet van elkaar af kunnen blijven. Toch doen ze alles zo stiekem mogelijk omdat geen van beide ouders mogen weten wat ze allemaal doen. Herkenbaar voor velen, zeker als het om je eerste jonge relatie gaat.
De scène aan het begin (cadeau) was opmerkelijk en zag ik niet direct aankomen. Het staat wel in lijn met hoe de jeugd steeds vaker lijkt te experimenteren, daar waar de oude generatie in hun jongere jaren naar mijn gevoel toch een stuk preutser was. Maar dat even terzijde.
De wending die het verhaal krijgt is verdrietig en ik kon begrip opbrengen voor beide personen. Al vond ik dat de zoektocht van de jongen naar zichzelf misschien wel wat dieper uitgewerkt had mogen worden.
Sterk geacteerd en een mooi verhaal over relaties krijgen, jezelf ontdekken en erachter komen dat je of naar elkaar toe of juist van elkaar af groeit naarmate je ouder wordt of je relatie langer duurt.
Het moet gezegd dat Maria Pedraza een mooie verschijning is. Ik kende haar niet en al lezend op internet zag ik dat ze ook heeft gespeeld in La Casa De Papel die nog niet gezien heb. Al lezend op internet kwam ik een leuke trivia tegen:
Mooie film over volwassen worden.
3,5*
Ankahi Kahaniya (2021)
In drie volledig op zichzelf staande verhalen worden personen gevolgd in de emoties die zij meemaken. Zelf geen fan van losse verhalen, maar op zich best makkelijk doorheen te komen. Elke situatie liet me nog wel met wat vragen en leegte achter waarom bepaalde keuzes werden gemaakt.
2*