ad
  • 8.087.225 stemmen

13 Geboden - Seizoen 1 (2018)

Show titel: 13 Geboden

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 13

Datum van release: maandag 10 september 2018

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

13 Geboden

Afleveringen Seizoen 1 (2018)

1. Aflevering 1

Detectieve Peter Devriendt, die binnenkort op pensioen gaat, krijgt een nieuwe partner toegewezen, Vicky Degraeve. Hun eerste opdracht is de brutale moord op Esmé, een jonge Turkse meid. Bewijsmateriaal wijst op een eerwraak door de handen van Esmé's oom, Ferhad Perez.

2. Aflevering 2

Ferhad, de vermoedelijke schuldige van de moord op Esmé, wordt wreed aangevallen en voor dood achtergelaten naast een raadselachtige boodschap die de eerste van de Tien Geboden is. Onderzoek leidt Vicky naar Esmé's vriend Joren, die geschokt is om te ontdekken dat Esmé zwanger was. Peter vraagt zijn informant, Hristo, om erachter te komen wie Ferhad naar België heeft gebracht.

3. Aflevering 3

Het lijkt erop dat er een seriemoordenaar is, die de naam Mozes draagt. Het politie-onderzoeksteam ontvangt een e-mail met foto's van drie potentiële slachtoffers. Het derde gebod van de tien geboden is hun enige aanwijzing.

4. Aflevering 4

Voor de tweede keer hebben de acties van Mozes de pers bereikt. Een video opgenomen door Moses leidt Marnix en Simon, collega's van Peter en Vicky, naar een bejaardentehuis waar ze een verdachte figuur zien. Peter en Vicky maken een onaangename ontdekking.

5. Aflevering 5

Interne Zaken pakt Marnix en Simon aan over de schietpartij. Peter en Vicky gaan verder op onderzoek in het rusthuis en komen veel dichter bij Mozes. De pers draait op volle snelheid wanneer Mozes weer lijkt toe te slaan.

6. Aflevering 6

Mozes blijft onvindbaar, maar Hristo weet waar hij de auto kan vinden die hij heeft gebruikt. Nieuwe informatie leidt tot een andere verdachte, maar deze is al meer dan een jaar opgenomen in een instelling.

7. Aflevering 7

De theorie dat Mozes chronologisch met de geboden omgaat, begint uit elkaar te vallen. Ondertussen blazen de media het Mozes-fenomeen op tot gigantische proporties, en sommigen vinden zelfs manieren om hem te aan te moedigen.

8. Aflevering 8

De dochter van de baas van een gokwebsite is ontvoerd en de misdaad is opgeëist door Mozes, waardoor de politie op scherp staat. Dankzij een vingerafdruk vinden ze een nieuwe spoor. Is Mozes nalatig geworden?

9. Aflevering 9

Boos dat hij van het onderzoek is gehaald en vervangen door Tony, besteedt Peter zijn tijd aan het helpen van zijn dochter om haar appartement op te knappen. De naam van professor Jos Schatteman duikt op in een oud politiebestand.

10. Aflevering 10

Is wat Schatteman overkomen is het werk van Mozes? Tony blijft graven en Liesbet zet Peter terug op de zaak. Mozes vraagt de religieuze gemeenschap die wordt gerund door Jacob Moreels om hulp en die geven ze maar wat te graag.

11. Aflevering 11

Moreels wordt vrijgegeven vanwege onvoldoende bewijzen, de pers begint vragen te stellen en Liesbet staat onder druk. Sara wordt in het ziekenhuis opgenomen door een overdosis, terwijl Chantal te dicht bij Peter's geheim komt.

12. Aflevering 12

Vicky en Tony onderozken Amalia's moord en ondervragen haar dochter. Heeft het kind met de moordenaar van haar moeder gesproken? Was Mozes de dader? Vicky probeert de puzzel te voltooien en vraagt Peter om hulp.

13. Aflevering 13

Het hele team begint achterdochtig te worden over elkaar. Mozes kan de detectieves slechts één stap voor blijven, omdat hij dezelfde informatie heeft als zij. Wie hebben ze over het hoofd gezien?

avatar van 606

Komt dit op de Belgische zender ?

avatar van Shaky

Shaky

Ja, dit zal binnenkort uitgezonden gaan worden door VTM.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

kuch kuch...Saw...kuch kuch

avatar van JorisTVmeter

JorisTVmeter

Nieuw vanaf maandag 10/09 om 21u50 op VTM.

