Meningen
Hier kun je zien welke berichten lorie1 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
127 Hours (2010)
Voor mij is 127 hours een verschrikkelijk maar interessant verhaal wat door een aantal minpunten niet optimaal uitpakt. Het laatste halfuur is voor mij veel te wazig en druk, en de amputatie is ook niet bepaald prettig om te zien.
Het eerste halfuur daarentegen is perfect. Het begin is duidelijk, leuk en interessant. Maar in de overige tijd is men niet handig te werk gegaan.
De film had veel meer punten kunnen scoren op het verleden van Aron. Als de filmcrew wat logischer had nagedacht, hadden ze kunnen weten dat niet iedereen het leuk vindt om bijna een uur naar een man wil kijken die op zoek is naar een uitweg. In plaats van een helder verleden van het karakter laten ze wat wazige willekeurige fragmenten uit zijn leven zien, wat een gemiste kans is.
Ook de lengte van de film had anders gekund. Ik krijg vaak het gevoel dat filmmakers de drang hebben om een film minimaal anderhalf uur te laten duren. Ik denk dat met deze film de keuze beter was geweest om de lengte niet langer dan 1 uur en 15/20 minuten te maken. Ook zal een breder einde beter zijn geweest, over wat hij geleerd heeft en wat de toekomst hem zal brengen etc.
De soundtrack van de film kan ermee door. Af en toe een beetje ongepast, maar op de nodige momenten mooi. De muziekkeuze had dus op sommige momenten beter kunnen zijn, maar al met al niet veel op aan te merken.
Het acteerwerk is uitmuntend, de wazige momenten hadden van mij (niet zoveel) gehoeven, maar dat is een keuze van de regisseur.
De amputatie scène is het voor mij ook net niet. Ik denk dat ze er beter voor hadden kunnen kiezen om de scène niet zo duidelijk in beeld te brengen, en vooral de gezichtsuitdrukkingen van Franco hadden kunnen filmen.
Al met al dus een beetje een overrated film. Ondanks de enkele minpuntjes redelijk wat pluspunten. Het acteerwerk is goed, de soundtrack op de nodige momenten maar de indeling en keuzes van de regisseur hadden beter gekund. Na lang nadenken tussen 3 & 3,5 sterren heb ik uiteindelijk gekozen voor 3.
Nog steeds een net cijfer, maar had beter gekund. De film Buried bijvoorbeeld kent een aantal gelijkenissen, maar door betere keuzes van de regisseur en interesse dat wordt gewekt heeft de film bij mij een hoger cijfer gekregen.
Babysitter, The (2017)
Ik verwachtte eerlijk gezegd niet veel van deze film. Uiteindelijk heeft het me aangenaam weten te verrassen.
Het verhaal past goed in elkaar, maar biedt zeker geen diepgang. Misschien een gemiste kans maar zou niet veel aanvulling hebben gehad.
De twee hoofdpersonen zijn hetzelfde als tegenstrijdig tegelijkertijd, wat een aparte band onderling creëert naarmate de film vordert.
De horror en humor in dezelfde setting is zeer goed uitgewerkt. Een aspect wat menig comedy/horror mist.
Erg het verstand op 0 zetten en genieten bij deze film. Niets is realistisch en klopt, maar dat geeft juist de setting en sfeer van de film aan.
Editing en muziek zijn voldoende. Ook over het acteerwerk bij vooral de hoofdpersoon ben ik tevreden.
Een echte aanrader voor horror/comedy liefhebber die houdt van een film waarbij zijn hersens gedeactiveerd kunnen worden
Beauty and the Beast (2017)
Vergeleken met Cinderella van 2 jaar geleden zit Disney erg in de lift met hun live-action remakes. Disney heeft het budget, de acteurs en de special effects om van oude getekende sprookjes de mooiste films te maken. Echter laten ze dit niet altijd zien, bij Cinderella bijvoorbeeld werd het sprookje slechts uitgebeeld met matige special effects en was er geen enkele vorm van creativiteit te zien. Complimenten aan de stemacteurs, Emma Watson en Kevin Kline die geweldig in hun rol zaten.
Met Beauty and the Beast kun je zien dat de ervaring begint te komen. De special effects en het acteerwerk zijn meesterlijk.
