Mijn Series +

13 Geboden - Seizoen 1 (2018)

Alternatieve titel: 13 Commandments

Belgiƫ
Thriller / Misdaad

ontwikkeld door Johan Van den Driessche
met Dirk van Dijck, Marie Vinck en Karlijn Sileghem

Iemand die zichzelf Mozes noemt, begaat misdaad na misdaad telkens geïnspireerd door één van de tien geboden. Hij wil de maatschappij wakker schudden en laten nadenken over normen en waarden. Overtreders van de regels worden meedogenloos gestraft. Het is aan twee politie-inspecteurs om de jacht op de dader aan te gaan. De ambitieuze Vicky Degraeve en de oudere wat uitbollende Peter Devriendt zitten op de zaak en botsen meer en meer op de sympathie die de seriedader ondanks de wreedheden die hij begaat, toch van de publieke opinie krijgt.

1. Aflevering 1
  11. Aflevering 11
  12. Aflevering 12
  13. Aflevering 13
avatar van 606
Komt dit op de Belgische zender ?

avatar van Robbie.T.
Ja, dit zal binnenkort uitgezonden gaan worden door VTM.

avatar van Donkerwoud
kuch kuch...Saw...kuch kuch

avatar van JorisTVmeter
Nieuw vanaf maandag 10/09 om 21u50 op VTM.

Donkerwoud schreef:
kuch kuch...Saw...kuch kuch

Tja. Dan kan je ook zeggen dat Saw 7even is.

avatar van Esteban
De schrijvers maakten meteen komaf met de Se7en-vergelijking, door het met een knipoog in de dialogen te verwerken.

Niet echt onder de indruk van de eerste episode, not hooked yet.

avatar van JorisTVmeter
Eerste aflevering was inderdaad nog niet echt overtuigend. Laat ons hopen dat dit de inleiding was...

Esteban schreef:

Niet echt onder de indruk van de eerste episode, not hooked yet.

Ik had het ook in de krant gelezen dat er verwijzingen in zaten naar se7en, maar ik heb ze blijkbaar gemist.

avatar van Esteban
Meer dan het letterlijk benoemen in een uitspraak was het volgens mij niet.

avatar van Dorstigjimmyke
Wel opvallend in aflevering 3: er wordt gezegd dat het 2016 is. De serie heeft dus toch een paar jaar in de koelkast gestaan.

avatar van Esteban
Goh, niet echt. De wrap was in april 2016 en dan moest de serie nog voor lange periode naar de montagekamer. Rond 2017 was 13 Geboden klaar en werd er mee naar de festivals getrokken. Een tijdsverschil als deze tussen productie en moment van uitzenden op TV is zeker niet uitzonderlijk.

avatar van Vinck
Eigenlijk een regelrechte rip-off van The Bridge met enkele elementen van Saw en Se7en

avatar van Esteban
Nu we bijna in de helft zijn, overheerst het gevoel dat het geheel nog steeds op gang moet komen. Voorlopig lijkt de nadruk op de gebeurtenissen in het privé-leven van de agenten te liggen. Dat mag, maar dan zou er toch meer vlees mogen aan zitten om die keuze te rechtvaardigen. Ik mis gewicht en meen vooral veel te veel zijlijnen te zien die momenteel de hoofdbrok vormen, terwijl het verhaal van Mozes zich eerder op de achtergrond lijkt af te spelen. Hopelijk verschuift die focus alsnog in de komende episodes.

Esteban schreef:

Ik heb hier eens op gelet de afgelopen aflevering en moet je echt gelijk geven. Te veel nadruk op het privé-leven.

avatar van Esteban
Inderdaad. En er lijkt ook geen verbetering in te komen, ook niet nu we toch al even over de helft zitten. Overtollige ballast. Dit begint langzaamaan mijn interesse te verliezen.

avatar van Esteban
Het komt niet vaak voor, maar de klunzige aanpak in deze serie begint mij echt tegen te staan. Belangrijke plotwendingen worden zodanig tussen de soep en de patatten geserveerd, dat ze niet het minste beetje effect hebben. In tegendeel zelfs. Het doet absoluut niets. Acht schrijvers hebben hier aan gewerkt? Dat blijft maar aanslepen en nietsbetekenende rondjes draaien die nergens toe leiden. Al goed dat het tegen mijn principe is een seizoen niet uit te kijken en vooral het feit dat ik Dirk van Dijck graag bezig zie, anders was ik zonder twijfel gestopt. Dat diezelfde Maarten Moerkerke achter het aankomende "De Bende van Jan de Lichte" zit, maakt mij nu al ongerust.

