• 8.985.339 stemmen

Ontwikkeld door: Delinda Jacobs

Met: Samuel Labarthe, Suzanne Clément en Alexia Barlier

Oorsprong: Frankrijk

Datum van release: dinsdag 30 mei 2017

Eerst uitgezonden op: France 3 (Frankrijk)

• Netflix Bekijk miniserie via Netflix

Plot La Forêt

In de bossen rond Montfaucon, een dorpje in de Franse Ardennen, verdwijnt het zestienjarige meisje Jennifer Lenoir nadat ze haar leerkracht Frans in het midden van de nacht heeft opgebeld en om hulp heeft gevraagd. Niet veel later verdwijnen ook twee andere jonge meisjes onder dezelfde omstandigheden. Luitenant Musso en kapitein Decker starten hun onderzoek.

30 mei 2017 (52 minuten)

In de bossen rond het rustige dorpje Montfaucon raakt de tiener Jennifer vermist. Haar twee beste vriendinnen, Océane en Maya, zijn ervan overtuigd dat ze zal terugkeren. Maar al snel doen enkele vreemde ontdekkingen vermoeden dat er iets ernstigs gebeurd is. De twee meisjes weten meer, maar waarom kunnen ze niets vertellen? Wie is Henri V? Wat zit er verborgen in het bos? Voor luitenant Musso en kapitein Decker is dit nog maar het begin van een lange zoektocht.

30 mei 2017 (52 minuten)

Eve Mandel, leerkracht Frans in de middelbare school van Montfaucon, vindt het lichaam van Jennifer in het bos. Waarom is ze begraven op vijftien kilometer van de plek waar ze werd vermoord? En vanwaar de vreemde opstelling rond het graf? Wanneer Océane en haar vriendin Maya, de dochter van luitenant Musso, ook verdwijnen, ontstaat er paniek in het dorp. Er daagt een man op bij de plaats waar Jennifer begraven werd.

6 juni 2017 (52 minuten)

Manoa Willem wordt verdacht van de moord op Jennifer. Hij is een bekende van de politie van Montfaucon, omdat hij als zonderling in de bossen woont. Tijdens zijn ondervraging trekt hij vreemde spiralen en spreekt maar één woord uit: “Jo".

6 juni 2017 (52 minuten)

Maya's vader en Luitenant Musso’s man Vincent werd gezien toen hij zijn huis verliet ging in de nacht van Jennifers verdwijning. Musso is compleet van slag als blijkt dat het sperma dat op het lichaam van Jennifer werd gevonden, van hem blijkt te zijn.

13 juni 2017 (52 minuten)

De analyse van de beenderen brengt Eve Mendels onrustige verleden terug. Zal ze slagen om haar eigen verhaal te reconstrueren? In het dorp tonen bewakingscamera's dat Maya een lift kreeg van iemand die ze kende. Vermoedens worden onder de bewoners verspreid, zodat de moordenaar zichzelf mogelijk zal verraden door het proberen te verstoppen van bewijzen. Zal de zaak eindelijk zijn einde bereiken? Of zal de enquête nog voor nieuwe ontwikkelingen zorgen?

13 juni 2017 (52 minuten)

Nu hij ontdekt is, vlucht Jennifers moordenaar en neemt Maya met zich mee. De moeilijke jacht is begonnen; de moordenaar wiste immers zijn sporen om tijd te winnen. Zullen Musso, Decker en hun team hen op tijd vinden?

Gemiddelde policier over domme Franse politieagenten, want het is telkens weer een onderwijzeres van de middelbare school op haar brommertje, die de politie op het juiste spoor moet brengen.

Heb het nagevraagd, maar is toch echt een (lichte) motor. Niet dat het zo belangrijk is, maar ach.

ZAP! schreef:

Dat impliceert mij geen ruk.

J. Verschoor_mm schreef:

Dat impliceert mij geen ruk.

D'r is dan ook niets aan te impliceren.

ZAP! schreef:

D'r is dan ook niets aan te impliceren.

Vandaar dus dat het mij geen ruk impliceert.

Ik vond het nog niet zo storend dat de lerares Frans het voortouw nam en daarbij stuitte op zaken die de politie miste, zij was toch ook zeer persoonlijk bij de zaak betrokken, en die hele mystiek met haar verleden en de (ingebeelde) wolf vond ik wel een leuke toevoeging. Ze deed me wel een beetje denken aan Sophie Hilbrand trouwens, qua uiterlijk.