Toch mis ik een paar zeer belangrijke dingen; waar is Be Our Guest?! In de film wordt weinig aandacht besteed aan de band die Belle opbouwt met de bewoners, wat wel het geval was in de animatiefilm. Ook vind ik de dorpsbewoners nét iets te primitief uitgewerkt en sommige liedjes hadden wel iets langer mogen duren dan slechts drie zinnen. Een diepe boodschap die Maleficent bijvoorbeeld had schijnt ook te ontbreken.
Ik ben erg benieuwd naar de volgende live-action remake: Mulan. Hopelijk blijft Disney leren van zijn fouten en lukt het ze uiteindelijk om een meesterlijke film te maken, want je kunt nu al sterke vooruitgang merken. Voor nu dus een prachtige verfilming die enig verhaalelement mist en van mij een ruime 4* krijgt.
Brigsby Bear (2017)
Brigsby Bear. Als je het mij vraagt is het een beetje van alles wat.
De film toont vooral mooie boodschappen in het thema van vriendschap en doorzettingsvermogen.
Toch zit ik op het einde met wat vragen. Waarom is James gevangengenomen? Waarom moest hij naar Brigsby Bear kijken? Wat wilden Ted en April leren aan James wat hij bij een normaal gezin niet had geleerd, en op welke manier speelde hun televisieshow daar een rol in? etc etc.
Al met al leuk verhaaltje die makkelijk wegkijkt. Had wel meer in kunnen zitten.
Krappe 3.5 (7/10)
Captain Fantastic (2016)
Van de week de Blu-Ray gekeken omdat ik de film gewonnen had met een prijsvraag.
De film werd goed beoordeeld door iedereen inclusief critici, reden genoeg dus om deze 'komedie/drama' te gaan kijken.
In de film zitten een aantal sterke moralen en wordt de confrontatie/verschil tussen het leven in de natuur en het leven van de moderne mens benadrukt. Ik heb zeker weten genoten van het sterke script en het alternatieve verhaal. Toch ben ik niet helemaal positief over de film.
Ik mis de confrontatie tussen de natuur en de moderne mens toch wel een beetje, iets wat eigenlijk de fundering van de film had moeten zijn. Dit zie je wel veel terug in de trailer maar beperkt in de uiteindelijke film. Ook de soundtrack van de film is beperkt of te rustig, de film is daarom ook iets te stil of langdradig. De 'komedie' die in deze film aanwezig zou moeten zijn ontbreekt aan alle kanten. Deze missende elementen maakt de uiteindelijke uitwerking van de film een beetje slap.
Gelukkig kan de film heel veel hebben mede dankzij het geweldige script en het fantastische acteerwerk en uitwerking van de regisseur. Het verhaal houdt je geprikkeld tot het eind (al kan het een klein beetje naar de 'onzinkant' uitwijken) en deze film kan ik zeker over een jaar weer opnieuw kunnen zien.
Daarom geef ik de film een nette 7 (3,5 *).
Een aanrader voor iedereen die eens wat alternatiefs wil zien.
Cloverfield (2008)
Een geweldige film die je op veel emotionele vlakken weet te raken. Het acteer- en filmwerk komt meesterlijk goed over. Een van de betere 'horror'films die ik heb gezien. Wel jammer dat je af en toe het monster in zijn geheel te zien krijgt, het mysterie gaat hiervan een beetje weg.
Ook het rustige intro kwartier heeft me niet verveeld, de banden tussen de personages zijn erg realistisch.
Vergeet niet dat horror een erg persoonlijk genre kan zijn. Ik heb bijvoorbeeld niets met de film Paranormal Activity, maar vond deze film geweldig.
Verder niets op de film aan te merken, vanwege de paar kleine foutjes dus 4,5 sterren.
Creep (2014)
Alternatieve titel: Peachfuzz
Jongens wat een gezeur hier. Naar mijn mening zitten de mensen die hier onvoldoendes geven naar een voor hun verkeerd filmgenre te kijken, of hebben te weinig inlevingsvermogen.
Deze extreem low-budget film laat zien dat je een zeer krachtig en mysterieus verhaal kan vertonen met een cast van slechts 2(!) personen. De voorspelbare Brice en zeer onvoorspelbare tegenspeler Duplass creëert een chemie. Pas nadat de film was geëindigd realiseerde ik me pas dat de cast uit niet meer dan 2 personen bestond.
