• 8.230.217 stemmen

Status: Beëindigd

Genre: Oorlog / Drama

Oorsprong: Australië

Met onder meer: Paul Hogan, Andrew Clarke en Megan Williams

IMDb beoordeling: 8,2 (748)

Release datum: 27 oktober 1985

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Anzacs

Anzacs volgt een groep jonge Australische soldaten die meevochten in de Eerste Wereldoorlog van 1915 tijdens de strijd om Gallipoli tot en met de uiteindelijke veldslag met de Duitse aanvalstroepen in 1918. De Australische soldaten behoorden tot de zogenaamde ANZAC, Australia and New Zealand Army Corps, en werden ingeschakeld om de Britten bij te staan tijdens de oorlog. De mannen maken geweld, vriendschap en verlies mee.

Alle Media

Meningen over Anzacs

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

donderdag 10 juni 2021
Anzacs seizoen 1 Een oud collega noemde deze serie altijd in één adem met Band of Brothers, Anzacs kon hij niet kijken zonder tranen in de ogen te krijgen. Een opmerking die ik altijd onthouden hebben en die een motivatie was toch eens de serie in handen te krijgen en te kunnen zien, iets dat dan eindelijk eens lukte. Maar de uitwerking die de serie op de betreffende collega had komt bij mij niet los, sterker de serie maakt tot de helft niet eens zo'n beste indruk maar weet zich in het tweede deel toch redelijk te revancheren.

Anzacs betreft het vrijwilligersleger dat in Australië op de been werd gebracht en ingezet werd bij Gallipoli en later het Westelijk Front. Sowieso een interessant begin ook al heeft de serie alle kenmerken van een tv-film, neigt het regelmatig naar een dramatische GTST niveau, maar heeft de serie waarschijnlijk in zijn leeftijd van 36 jaar toch wel zijn grootse vijand. Het is duidelijk dat de serie qua stijl en ernst tussen twee fasen in zit. De schavuit en heldhaftige stijl van de jaren '70, plus de humoristische toon van series als 'Oh moeder wat is het heet' en 'Daar komen de schutters', wordt begin jaren '80 steeds meer in geruild voor de serieuzere en realistische toon. Toch zit deze serie er een beetje tussen in met zijn goedlachse Australiërs, de wat flauw uitgespeelde soldaten humor in de twee eerste aflevering en niet te vergeten, die veel te vrolijke mars muziek met piccolo. Het neigt die eerste twee afleveringen, met zijn niet bepaald serieuze toon, en weinig oorlog in beeld, eerder naar MASH dan de voorloper van Band of Brothers. Daar helpt bv een personage als Martin Barrington ook niet aan mee die te pas en te onpas zijn Prodentgebit bloot lacht. Leuke picknick dat westfront lijkt het zo. Waar dan eens wat oorlog verschijnt lijkt dat vooral in kleine shots te gebeuren zodat men kan verbloemen dat men niet met grote locaties werkt. Toch vallen de wel erg groen begroeide heuvels met wat balken, lijken en prikkeldraad op als een disonant in een omgeving die omgeploegd hoort te zijn, vooral de regio Vlaanderen. Einde tweede deel, begin derde, begin ik toch langzaam het ergste te vrezen...

Maar dan toch, ondanks het matige begin wegens verschillende redenen, slaagt het beeld van verspilling en incompetentie wel. De Eerste Wereldoorlog was een oorlog die door een stel aristocratische heren ver van het front werd 'uitgevochten' door met legers te schuiven en termen te bezigen als het uitputten van de vijand. Dat er, zoals in de Somme regio, soms tienduizend man op een een dag in de blubber en vallende granaten krepeerde leek eerder bijzaak dan hoofdzaak. En zo vallen de decors eind derde aflevering toch in de positieve op als de herkenbare stoffige en drassige wastelands met kraters en bunkers zoals we ze kennen. Nog komen er niet echt hele grootse scènes naar voren met honderden oprukkende soldaten maar toch is het peil stijgende.

Hoewel de serie op dat moment op een ruime voldoende zit knagen bepaalde zaken toch weer een beetje aan dat niveau. Zo is de situatie thuis met de pastoor en zijn protest best wel interessant te noemen, al die oude besjes halen dan weer net wat teveel de gang uit het al trage geheel. En zo is de romance tussen Barrington en Baker ook tergende saai, cliché, weinig toevoegend en traag te noemen. Ik snap het idee dat men het spectrum zo breed mogelijk probeert te trekken en op allerlei vlakken de zaak, belang en gevolgen probeert te belichten, toch werkt voor mij niet alles ten goede. Om de flauwe grap waar deel vijf dan maar weer aan te halen wat de matige humor en toon betreft, om weer met een positieve noot te eindigen met de rijdende Mark 4, trouwens ook de enige die gebruikt wordt als je naar het nummer kijkt.

Hier had ik toch iets meer van verwacht maar mogelijk dat ik de serie met de tijd vanzelf beter in het tijdsbeeld weet te plaatsen en beter ga waarderen. Ik weet nog dat mijn indruk van Band of Brothers en The Pacific ook niet meteen groots was.

Foxhollywood

zondag 18 november 2018
Anzacs seizoen 1 Een uitstekende oorlog mini serie vol drama en oorlogsgeweld. Zeer zeker de moeite waard. Ik heb deze serie in bezit en heb hem 2 of 3 jaar geleden opnieuw gekeken en wederom genoten. 2 jaar later kwam de 10 delige mini serie Vietnam (1987) uit, een top productie, rauw, brutaal en met heel veel oorlogsgeweld. Nicole Kidman speelde hierin ook een klein rolletje. Deze ga ik binnenkort denk ik maar even weer kijken. Vietnam is nog niet ingevoerd in de database.