Hier moest ik toch eens om lachen: Strip: 13 geboden - Humo: The Wild Site

avatar van Dorstigjimmyke
Ik heb de serie nu volledig bekeken en ben toch niet helemaal tevreden. De laatste jaren heb ik enkele sterke Vlaamse series gezien zoals 'In Vlaamse velden', Tabula Rasa en Beau séjour. Hier draait het inderdaad veel te veel rond het privéleven van de personages. Een goede serie moet ook verrassen en dat gevoel heb ik hier niet gehad. Daarnaast vind ik het wegvallen van Bert Haelvoet en Tom Ternest niet goed voor de serie. Zij waren toch de kruiden in deze serie. Natuurlijk speelt Dirk van Dijk heel sterk, maar ik mis wat afwisseling bij de personages. Bert Haelvoet en Tom Ternest zorgden tenminste ook voor een komische noot en het nodige cynisme. Vanaf het moment dat zij wegvallen is het allemaal te serieus. Redelijke serie, maar ik ben beter gewoon de laatste jaren op het vlak van Vlaamse series. Ze deden net of dit de nieuwe 'The bridge' ging worden.

avatar van Esteban
De relatief hoge score voor 13 Geboden verrast mij ten zeerste. Moest het niet voor Dirk van Dijck en de laatste twee afleveringen zijn, werden het voor mij slechts twee sterren. De serie is pure middelmaat op de beste momenten, ondermaats op andere. Uiteindelijk hebben we 13 episodes allerlei zaken zien langskomen waar veel tijd aan besteed werd, maar dat uiteindelijk van zo goed als geen enkel belang blijkt in het grote geheel. Er werden tal van persoonlijke verhalen opgebouwd die na verloop van tijd niet meer aan bod kwamen, we hebben ook personages zien voorbij komen waarin we moesten investeren, terwijl die daarna gewoon in de prullenbak verdwenen. Vrij doelloos allemaal, gefocust op de verkeerde zaken en bovenal nooit effectief spannend. Vooral hoe plotwendingen behandeld werden, was voor mij een gigantische afknapper. Het is lang geleden dat een Vlaamse reeks mij in deze mate teleurstelde.

VTM noemde dit de seizoen finale, wat de indruk geeft dat er nog meer komt? Ik zie eigenlijk niet echt hoe, maar soit. Laat maar wat mij betreft.

avatar van AOVV
Ik ben het grotendeels eens met Esteban hierboven. Ook ik ben iemand die een serie uitkijkt als hij er eenmaal aan begonnen is, maar ik heb toch meerdere malen overwogen ermee te kappen. Ik vond het een behoorlijke miskleun, eerlijk gezegd. De eerste afleveringen hadden nog wel wat schwung (vooral dankzij het duo Simon & Marnix), maar naarmate het vorderde, deed het me steeds minder. Er zat ook niet veel diepgang en dynamiek in de reeks, had ik de indruk, en de finale was allesbehalve bevredigend.

Deze reeks werd aangekondigd als een Vlaamse variant op de Scandinavische succesreeks The Bridge, maar haalt duidelijk dat niveau niet. Wat nog maar 'ns onderstreept hoe goed The Bridge in elkaar steekt.

2 sterren

avatar van Jester
Voor de liefhebbers: vanaf 30 augustus op Netflix.

hollandgermany
Heb net de hele serie gezien, maar kan iemand me uitleggen tegenover wie Peter stond toen hij zogenaamd tegenover Mozes stond met een pistool?

hollandgermany schreef:

Dat kan wat mij betreft alleen Hristo Bodurov zijn.

Klopt.

MrBig2 schreef:

Dat kan wat mij betreft alleen Hristo Bodurov zijn.

Dat moet dan toch wel he. Vond het jammer dat ze er niet toch nog even op terugkwamen.

avatar van EMBV
Vond het wat tegenvallen... Normaal gesproken zijn de vlaamse series een genot om naar te kijken. Maar nee dit was niet echt genieten. Je kijkt de serie uit maar met hangen en wurgen. Verhaallijn was niet boeiend en pakkend, miste de echte spanning.

En dan moest het lijken op de " The Bridge". Nou verre van dat.

Laten we hopen dat de Vlaamse misdaad serie maker niet te veel naar het succes van de Noord Europese misdaadserie´s kijken. De Vlamingen hebben in het verleden bewezen zelf zeer goede series te kunnen maken..Vertrouw op eigen kunnen...

avatar van Epitaph
Het litteken van Vicky de Graeve zit regelmatig op een andere plaats in d'r gezicht, veranderd ook iedre keer van kleur. Erg slecht gedaan!

avatar van Epitaph
Epitaph schreef:
Het litteken van Vicky de Graeve zit regelmatig op een andere plaats in d'r gezicht, de ene keer bijna recht volgende keer een bijna haakse hoek erin. Verder veranderd d'r litteken ook iedere keer van kleur. Erg slecht gedaan!

hollandgermany
Heb hem nu voor de 2e keer gekeken (dit keer met iemand anders die hem ook wilde zien) en dan is hij eigenlijk veel leuker omdat als je weet dat Peter Mozes is je hele kijk op het verhaal verandert. Ook de dingen die hij zegt of hoe hij zich gedraagt of de beslissingen die hij maakt, je gaat het ineens van een hele andere kant zien. Het is gewoon erg goed uitgewerkt allemaal. .

avatar van Toontje G
Al met al geen slechte serie met een aardig verhaal.