Meningen
Hier kun je zien welke berichten Beertje45 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Alligator (1980)
Origineel is het niet bepaald, teveel jatwerk uit het 5 jaar eerder verschenen Jaws, inclusief bepaalde karakters. Toch is het, momenteel?, het beste dat ik tot nu toe heb gezien met een alligator of Krokodil als hoofdfiguur. De scene's in de riolen zijn erg sfeervol en spannend, de cast lijkt er veel zin in te hebben, vooral Robert forster doet echt zijn best, jammer van Silva's té korte optreden. Het verhaal rond het ontstaan van zulke reuze alligator is ook leuk verzonnen. Het einde was wel te verwachten én hopeloos cliché in monsterfilms.
Beach Girls and the Monster, The (1965)
Alternatieve titel: Invisible Terror
De film verveeld tot tweemaal toe met wiebelende konten en borsten, het leek wel een promotiefilm voor bikini's. Hiermee is mijn grootste frustratie er meteen uit!
Van dergelijke prullaria hoef je uiteraard niet veel te verwachten, ToNe melde het reeds vooraf: dergelijke films rolden van de lopende band om de enorme hoeveelheid drive-inn's in de Verenigde Staten van kijkvoer te voorzien.
De film is overspoeld door voorspelbare karakters die je eigenlijk de dag van heden nog steeds ontmoet in Horror en/of monsterfilms, De good looking held en diens meisje. De nerd, of in dit geval stumperd, met hinkend been en verlangend naar de knapste vrouw uit de buurt. Deze knappe vrouw, gehuwd voor de poen, die eveneens de feeks mag vertolken.
De hoofdreden van de moorden blijft ook in het ongewisse of was er werkelijk een open einde voorzien om een eventueel vervolg uit te poepen?
Knullig, goedkoop, acteurs die vaak hun tekst leken af te dreunen om de draaidagen zo snel mogelijk achter de rug te hebben, om van het monster nog maar te zwijgen.
Blue Thunder (1983)
Mijn eerste stappen op deze toch wel toffe filmsite. Blue Thunder staat niet bepaald op nummer 1 van mijn verlanglijstje, maar kon niet wachten om te reageren. Hoofdrolspeler Scheider is wel één van mijn favoriete akteurs en ik liet me bij de release van deze actiefilm wel meeslepen door het verhaal. mag dan al meer dan 25 jaar geleden zijn. De actrice, haar naam mij onbekend, die de rol van Murphy's ex vriendin speelde, werkte me soms wel op de zenuwen, maar dat mag de pret niet drukken. Blue Thunder staat toch alvast ergens in mijn favoriete top 50.
Destination: Infestation (2007)
Alternatieve titel: Ants on a Plane
Goedkope en duidelijke tv produktie met geen enkele spanning. Meerdere shots werden steeds opnieuw gebruikt, uiteraard om de kosten te drukken. Er gaat geen enkele dreiging uit van de mieren en sommige passagiers zijn vreselijk irritant. Het enige leuk samenspel was tussen moeder en tienerdochter en tussen de gezagvoerder en zijn assistent, die wel echte profs blijken te zijn bij het uitvoeren van een noodlanding. Film wou duidelijk en graantje meepikken na het succes van Snakes On A Plane.
Dracula (1931)
Alternatieve titel: Dracula de Vampier
heb de film vandaag tweemaal bekeken op DVD, de tweede maal met commentaar van een filmhistoricus. Ik kocht een 5 a 6 jaar geleden een box met verschillende Dracula verfilmingen, inclusief de Spaanse versie, ''Dracula's daughter' en nog een 3 tal vervolg of van het origineel losstaande films.