Om deze film te begrijpen moet je jezelf kunnen verplaatsen in de zieke geest en onvoorspelbaarheid van Duplass (net als bijvoorbeeld de serie Bates Motel). Het verhaal wordt steeds wat grimmiger. Toch een aantal opbouwfoutjes, telefoontje van Angela kan je niet persoonlijk slecht vinden in het verhaal, dit is gewoon een opbouwfout en is slecht over nagedacht.
Maar wie zegt dat een film perfect moet zijn? Ik heb me prima vermaakt, wat uiteindelijk het doel is. Met de middelen die gebruikt zijn is een topfilm neergezet. Je merkt echter dat een deel improvisatie is. Punten waar het verhaal echt interessant kan worden, zijn jammer genoeg niet verder uitgewerkt.
Een magere 3.5* (7/10) voor deze film.
Final Destination 2 (2003)
Nadat ik het eerste en derde deel had gezien, vond ik het tijd om het tweede deel te gaan kijken en zo de reeks van 'redelijke' Final Destination films af te sluiten. Misschien komen de laatste twee delen later aan de beurt, maar aan de ratings te zien kan ik beter eerst kiezen voor andere horrorfilms.
Het verhaal van de film was weer zeer interessant en onderhouden. Zeer origineel in elkaar gezet en ik heb me bijna de hele film vermaakt met het mooie verhaal.
Wel vond ik het iets rommeliger dan het eerste deel waardoor ik af en toe het overzicht kwijt raakte. De 'theorie van de dood' werd in het eerste deel namelijk iets beter, overzichtelijker en duidelijker uitgewerkt, iets wat duidelijk mist.
De doden vind ik een minpuntje vergeleken met de andere films in de serie. Ik vind ze iets minder ruig maar ook minder natuurlijk over komen (ik ga geen details geven .
Soundtrack en editing waren weer meesterlijk, ik had ook niets anders verwacht.
Vermakelijke film dus, een aanradertje voor de horrorliefhebber die al reeds van het eerste of derde deel heeft genoten (ik raad het eerste en derde deel ook aan voordat je aan de tweede film begint). Voor iemand die een horrorfilm tussendoor wil kijken raad ik een andere horrorfilm aan.
3* voor het originele verhaal en de ietwat matige uitwerking van de achtergrondinformatie van de film.
Final Girls, The (2015)
Zeker weten een leuke film, vooral als je een keer iets anders wil zien.
Voor een satire is er ook zeer goed geacteerd.
Het achtergrond verhaal en achterliggende gedachte had wel iets beter uitgewerkt kunnen worden, daar mist de film een aantal punten op.
De soundtrack daarentegen is geweldig, er zitten een aantal wel bekende nummers tussen. En tijdens de film wordt ook het idee gewekt met de muziek dat de hoofdrolspelers in een slechte tiener horror film zitten.
Toch is het moeilijk voor mij om een eindoordeel te geven bij deze film. De scènes, muziek en editing zijn zeer goed. Maar de film mist een aantal punten op het algehele verhaal.
Toch kijkt de film lekker weg en daarom voor Horror/Satire fans zeker weten een aanrader!
Great Wall, The (2016)
Keurige film, deze film had met een minder goede regisseur heel wat slechter kunnen zijn.
Na een wat korte introductie komt de film goed op gang, het middenstuk (waar de meeste mensen bij een film vaak afhaken) is het boeiendst, en daar scoort de film wel punten op.
Het einde inderdaad zoals de meeste hier beweren vlot, maar niet heel vervelend.
De soundtrack en het achtergrondverhaal had wel iets beter uitgewerkt kunnen worden, de film vind ik persoonlijk niet zo heel diepgaand.
3,5 ster dus voor deze film. Erg knap gedaan dus, want ik houd niet zo heel erg van dit soort genre films.
Hot Tub Time Machine (2010)
Veel over deze film is er niet te zeggen. De jaren 80 sfeer komt goed over, de soundtrack is geweldig met hits die iedereen kent (I just Died In Your Arms & Jessie's Girl etc.). De humor en het verhaal is niet hoogstaand maar de film vermaakt je zeker.
Standaard komedie film, prima voor tussendoor.
Hundraettåringen Som Smet från Notan och Försvann (2016)
Alternatieve titel: The 101-Year Old Man Who Skipped Out on the Bill and Disappeared
Waar dit vervolg ineens vandaan komt is me geheel onduidelijk. De film verscheen uit het niets op Netflix gisteren als 'Netflix Original' (enkel zijn de rechten opgekocht wereldwijd op een aantal landen na, wat betekent dat deze film niet van Netflix af zal gaan). En omdat ik het eerste deel heb gezien, was ik wel benieuwd naar het vervolg. Mede omdat het eerste deel een verfilming was, en er nooit een tweede deel van het boek is geschreven.