De hele serie deed dan weer meer denken aan La Trêve - Seizoen 1 (2016), maar dat is qua locatie ook niet zo gek. Het meest storend was dat de leading lady - of de 2e, maar in ieder geval Lt. Musso - zo persoonlijk betrokken bij de zaak was en ze niet van de zaak gehaald wordt, maar lekker doorging het onderzoek in gevaar te brengen, met als dieptepunt het met de sleutelbos aan de broek bezoeken van een waanzinnige die haar prompt overmeesterde en uitbrak.

Verder weer de nodige toevalligheden die je voor moet nemen en uiteindelijk een te-doen detective met dus wel leuke locaties en redelijk tot prima acteerwerk. O ja, en de uiteindelijke dader was een uitstekende creep, maar die kwam enkel in de laatste aflevering echt aan bod.

2,5*.

avatar van jester

jester

Aardige serie, met inderdaad niet al te snuggere agenten (al hadden ze er wel heel erg veel, viel me in de laatste aflevering op). Dat die dader zelfmoord zou plegen zag je al van verre aankomen, ook daar blonk de politieagent niet uit in professionaliteit.

Inderdaad is dit geen reclame voor de Gendarmerie.

Vooral Virginie is ronduit slecht in haar vak en had meteen van de zaak gehaald moeten worden.

Los hiervan een idd aardige korte serie in de mooie Franse Ardennen.

6 augustus 22.10 uur op NPO 3 ik moet het maar zo doen de tv functie bij deze serie doet het niet Jordy

Pakkende, spannende zesdelige miniserie rond de verdwijning van een zestienjarig meisje in de franse Ardennen. Niet overal even geloofwaardig, maar de leuke personages en de intrigerende verhaalsopbouw maken veel goed. De reeks boeit eigenlijk direct vanaf het begin, altijd een goed teken, en de spanning blijft knap gehandhaafd tot het bevredigende einde.

Sluit me aan bij de woorden van james_cameron. Ik vond deze serie binnen het genre helemaal zo verkeerd nog niet. Ik heb er met plezier naar gekeken.

Beetje Midsummer Murders in Frankrijk.

Was vermakelijk, zat solide in elkaar.

Alleen die Oceané had haar cursus zuur kijken wel cum laude afgerond...

avatar van mikey

mikey

lelijke rol van die moeder flic, echt misplaatst, miscast. Ze mag iedereen met de dood bedreigen in uniform van haar chef. En dan die hysterie. jammer van de serie met veel potentie

avatar van Gish

Gish

Complexe en spannende thriller met een uitstekende cast. Mooi menselijk drama. Alexia Barnier maakt indruk als de gevoelige Eve, haar verleden is schokkend maar intrigerend. Mooi verhaal.

avatar van Toontje G

Toontje G

Aardige serie, zo ie zo beter als de Flikken uit Holland

avatar van hkoster16

hkoster16

J. Verschoor_mm schreef:

Het was geen brommertje maar een Honda motor 250 cc met twee uitlaten. Ze droeg geen integraal helm.

avatar van david bohm

david bohm

Sfeervolle serie, maar matig script en acteerwerk. Op het einde nog een Robert ten Brinkje. Nee, kon me niet echt bekoren.

avatar van flaphead

flaphead

Op een of andere manier beland ik de laatste tijd in dezelfde soort (mini)series. Eigenlijk kan ik de review van de vorige (Stay Close) grotendeels overtikken. Het principe van dit soort series vind ik wel leuk, maar oef, de clichés zijn er wel zeg. De nieuwe hoofdagent van buiten het dorp die er anders tegenaan kijkt, de plaatselijke politie die met een verkeerde bril kijken en persoonlijk te betrokken zijn, iedereen in het dorp die elkaar kent en wantrouwend worden. Wat een vervelende rol had die agente ook. Het verhaal moet shockeren (misbruikte en vermoorde kids), maar doet het bij mij niet echt. De zoektocht met allerlei zijpaden beklijft voldoende. Het gehalte drama is mij net wat te hoog, dat had meer naar de mysteriekant gemogen. Het is eigenlijk ook twee verhalen voor de prijs van één, waar die van Eve steeds dominanter wordt, maar totaal oninteressant. Teleurstellende slotaflevering en laatste half uur compleet overbodig.

Onderhoudend, maar niet zo sterk. Dus eigenlijk wel weer prima voor een zesdelige mini-serie.