Deze Dracula uit 1931 wist me niet helemaal te bekoren. Bela Lugosi is best indrukwekkend, wat echter niet van de andere castleden kan worden gezegd. De akteur, zijn naam is me ontgaan, die gestalte geeft aan Harker was verschrikkelijk slecht, wat een stijve hark, nog slechter dan Keanu Reeves in de versie van Coppola en dat wil wat zeggen. Ook Edward Van Sloan's rol is erg zwak, maar ik vond die man in 'Frankenstein' ook al niet onvergetelijk. Topklasse vond ik wel de rol van Dwight Frye als Renfield. Er werd erg theatraal geakteerd, maar dat was vast de bedoeling en de stijl in 1931. De sterkste momenten uit de film vond ik diegene die zich afspelen in het kasteel van Dracula, de scene's in de gewelven waar voor het eerst Dracula verschijnt en ratten voor hem lijken weg te vluchten vond ik SUPER, wat een sfeer! De film wordt echter erg middelmatig eens het verhaal zich verplaatst naar Londen. Er lijkt erg veel knipwerk gebeurd te zijn in de film of hebben bepaalde stukken van de film de tand destijds niet overleefd? Was er misschien een raad van mensen die bepaalde scene's té ver vonden gaan en deze als té schokkend voor die tijd bevonden? Ondanks alles is de film niet erg eng, maar op bepaalde momenten wel sfeervol. Alles werd wel op bepaalde momenten rommelig afgewerkt, Browning was er blijkbaar niet helemaal met zijn hoofd bij en daardoor blijft men bij bepaalde stukken uit de film aangewezen op gisssen wat er verder gebeurd.
Ga vandaag de Spaanse versie nog eens bekijken, is volgens critici beter dan de engelse versie
E.T. the Extra-Terrestrial (1982)
Alternatieve titel: E.T.
Vanwege de hoge noteringen laatst de film op DVD gekocht en afgelopen avond bekeken. Ik herinner me vaag dat de film me destijds weinig deed en vond het de hoogste tijd voor een herkijkbeurt. Misschien is het dat je deze film jeugdig moet beleven of het is het feit dat ik geen hoge hoed op heb met Fantasiefilms wat E.T. toch grotendeels is. Sprookje, jeugdfilm, maar toch geen aktie of avonturenfilm. De film bracht me niet in vervoering, ook niet bij het afscheid tussen het wezentje en Elliot, Henry Thomas vertolkt trouwens nogal een betweterig joch dat soms irritant overkomt. De jonge Drew Barrymore was wel innemend schattig. De special effects zien er wel nog goed uit voor een 31 jaar oude film en het wezentje was leuk gecreeerd. De film kent wel teveel langdradige scene's en volwassen akteurs lopen helemaal verloren in de film. De scene's waar het wezentje alleen in huis was zijn het grappigst.
Homme à la Hauteur, Un (2016)
Alternatieve titel: Up for Love
Alle cliché's passeren de revue rond het thema. Een charmante, innemende en vriendelijke man van 1m36 komt in contact met een knappe blondine. De speelduur is echter wat te lang om te vullen enkel en alleen met de vooroordelen komende vanuit de buitenwereld, daarom mocht er naar mijn zin wat meer humor worden verwerkt in het verhaal. Het geheel is me ook wat te voorspelbaar, zo heeft Diane een ex die een klier blijkt te zijn en vijandigheid tussen hem en Alexandre is dan ook wat té voor de hand liggend.
Het geheel is echter wel origineel!
Howling IV: The Original Nightmare (1988)
Ziel-sfeer en spanningloos prutswerk, dat ook nog eens volledig wordt verknalt door het verschrikkelijk slechte acteerwerk. De laatste 10 minuten krijg je nog heel even metamorfoses te zien, als je dan echter nog niet bent ingedommeld.