Omdat hier geen sprake is van een verfilming kan ik meteen vertellen dat de rommeligheid van de eerste film verdwenen is in dit tweede deel. Er wordt op één historische periode koude oorlog en op één verhaallijn gefocust. Het nadeel hiervan is dat het naarmate de film vordert een klein beetje saai kan worden of een beetje te veel van hetzelfde. Wel is er net zoals in het eerste deel ervoor gezorgd dat de verhaallijn onderhoudend is.
Acteerwerk en make-up zijn weer grandioos net als in het eerste deel, ook de simpelheid van de oude mannetjes is weer aanwezig. Soundtrack en editing had beter gekund, maar daar was in het eerste deel ook al sprake van.
Ik ben redelijk verrast van deze film. Ik had een slechte namaak verwacht, helemaal omdat het eerste deel een beetje rommelig was en dit deel niet eerst opgeschreven is. Toch is de film gek genoeg van (bijna) dezelfde kwaliteit. Vergeleken met de eerste film is het verhaal van iets mindere kwaliteit maar overzichter geworden. Een aanrader dus voor liefhebbers van het eerste deel, zo niet zou ik deze film links laten liggen. Ook als het begin je niet aanspreekt zal ik je niet aanbevelen om verder te kijken, omdat de eerste 20 minuten het best zijn.
Geslaagde film in mijn ogen, als er meer budget in marketing was gestoken had de film een groter succes kunnen worden denk ik. Maar misschien hebben ze het geld er al uit gekregen door alle rechten levenslang aan Netflix te verkopen. Hopelijk komt er een derde deel binnen een aantal jaar, zou erg leuk zijn ook al verwacht ik het niet (maar ach, deze film kwam ook uit het niets dus wie weet). 3,5* voor een mooi vervolg.
In the Land of Women (2007)
Deze film is het op alle vlakken net niet voor mij.
In het verhaal zit een goede potentie en loopt goed in elkaar over. De uitwerking van de verhaallijn is echter wat rommelig. Zijn oma, Paige en Eric worden naar de achtergrond geschoven terwijl ze een grotere rol hadden kunnen spelen. Ook de relatie tussen Carter en Lucy loopt wat rommelig en onrealistisch.
Al met al een vermakelijke film die aardig goed wegkijkt. Voor mij een krappe 6/10 (3*)
Knocked Up (2007)
Leuke film met een redelijk goed niveau van humor, jammer genoeg af en toe iets te veel grappen op één moment en af en toe iets te serieus.
Het verhaal zit goed in elkaar, niet heel diepgaand maar dat maakt voor een comedy niet uit vind ik persoonlijk.
Acteerwerk is prima en realistisch genoeg voor mij. Ook zijn de acteurs goed om naar te kijken, geen super vervelende of overdreven veel stereotiepe personages wat een afknapper kan zijn.
Editing en soundtrack zijn prima, niet van een extreem hoog niveau jammer genoeg.
Redelijk genoten dus van de film, geen échte afknappers maar ook geen échte uitschieters naar boven. Daarom een keurige 3,5* (7).
Neighbors 2: Sorority Rising (2016)
Alternatieve titel: Bad Neighbours 2
Na het zien van de recensies lang getwijfeld of ik deze film wilde gaan kijken. Het eerste deel vond ik niet zo heel speciaal en beoordeeld met slechts 3*. Uiteindelijk toch besloten om te gaan kijken uit nieuwsgierigheid.
Het acteerwerk is wel een stuk minder, de jongens uit het eerste deel waren een stuk beter dan de meiden uit dit tweede deel. Ook had de soundtrack wel iets beter gekund voor een film waar het hoofdonderwerp studentenfeesten is (kijk bijvoorbeeld naar de meesterlijke soundtrack van Project X, deze had ook niet de bekendste muziek maar paste perfect). In de aftiteling waren toch wel wat hits te zien maar werden in de film zelf maar een paar seconden gedraaid.
Niets op te merken aan de editing.