Donkerwoud schreef:

kuch kuch...Saw...kuch kuch

Tja. Dan kan je ook zeggen dat Saw 7even is.

Esteban

De schrijvers maakten meteen komaf met de Se7en-vergelijking, door het met een knipoog in de dialogen te verwerken.

Niet echt onder de indruk van de eerste episode, not hooked yet.

avatar van JorisTVmeter

JorisTVmeter

Eerste aflevering was inderdaad nog niet echt overtuigend. Laat ons hopen dat dit de inleiding was...

Esteban schreef:

Niet echt onder de indruk van de eerste episode, not hooked yet.

Ik had het ook in de krant gelezen dat er verwijzingen in zaten naar se7en, maar ik heb ze blijkbaar gemist.

Esteban

Meer dan het letterlijk benoemen in een uitspraak was het volgens mij niet.

NRT

Wel opvallend in aflevering 3: er wordt gezegd dat het 2016 is. De serie heeft dus toch een paar jaar in de koelkast gestaan.

Esteban

Goh, niet echt. De wrap was in april 2016 en dan moest de serie nog voor lange periode naar de montagekamer. Rond 2017 was 13 Geboden klaar en werd er mee naar de festivals getrokken. Een tijdsverschil als deze tussen productie en moment van uitzenden op TV is zeker niet uitzonderlijk.

avatar van Vinck_mm

Vinck_mm

Eigenlijk een regelrechte rip-off van The Bridge met enkele elementen van Saw en Se7en

Esteban

Nu we bijna in de helft zijn, overheerst het gevoel dat het geheel nog steeds op gang moet komen. Voorlopig lijkt de nadruk op de gebeurtenissen in het privé-leven van de agenten te liggen. Dat mag, maar dan zou er toch meer vlees mogen aan zitten om die keuze te rechtvaardigen. Ik mis gewicht en meen vooral veel te veel zijlijnen te zien die momenteel de hoofdbrok vormen, terwijl het verhaal van Mozes zich eerder op de achtergrond lijkt af te spelen. Hopelijk verschuift die focus alsnog in de komende episodes.

Esteban schreef:

Ik heb hier eens op gelet de afgelopen aflevering en moet je echt gelijk geven. Te veel nadruk op het privé-leven.

Esteban

Inderdaad. En er lijkt ook geen verbetering in te komen, ook niet nu we toch al even over de helft zitten. Overtollige ballast. Dit begint langzaamaan mijn interesse te verliezen.

Esteban

Het komt niet vaak voor, maar de klunzige aanpak in deze serie begint mij echt tegen te staan. Belangrijke plotwendingen worden zodanig tussen de soep en de patatten geserveerd, dat ze niet het minste beetje effect hebben. In tegendeel zelfs. Het doet absoluut niets. Acht schrijvers hebben hier aan gewerkt? Dat blijft maar aanslepen en nietsbetekenende rondjes draaien die nergens toe leiden. Al goed dat het tegen mijn principe is een seizoen niet uit te kijken en vooral het feit dat ik Dirk van Dijck graag bezig zie, anders was ik zonder twijfel gestopt. Dat diezelfde Maarten Moerkerke achter het aankomende "De Bende van Jan de Lichte" zit, maakt mij nu al ongerust.

Hier moest ik toch eens om lachen: Strip: 13 geboden - Humo: The Wild Site

NRT

Ik heb de serie nu volledig bekeken en ben toch niet helemaal tevreden. De laatste jaren heb ik enkele sterke Vlaamse series gezien zoals 'In Vlaamse velden', Tabula Rasa en Beau séjour. Hier draait het inderdaad veel te veel rond het privéleven van de personages. Een goede serie moet ook verrassen en dat gevoel heb ik hier niet gehad. Daarnaast vind ik het wegvallen van Bert Haelvoet en Tom Ternest niet goed voor de serie. Zij waren toch de kruiden in deze serie. Natuurlijk speelt Dirk van Dijk heel sterk, maar ik mis wat afwisseling bij de personages. Bert Haelvoet en Tom Ternest zorgden tenminste ook voor een komische noot en het nodige cynisme. Vanaf het moment dat zij wegvallen is het allemaal te serieus. Redelijke serie, maar ik ben beter gewoon de laatste jaren op het vlak van Vlaamse series. Ze deden net of dit de nieuwe 'The bridge' ging worden.