Intensive Care (1991)
Gisteravond het nog eens aangedurfd, versie op Youtube. Als Belg was ik blij namen als Nora Tilley en Fred Van Kuyk op de intro te zien, al blijkt achteraf hun rol heel klein te zijn. Van Koen had ik vooraf al geen hoge verwachtingen daar het hier een zanger betreft en zijn prestatie in het eerder door mij geziene My Blue Heaven (1990) al bar slecht was. Nada Van Nie brengt het allemaal zo mogelijk nog veel slechter, met de meest erbarmelijke slecht brengende gilletjes, scream queen van den Aldi! We hebben in Belgie een zogenaamde 'Warme truiendag', Nada verdiend met stip de 'Afschuwelijke truiendag trofee'. Spanning is af en toe oké, de scene met de boor is best goor, maar de finale afrekening is ronduit stupide. 1 zo'n vuurpijl verslaat met lengte de ramp in Enschede.
Invasion of the Body Snatchers (1978)
Mag ik vragen, Onderhond:Wat is je leeftijd en ben jij vertrouwd met eerdere en/of vroegere/latere versie's en zo ja, gelden voor die versie's voor jou beter of slechter? De vroege versie uit de jaren vijftig is mij totaal onbekend, de latere versie's heb ik ooit gezien, maar herinneringen daaraan heb ik niet. Ik heb deze film niet meer gezien sinds ik een opgroeiende tiener was, ondanks dat ik de film al een tiental jaar op DVD in de kast heb staan, maar ik herinner me wel dat ik het thema destijds erg eng vond, het idee dat je persoonlijkheid vernietigd dreigt te worden. Het zou best kunnen zijn dat ik de film nu eerder kritisch minder hoog zal waarderen.
Run to Me (2016)
Alternatieve titel: Running for Her Life
Weinig verrassende thriller die na amper een half uur wel heel voorspelbaar word. Het karakter van de gestoorde Laura Stevens is eveneens te eenzijdig en wordt weinig overtuigend neergezet. Betere films in het genre : the hand that rocks the cradle, Single White female.
Sinister (2012)
Het eerste uur is alles aanwezig, spanning, sfeer, de enge 8 mm filmpjes. Maar wat de schrikmomenten betreft ben ik eenmaal geschrokken, de sinistere schaduwen die men probeert te creeeren werkten goed, maar er waren geforceerde en voorspelbare BOE! momenten. De film wist na een goed eerste uur mijn aandacht niet langer vol te houden.
Vertigo (1958)
Alternatieve titel: De Vrouw Die Tweemaal Leefde
Na mijn favoriete Hitch thrillers, North By Northwest, Psycho en The Birds, eindelijk de kans gehad om Vertigo te aanschouwen. De eerste helft van de film verliep me wat te traag, doch zijn de locatie's erg fraai gekozen, maar wel vond ik het Madeleine personage weinig interessant. Novak komt dan ook veel sterker voor de dag als Judy. Je mag dan als kijker reeds een halfuurtje voor het einde op de hoogte zijn van het complot, ik bleef geboeid uitkijken naar het einde: Springt Judy haar dood tegemoet omdat ze doodsbang is geworden van de obsessieve houding van Scottie naar haar toe?
Je mag gewoonweg niet aan eerder vermelde Hitchcock titels denken, wat ik wel deed bij aanvang van deze film, Vertigo is een sterk psychologisch drama.
Waxwork II: Lost in Time (1992)
Alternatieve titel: Space Shift: Waxwork II
De film een 3 maand geleden aangekocht op een vlooienmarkt en afgelopen avond gezien zonder enige voorkennis. Ik wist geeneens dat er een voorganger bestond, omdat de hoes van m'n film de titel 'Space Shift' vermeld, nergens een spoor van 'Waxwork' te bekennen. Verschillende monster/horrorklassiekers worden op de hak genomen, Godzilla vond ik ronduit het grappigste stukje. Er werd hier al eerder vermeld dat het stuk met de ridders te lang duurt en daar ben ik het wel mee eens. Het vrij grappige scenario verdoezelt de wel erg zwakke SFX, maar dat neem ik er maar graag bij daar ik me best heb vermaakt. Tenslotte had 'Ghostbusters' ook erg zwakke SFX, maar daar overheerst ook de humor.