Toch was de humor een stuk beter dan het eerste deel en sloot het verhaal beter aan met betrekking tot het eerste deel. Ik heb een stuk vaker gelachen en vond de verhaallijn een stuk minder voorspelbaar dan zijn voorganger.
Een prima filmpje dus, een krappe maar verdiende 3,5*.
Package, The (2018)
Inderdaad niks bijzonders. Humor in de eerste 20 minuten was van een redelijk niveau. Daarna ging het verhaal wat bergafwaarts. Flauwe grappen en onzin om de film langer te laten duren zorgen ervoor dat het verhaal redelijk voorspelbaar is.
Al met al heb ik me best vermaakt met deze film, redelijk uitgewerkte personages en een grappig verhaal zorgen ervoor dat het een leuke film voor tussendoor is.
Een krappe 3 sterren om dit leuke en grappige 'verhaaltje' een krappe voldoende te gunnen.
(Tip; kijk niet de trailer van tevoren, de synopsis zegt al genoeg)
Psycho (1960)
Alternatieve titel: Alfred Hitchcock's Psycho
Was ongeveer de hele film van plan te beoordelen met 3,5*, tot de magische laatste eindscène.
De plottwist na de douce scène vond ik een beetje onnodig, van mij had het verhaal dat op het begin wordt gecreëerd verder uitgewerkt mogen worden.
Soundtrack was een beetje repetitief maar wel goed, editing, kwaliteit camerawerk waren schitterend. Wel waren sommige stukken een beetje voorspelbaar (komt misschien ook omdat ik Bates Motel heb gezien).
Prachtige film, jammer genoeg moet het dat wel hebben van een aantal meesterlijke scènes (hetzelfde heb ik met de shining, maar die heb ik uiteindelijk beoordeeld met 3*). En dan met name de laatste 10 minuten, daarom deze 4*.
Swiped (2018)
Swiped... een 'moderne' kinder/tienerfilm die denk ik geen mens weet te raken.
Uitgangspunt van deze titel is het bekritiseren van dating apps zoals Tinder die de mannelijke vleeskeuring en zogenaamde machtspositie van mannen bevorderen. Uitwerking is een enigszins onderhoudende film (want het heeft me op de een of andere manier weten te boeien tot het einde), die matig geacteerd is en de plank op vele opzichten misslaat.
You Get Me (2017)
Voordat ik deze film begon te kijken was ik erg benieuwd.
Op Moviemeter werd de film beoordeeld als een aardige film, terwijl de amerikanen op IMDB en Youtube spraken over een verschrikkelijke film.
Een Netflix Original die met (bijna) geen reclame of marketing op Netflix is gedropt, en die je vanzelf maar moet ontdekken als je de best bekeken films en series hebt gezien. Toch heb ik een goede ervaring met dit soort 'verborgen' Netflix Original films. De 101-jarige man en A Series of Unfortunate Events waren namelijk in deze categorie een verrassing.
De reden waarom zoveel mensen deze film haten, is omdat het te 'stereotiep' of 'te simpel' zou zijn. Het verhaal is inderdaad een beetje afgezaagd en de achtergrond had beter uitgewerkt mogen worden. Zoals je ziet bij vele minder gelukte films zie je dat een aantal personages de hele film te zien zijn, en een aantal personages zie je maar een aantal scènes terwijl ze wel in dezelfde vriendengroep zitten.
Ook is de achtergrond van de personages niet duidelijk uitgewerkt. Op het einde van de film moet je zelf maar verzinnen naar wie je hebt zitten kijken en hoe hun persoonlijkheid is ontwikkeld.
Maar een ietwat onduidelijke uitwerking van achtergrondinformatie bepaald toch niet de hele film?
De plottwist iets na het midden van de film vond ik erg leuk om te zien. Toch moet het verhaal het wel hebben van het begin en het eind. Deze twee delen hebben een lekker tempootje terwijl het middenstuk maar traag wegkijkt.
Het acteerwerk is best goed en de editing plus muziek zijn uitzonderlijk. Story-writing mag misschien niet helemaal zijn geslaagd maar de screenplay-writing is een stuk beter gelukt. Er wordt een romantische sfeer op het begin van de film gecreëerd en op het einde een horror sfeer.
Er zitten een aantal sterke scènes en oneliners tussen die de film toch erg goed maakt.
Een keurige film, beetje afgezaagd verhaaltje maar toch een geweldige sfeer die in veel films vandaag de dag ontbreekt. Een keurige 3,5* (7/10)