Esteban

De relatief hoge score voor 13 Geboden verrast mij ten zeerste. Moest het niet voor Dirk van Dijck en de laatste twee afleveringen zijn, werden het voor mij slechts twee sterren. De serie is pure middelmaat op de beste momenten, ondermaats op andere. Uiteindelijk hebben we 13 episodes allerlei zaken zien langskomen waar veel tijd aan besteed werd, maar dat uiteindelijk van zo goed als geen enkel belang blijkt in het grote geheel. Er werden tal van persoonlijke verhalen opgebouwd die na verloop van tijd niet meer aan bod kwamen, we hebben ook personages zien voorbij komen waarin we moesten investeren, terwijl die daarna gewoon in de prullenbak verdwenen. Vrij doelloos allemaal, gefocust op de verkeerde zaken en bovenal nooit effectief spannend. Vooral hoe plotwendingen behandeld werden, was voor mij een gigantische afknapper. Het is lang geleden dat een Vlaamse reeks mij in deze mate teleurstelde.

VTM noemde dit de seizoen finale, wat de indruk geeft dat er nog meer komt? Ik zie eigenlijk niet echt hoe, maar soit. Laat maar wat mij betreft.

avatar van AOVV

AOVV

Ik ben het grotendeels eens met Spacejet hierboven. Ook ik ben iemand die een serie uitkijkt als hij er eenmaal aan begonnen is, maar ik heb toch meerdere malen overwogen ermee te kappen. Ik vond het een behoorlijke miskleun, eerlijk gezegd. De eerste afleveringen hadden nog wel wat schwung (vooral dankzij het duo Simon & Marnix), maar naarmate het vorderde, deed het me steeds minder. Er zat ook niet veel diepgang en dynamiek in de reeks, had ik de indruk, en de finale was allesbehalve bevredigend.

Deze reeks werd aangekondigd als een Vlaamse variant op de Scandinavische succesreeks The Bridge, maar haalt duidelijk dat niveau niet. Wat nog maar 'ns onderstreept hoe goed The Bridge in elkaar steekt.

2 sterren

avatar van jester

jester

Voor de liefhebbers: vanaf 30 augustus op Netflix.

HollandGermany

Heb net de hele serie gezien, maar kan iemand me uitleggen tegenover wie Peter stond toen hij zogenaamd tegenover Mozes stond met een pistool?

hollandgermany schreef:

Dat kan wat mij betreft alleen Hristo Bodurov zijn.

Klopt.

MrBig2 schreef:

Dat kan wat mij betreft alleen Hristo Bodurov zijn.

Dat moet dan toch wel he. Vond het jammer dat ze er niet toch nog even op terugkwamen.

avatar van EMBV_mm

EMBV_mm

Vond het wat tegenvallen... Normaal gesproken zijn de vlaamse series een genot om naar te kijken. Maar nee dit was niet echt genieten. Je kijkt de serie uit maar met hangen en wurgen. Verhaallijn was niet boeiend en pakkend, miste de echte spanning.

En dan moest het lijken op de " The Bridge". Nou verre van dat.

Laten we hopen dat de Vlaamse misdaad serie maker niet te veel naar het succes van de Noord Europese misdaadserie´s kijken. De Vlamingen hebben in het verleden bewezen zelf zeer goede series te kunnen maken..Vertrouw op eigen kunnen...

avatar van Epitaph

Epitaph

Het litteken van Vicky de Graeve zit regelmatig op een andere plaats in d'r gezicht, veranderd ook iedre keer van kleur. Erg slecht gedaan!

avatar van Epitaph

Epitaph

Epitaph schreef:

Het litteken van Vicky de Graeve zit regelmatig op een andere plaats in d'r gezicht, de ene keer bijna recht volgende keer een bijna haakse hoek erin. Verder veranderd d'r litteken ook iedere keer van kleur. Erg slecht gedaan!

HollandGermany

Heb hem nu voor de 2e keer gekeken (dit keer met iemand anders die hem ook wilde zien) en dan is hij eigenlijk veel leuker omdat als je weet dat Peter Mozes is je hele kijk op het verhaal verandert. Ook de dingen die hij zegt of hoe hij zich gedraagt of de beslissingen die hij maakt, je gaat het ineens van een hele andere kant zien. Het is gewoon erg goed uitgewerkt allemaal. .

avatar van Toontje G

Toontje G

Al met al geen slechte serie met een aardig verhaal.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Ik heb hier met heel veel plezier naar gekeken. En de verhaallijn mooi opgezet. Dikke 8.